כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך תגנו על הילדים מפני שושנת יריחו?

8 ילדים אושפזו בביה"ח בשל זיהום חמור בעקבות עקיצת זבוב החול. כיצד ניתן להוריד את הסיכון להיעקץ מזבוב החול והידבקות בטפיל הלישמניה "שושנת יריחו"?
עקיצות ילדים
חשוב להשתמש בתכשירים דוחי יתושים וחרקים כדרך קבע. צילום: Depositphotos

ריבוי מקרי עקיצות של טפילים בשם לישמניה המועברים באמצעות עקיצה של זבוב החול, מטבלים את חיינו בדאגה רבה. בשבועות האחרונים 8 ילדים אושפזו בבית החולים שיבא בשל זיהום חמור בעקבות עקיצת זבוב החול והחשש בעקבות כך, מהתפרצות מגפת שושנת יריחו, שהינה נגע עורי גדול וכואב. כיום, בהיעדר מניעה יעילה של לישמניאזיס (כגון חיסון), עיקר המשאבים מופנים לטיפול במי שנפגעו מהטפיל ובחיסול הטפיל. איך תוכלו להגן על ילדכם (ועל עצמכם) מפני התחלואות?

איך נדבקים?

לישמניאזיס היא קבוצת מחלות שנגרמת על ידי טפיל מסוג לישמניה. נקבת זבוב החול מעבירה אותו לאדם (או לבעלי חיים) באמצעות מציצת דם והוא מתרבה בתאי מערכת החיסון, למשל באלו של העור. מוקדי התחלואה העיקריים של לישמניאזיס של העור הם בנגב המערבי, בהר הנגב, בערבה, בבקעת הירדן, בבקעת בית שאן, בסובב כנרת ובאזור ירושלים. בשלוש השנים האחרונות אובחנו גם שלושה חולים בלישמניאזיס גם בדימונה ובערבה הדרומית. הסברה היא שבעקבות הרחבות בנייה בעיקר, חדרו בני אדם לאזורים אלו, שבהם נוכחות גבוהה יותר של זבובי חול ובעלי חיים נגועים בטפיל. בנוסף, ב-2016 תועד מקרה של כלב שחלה בלישמניאזיס של העור באזור חדרה, ואדם מאזור כפר יונה אובחן בלישמניאזיס. המקרים הללו מדגימים את יכולתו של הטפיל לחדור לבעלי חיים ובכך להגביר את תפוצתו ולהתפשט לאזורים נוספים, חדשים. גורמים אפשריים להתפשטות הגיאוגרפית של הטפיל הם בעיקר תנועתם של בעלי החיים הנושאים את הטפיל וכן שינויי אקלים – בייחוד עלייה בטמפרטורות וזיהום אוויר – אשר משפיעים על תפוצת זבובי החול.

סיכון ממוקד: בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הלילה

נקבת זבוב החול פעילה בעיקר בחודשי הקיץ, בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הערב והלילה. עקיצתה לרוב אינה מורגשת ולכן החולים לא זוכרים אותה. לאחר שהיא מחדירה את הטפיל לגוף, הוא מתרבה בתאי מערכת החיסון וגורם להרס שלהם במשך כמה חודשים. לכן עובר זמן מהרגע שבו הוא חודר לגוף ועד להופעת הנגעים העוריים – מה שמעכב את האבחון והטיפול.

קיימות מספר אפשרויות טיפול, בהתאמה לחומרת המצב, למשל, צריבתם והקפאתם של הנגעים בחנקן נוזלי, מריחתם במשחות אנטיביוטיות או הזרקת תרופות ישירות אליהם.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור מטעם חברת אס.סי ג'ונסון, המייבאת ומשווקת בישראל את המותג הבינלאומי אוטן להגנה מיתושים מסבירה: "שושנת יריחו היא מחלת עור שבאה לידי ביטוי בנגע בודד או בכמה נגעים בעור. גודלו של כל נגע הוא כמה סנטימטרים, ויש לו מראה אופייני כשל פרח, ומכאן שמו "שושנת יריחו". אם הנגע מטופל כראוי הוא חולף בתוך כמה שבועות, ואם אינו מטופל הוא עלול לחלוף רק לאחר כמה חודשים. אם הנגע אינו מטופל, הוא גם עלול להתכייב ולהכאיב, ואז גם קיים הסיכון שתיוותר צלקת.

טפיל בשם לישמניה המועבר באמצעות עקיצה של זבוב החול הוא שגורם למחלה. מאחר שיש כמה סוגים של טפילי לישמניה, יכולות להופיע צורות שונות של נגעי עור.

בעלי חיים – ובעיקר שפני סלע, נברני שדה, פסמונים וגרבילים – הם מאכסנים טבעיים של טפיל הלישמניה. הטפיל מתפתח בהם אך אינו פוגע בהם. כשזבוב החול עוקץ את בעלי החיים האלה, עוברים אליו הטפילים (גם כן בלי לפגוע בו), וכשהוא עוקץ בני אדם, עוברים הטפילים לנעקצים ומחוללים את המחלה

בהתחלה הנגעים נראים כמו עקיצה רגילה. אולם עקיצות רגילות לרוב חולפות תוך מספר ימים ואילו בשושנת יריחו הנגע גדל ובהמשך בד"כ נפתח (נראה כמו הר געש). יש מספר סוגים של שושנת יריחו. בד"כ הזנים הנפוצים בארץ באים לידי ביטוי בנגעים עוריים בלבד- כאשר הבעיה העיקרית בהם זה שלאחר הרופוי עלולה להישאר צלקת לא יפה ולכן חשוב לאבחן ולטפל- בייחוד אם הנגע באיזור חשוף. בכל מקרה של חשד יש להתייעץ עם רופא עור.

המטרה העיקרית בשלב ראשון היא לנסות ולהגן על העור מפני עקיצות של הזבוב הנחל וחרקים אחרים:

  • יש לכסות את העור במידת האפשר בייחוד באזורים בעייתיים עם שכיחות יתר ללשמניה. כמו כן מומלץ שימוש קבוע ותכוף בדוחי חרקים – טיפול מונע פשוט יכול להיות יעיל מאד בהפחתת הסיכון לעקיצה.
  • יש לאמץ הרגלים של שימוש קבוע ותכוף בחומרים דוחי חרקים כמו: אוטן פמילי קייר סטיק, אוטן תרסיס הדוחה קרציות, יתושים ומיני חרקים שונים, אוטן ג'וניור לילדים, אוטן טרופי – המוצר הייחודי והאהוב, מומלץ למטיילים ועוד.
  • מומלץ להתקין רשתות על גבי החלונות ולהשתמש במאווררים, אשר יקשו על המעופפים לעקוץ.
  • לגבי לשמניה – מכיוון שיש מכרסמים אשר משמשים כמאגר טבעי של הטפיל- מומלץ באיזורים אנדמיים לעשות טיפול להדברת מכרסמים- על מנת להפחית סיכוי לחשיפה לטפיל.
תכשירים למניעת עקיצות יתושים
תכשירים דוחי יתושים לתינוקות ולילדים. מימין: אוטם ג'וניור, סנו די!, טפטפים בייבי באזזז. צילום: יח"צ

 

איך מתגוננים מפני לישמניה?

היות ולא קיים חיסון או מענה מושלם להתגוננות מפני עקיצת זבוב החול, מומלץ ללבוש בגדים ארוכים ולהשתמש בתכשירים דוחי יתושים וחרקים כדוגמת אוטן, וכן על שימוש במכשירים חשמליים המכילים נוזל להרחקת יתושים כדוגמת רייד חשמלי.

מומלץ להתקין בבית רשתות צפופות המונעות את כניסת הזבובים. כמו כן מומלץ להתקין מאוורר תקרה שמעיף את הזבובים ומקשה עליהם לנחות ולעקוץ.

קראו גם: כך תתמודדו עם עקיצות בקרב ילדים