כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

כך תתמודדו עם עקיצות

יתושים, פרעושים, נמלים ועד דבורים וחרקים. איך אפשר להתמודד עם עקיצות בקרב ילדים? קיץ עוקצני
עקיצות על ילדים
עקיצות על ילדים

הקיץ הישראלי מביא איתו דברים משמחים ונעימים כמו ים, שמש חמה ואבטיח מתוק, אך גם תופעות מטרידות יותר, כמו עקיצות! זו יכולה להיות עקיצת יתוש מעצבנת ומגרדת, וזו יכולה להיות עקיצת עקרב כואבת ומסוכנת. כך או כך, צריך לדעת איך להתמודד עם המצבים הללו, כדי 'לשרוד' ולעבור בשלום את העונה החמה. פנינו לד"ר יניב רון, רופא עור ויועץ למותג טפטפים בייבי באזז, כדי להבין טוב יותר איך ניתן להתמודד עם עקיצות מכל הסוגים.

יתושים

גירודים, עקיצות נפוחות והטרדות בלתי פוסקות

אחד ה'ברנשים' המוכרים ביותר בקיץ הוא היתוש, אשר בדרך כלל מופיע בשעות החושך, מזמזם סביב ראשנו ועוקץ בכל מקום. לעתים, יכול אדם לסבול מכמה עשרות עקיצות תוך שעות ספורות. מגדיל לעשות יתוש הנמר האסייתי: לא רק שהוא פעיל ועוקץ גם ביום, הוא עלול להעביר מיני מחלות שונות דרך עקיצתו. חשוב לציין שלרוב עקיצת יתוש תסתיים רק בגרד מציק, שאמור להיעלם תוך שניים-שלושה ימים לכל היותר גם ללא טיפול, אך ישנם מקרים שבהם העקיצה תגרום לזיהום ואולי אף לבצקת – בייחוד בקרב אנשים אלרגיים כמובן, שנחשבים רגישים יותר.

אז איך מתמודדים עם היתושים (ובעיקר עם היתושות העוקצות) ומונעים מהם להטריד אותנו?

ישנם כמה חומרים שידועים כמרחיקי יתושים, ובהם שמן הציטרונלה, שהוא שמן טבעי המופק משיח לימוני. השמן, אם יימרח על העור או אם יובער כנר, ירחיק את היתושים לכמה שעות וימנע מהם להתקרב אליכם. הוא נחשב לאחד החומרים הטבעיים האפקטיביים ביותר מבחינה זו. גם שמן לבנדר, שמן בזיליקום, וניל ועוד יכולים לסייע. אגב, בחנויות טבע ואפילו בבתי מרקחת וברשתות הפארם תוכלו למצוא מוצרים על בסיס שמנים טבעיים המיועדים בדיוק לכך – להרחקת יתושים מסביבתכם.

תכשירים למניעת עקיצות יתושים
תכשירים דוחי יתושים לתינוקות ולילדים. מימין: אוטם ג'וניור, סנו די!, טפטפים בייבי באזזז. צילום: יח"צ

ומה עושים לאחר שנעקצתם?

מומלץ להרגיע את העור על-ידי מריחת תכשירים ייעודיים ולהימנע ככל הניתן מגירוד האזור.

אלוורה
נעקצתם? תמרחו משהו! מימין: משחה טיפולית לבידו, ג'ל אלוורה של שיק, אפטר ג'ל בייבי באזז וג'ל אלוורה של ביוטיקייר (צילומים: יח"צ)

דבורים וצרעות

הכול תלוי בחרק העוקץ

אין ספק שעקיצה מדבורה או מצרעה ('דבּוּר', כמו שרבים נוהגים לקרוא לה) היא דבר לא נעים. ההרחקה שלהן מסובכת יותר מהרחקת יתושים, וכדאי שתיעשה על ידי מדביר מוסמך, אך יש הטוענים כי 'בניית' קן הדומה לקן צרעות או דבורים יכולה להרחיק אותן, משום שהן חיות טריטוריאליות.

ומה קורה אם נעקצתם?

כשמדובר בעקיצה אחת, וכשאינכם אלרגיים, הכאב יחלוף. אפשר להניח קומפרסים קרים על מקום העקיצה כדי להרגיע אותו. אם אתם אלרגיים, או אם נעקצתם פעמים רבות, כדאי להתפנות לבית החולים כדי להיבדק.

 

פשפשים ופרעושים

הבעיה בדרך כלל בחיות המחמד

פרעושים ופשפשים מתרבים ומשגשגים בקיץ, ולמרות שהם יכולים להופיע גם בארגז החול בגן של הילד, למשל, הם לרוב מגיעים הביתה בעזרת חיות המחמד שלכם. יש הטוענים ששום, רוזמרין ולימון או אפילו חומץ תפוחים יכולים לסייע בהרחקת המזיקים, אך מה שנחשב ליעיל ביותר הוא קולר מיוחד שדוחה אותם.

מה עושים אם נעקצתם? גם כאן קומרפסים קרים ואפילו קרח יוכלו לעזור. שימו לב שלרוב לא תרגישו בעקיצת הפרעוש או הפשפש 'בזמן אמת', אלא תבחינו כמה שעות לאחר מכן בנקודות אדומות ומגרדות, לרוב לאורך הידיים והרגליים.

נמלים

קטנות אך יכולות להכאיב

נמלים הן מחזה נפוץ במחוזותינו, אך רובינו לא חושבים על האפשרות שהן יעקצו אותנו. ובכן, זה בהחלט יכול לקרות: גם נמלים קטנות יודעות לעקוץ, ועל אחת כמה וכמה נמלי אש, כתומות וקטנות, שעקיצתן כואבת מאוד.

למרות כל זה חשוב לזכור שעקיצת נמלה לא אמורה לפצוע או להזיק בצורה משמעותית, מעבר לכאב הנקודתי. רק אנשים אלרגיים עשויים לפתח בעקבות כך תגובה חמורה. אם אינכם אלרגיים, חומרים מרגיעים יסייעו בהפחתת הכאב.

מדוזות

לא חייבים להשתמש דווקא בשתן…

המדוזות אמנם פוקדות את חופי ארצנו, לעתים, גם בחורף – אך בקיץ אנחנו פוגשים בהן, משום שזהו הזמן שבו אנחנו נמצאים שם. עד היום לא נמצאה דרך יעילה (ואקולוגית) להרחקת המדוזות מחופי הים שלנו, ולכן העניין היחיד שנוכל לעשות הוא לטפל בעקיצה עצמה, כשהיא מתרחשת.

ראשית יש לדעת כי לעתים העקיצה המדוברת תהיה כואבת במיוחד, ואף עשויה לגרום לפצע ולהשארת צלקת. לכן חשוב מאוד לא לזלזל בעקיצת מדוזה, ולטפל בה תוך מתן תשומת לב רבה, ובמהירות.

אם העקיצה נעשתה מבלי ש'נצמדה' אליכם מדוזה או חלק ממנה, הדבר הטוב ביותר הוא לשטוף את המקום במי ים. מים מתוקים לא רצויים, משום שהם עשויים לגרום להגברת תחושת הצריבה. אפשר להשתמש גם בחומץ, משום שהוא מסייע בנטרול החומר הצורב. הוא גם נחשב תחליף 'נורמלי' לשתן, שרבים טוענים כי הוא מסייע גם כן במקרה כזה. אם המדוזה נצמדה אליכם (או חלק ממנה, כאמור), הרחיקו אותה מגופכם בתנועת הרמה ואל תגרדו אותה, משום שהגירוד עשוי לעורר שוב את התאים הצורבים.

עקרבים

זו יכולה להיות סכנת חיים של ממש

בישראל חיים לא מעט עקרבים ולא מעט סוגי עקרבים – וכולם מסוכנים למדי. המסוכן מכולם הוא העקרב הצהוב, שעקיצתו יכולה לגרום אף למוות, אך כל עקיצה של עקרב תהיה מסוכנת במידה כזו או אחרת.

כיצד נמנעים מעקיצת עקרב? משתדלים לא להסתובב בקרבתו: לא מרימים אבנים גדולות (משום שעקרבים מסתתרים לרוב תחתן), לא מכניסים ידיים או כל חפץ אחר למחילות קטנות באדמה ובעיקר מגלים ערנות.

אם נעקצתם על ידי עקרב, או אם אדם שנמצא לידכם נעקץ, חשוב לקרר את מקום העקיצה, לדאוג שהנעקץ יזוז כמה שפחות ולהזעיק מיד אמבולנס. אם תוכלו להביא את העקרב עמכם(אך בזהירות! אל תנסו לתפוס אותו בכל מחיר), ייתכן שתעלו את סיכויי ההחלמה של הפצוע.