כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

קפיצת גדילה: למה זה קורה וכיצד מתמודדים?

התינוק לא מפסיק לבכות, רעב כל הזמן ורוצה להיות על הידיים? יכול להיות שהוא חווה קפיצת גדילה. יש לנו בשבילכם הסבר מפורט וטיפים שווים להתמודדות
תינוק שמח במיטה
צילום: depositphotos

בשנה הראשונה לחייו, הבייבי שלך צריך להספיק המון: הוא גדל ומשלש את משקלו, לומד להכיר את העולם המקיף אותו, יוצר תקשורת רגשית ומילולית, מתחיל להתהפך, לשבת, לזחול ולעמוד ולא מפסיק להתפתח ולצמוח. כל אלו דורשים ממנו שפע אנרגיה, אותה הוא מקבל מהמזון.

מדי פעם, בעיקר בתקופות של אבני דרך משמעותיות בהתפתחות, התינוק חווה קפיצת גדילה. תפקידכם ההורים הוא לעזור לו לעבור את התקופות הללו ולהיענות לצרכיו.

מהי בכלל קפיצת גדילה?

קפיצת גדילה מסמנת אבן דרך בהתפתחות התינוק. מדובר בפרק זמן של יום עד שבוע שבו התינוק צורך הרבה יותר מזון מכפי שהיה רגיל עד כה. לרוב בתום תקופה זו התינוק יחזור להרגלי התזונה הקודמים.

לקפיצת הגדילה ישנם ביטויים נוספים בהתנהגות התינוק. חלק מהתינוקות ישנים יותר באותם ימים כדי לצבור אנרגיה, אחרים כמעט ואינם ישנים וחווים אי שקט כללי. רבים מהתינוקות מרבים לבכות ודורשים להיות צמודים להורה. אין מדובר בפינוק, אלא בצורך בקירבה ובנחמה.

לרוב קפיצת הגדילה מתרחשת במועדים קבועים: בגיל 10 ימים עד שבועיים, בסביבות גיל 3 שבועות, בסביבות גיל 6 שבועות, בסביבות גיל 3 חודשים ובסביבות גיל חצי שנה. כאשר יודעים מראש מהן התקופות המועדות לקפיצת גדילה, קל יותר להתכונן אליהן ולזהות אותן בצורה נכונה.

בתקופה זו, תהליך הגדילה המואץ מווסת ע"י גורמים שונים ביניהם הורמונים, גנטיקה וכמובן – תזונת ילדים. במהלך תקופה זו, חשוב לוודא כי צריכת המזון של ילדינו כוללת קלוריות, חלבון, ויטמינים ומינרלים התומכים בגדילה והתפתחות בריאים.

הנקה או תמ"ל?

קפיצת גדילה מתרחשת גם אצל תינוקות יונקים וגם אצל תינוקות הניזונים מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות).

אצל אמהות מניקות התחושה היא שהתינוק יונק ללא הפסקה, לעיתים אפילו כל שעה. במיוחד בשבועות הראשונים, ישנן מניקות החוששות שאין להן מספיק חלב או שהחלב שלהן לא משביע את התינוק. חשוב לזכור שחלב האם מתאים את עצמו בצורה מדויקת לצורכי התינוק, ובמהלך קפיצת הגדילה גופה של האם מזהה את הצרכים הייחודיים של התינוק ומספק אותם. ייצור החלב מתאים את עצמו לביקוש ולכן אין צורך לנסות לפתח מרווחים גדולים יותר בין הנקה להנקה, אלא להיענות לתינוק ולהניק בדיוק לפי הדרישה.

כאשר מדובר בתינוק שניזון מתמ"ל, כמויות המזון מדויקות וברורות יותר. תינוק בקפיצת גדילה עלול לסיים בקבוק ולבקש עוד, או להביע רעב פרק זמן קצר אחר כך. גם במקרה הזה, יש להיענות לדרישה ולהציע בקבוק נוסף. אם זיהית שמדובר בקפיצת גדילה, אפשר בארוחה הבאה להכין מראש כמות גדולה יותר של מזון, למשל תינוק שלרוב אוכל 180מ"ל, יאכל בקפיצת הגדילה 240מ"ל. לעיתים קרובות לאחר כמה ימים, לאחר שקפיצת הגדילה תעבור, הוא יחזור לאכול את הכמות שנהג לאכול לפניה. בכל מקרה, חשוב מאוד להקפיד להכין את התמ"ל במדויק לפי ההוראות המצוינות על האריזה ולא לנסות לדלל ביותר מים מהכמות המומלצת.

אז איך אנחנו יכולים לסייע?

כמו שכבר נאמר, כל מה שעליכם לעשות כדי לעזור לתינוק לעבור את קפיצת הגדילה בשלום הוא להיות קשובים לצרכיו ולהיענות להם. נשמע פשוט? האמת שזה ממש לא. מדובר בימים מתישים וקשים עבור התינוק, אבל לא פחות מזה עבור ההורים. אם היה נדמה לכם שהצלחתם ליצור סדר יום מסוים, קפיצת הגדילה טורפת את כל הקלפים ובמשך פרק הזמן הזה אתם מוצאים את עצמכם מאכילים ללא הפסקה, מרגיעים או מחזיקים את התינוק על הידיים.

כדי להקל עליכם, יש לנו כמה עצות טובות:

* מנשא – התינוק לא יורד לכם מהידיים? שימו אותו במנשא, כך הוא יהיה קרוב אליכם, חום גופכם ירגיע אותו, והידיים שלכם יישארו פנויות.

* עזרה – אל תתביישו לבקש עזרה בימים אלו מבני משפחה או אפילו לקחת בייביסיטר בתשלום רק כדי שתוכלו לנוח מעט.

*דאגו לעצמכם – דאגו שיהיה בבית מזון איכותי ואל תשכחו לאכול ולשתות היטב. ההמלצה הזו נכונה לכולם, אבל חשובה במיוחד לאמהות מניקות, לטובת ייצור כמות החלב הנדרשת. זכרו: התינוק כרגע צריך אתכם, כדי שתוכלו להיות שם בשבילו, עליכם לדאוג גם לעצמכם!

* ותרו על מה שאפשר – קבעתם להיפגש עם חברים? דחו למועד אחר. תכננתם לעשות קניות? הזמינו דרך האינטרנט. יש ערימת כביסה וכלים מלוכלכים בכיור? הם יחכו גם עד שיגיע בן הזוג. כרגע הכי חשוב שתהיו שם למען התינוק ולמענכם.

* לנשום עמוק – זכרו כי קפיצת הגדילה נמשכת בסך הכול כמה ימים בודדים. כשממש קשה לכם, נשמו עמוק וחישבו על כך שזה עוד מעט מאחוריכם והכל לטובת  גדילת התינוק שלכם.

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק