כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

שאיבת חלב: כל מה שצריך לדעת

מתי כדאי לשאוב את החלב, על מה חשוב להקפיד ואיך תוכלי לשפר את זרימת החלב? כאן שואבים בכיף
משאבת חלב
נא לא להפריע, שעת שאיבת חלב. צילום: depositephotos

רבות דובר על חשיבות ההנקה לבריאות התינוק. אולם במקרים בהם אינה מתאפשרת ההנקה מסיבות שונות או האם מתכננת להתרחק מסביבת התינוק, בהוד ובהדר נכנסת לתמונה ידידתנו – משאבת החלב. טוב לא בדיוק הוד, שכן את צלילי הגמיעה הממיסים של התינוק מחליפים רעשים מכניים שאינם שקטים במיוחד. אך בהתחשב במטרתה הנעלה של פעולת המשאבה – נתגבר על הכול. בכל זאת, היא האחת המאפשרת לנו למלא את הבקבוק בחלב אם מזין.

היתרונות בשאיבת חלב

  1. הגדלת היצע החלב: ייצור חלב האם מושפע מהיצע וביקוש. כדאי לדעת כי שאיבת חלב לאחר ההנקה תגרום לתפוקת חלב גדולה יותר.
  2. הקלה על גודש בשד: פעמים רבות ובעיקר בשלבי ההנקה ההתחלתיים השדיים מתמלאים בחלב ועלולים לעורר תחושת אי-נוחות ואף גודש. על מנת להקל על תחושת הלחץ והכאבים ניתן לעסות ולסחוט ידנית את השד או להשתמש במשאבה לשאיבת כמויות קטנות של חלב.

שלושה טיפים שיסייעו בשאיבה כהלכה:

  1. בחירה נכונה: חשוב להתאים בין סוג משאבת החלב לבין צרכייך ומומלץ להתנסות בסוגים שונים טרם הרכישה. במצבים של שאיבה עבור פגים או תאומים, אפשר להשאיל משאבה איכותית ויעילה.
  2. עניין של זמן: בחרי את הזמן הטוב ביותר עבורך לצורך משימת השאיבה. יש נשים המעדיפות לשאוב מיד כשהן מתעוררות בבוקר ויש שמעדיפות במהלך היום כשהתינוק ישן או בדיוק בזמן שמשודר פרק בסדרה האהובה עליך. דבר אחד הוא ברור: את הקובעת! ככל שיחלפו הימים תלמדי לזהות את הזמנים בהם תפוקת החלב שלך היא האפקטיבית ביותר.
  3. סטריליות: החלב השאוב רגיש מאוד לקלקולים שכן אינו עובר הרתחה או פסטור. לכן חשוב לצמצם את משך הזמן שבו החלב נמצא מחוץ למקרר או למקפיא (במיוחד בעונת הקיץ). בנוסף, חשוב לשטוף ידיים לפני השאיבה ולהקפיד על תהליכי עיקור מלאים לכל חלקיה של המשאבה לפני ואחרי כל שימוש.

כך תשפרי את זרימת החלב:

  1. הניחי מגבת חמימה או בקבוק חם על השדיים טרם הפעלת המשאבה. מלבד הפינוק הנעים, חימום האזור הייעודי עשוי לסייע לחלב להשתחרר.
  2. התבונני בתמונות ובסרטונים של הבייבי שלך שצילמת בנייד, חשבי עליו או הריחי בגד שלו. מחקרים מצביעים על קשר בין הורמון האוקסיטוצין המופרש במוח לבין הפרשת החלב.
  3. חוכמת ההמונים: נשים רבות מעידות כי יש להן כמויות חלב גדולות יותר בבוקר. השתדלי לשאוב בבוקר כשעה לאחר ההנקה.
  4. סימולטניות: גם אם זה נשמע מוזר, נסי לשלב בין הנקה לשאיבה – תינוק יונק בשד אחד, ומשאבה שואבת בשד השני. הפעולה המשולבת תעודד את שחרור חלב. כן, אנחנו בהחלט מסוגלות לזה.

כללי אחסון לחלב אם שאוב

  1. אחסון בטמפרטורת החדר (16-29 מעלות צלזיוס): 3-4 שעות
  2. אחסון במקרר (מקסימום 4 מעלות צלזיוס): שלושה עד חמישה ימים
  3. אחסון במקפיא (בחלקו האחרון, 17- מעלות צלזיוס): שישה עד 12 חודשים
  4. יש לשמור את החלב השאוב עם שקיות אחסון חלב ייעודיות או כלים מעוקרים המתאימים לאחסון חלב ומומלץ להכין אותם מראש.
  5. הקפידו לרשום על כל שקית או כלי אחסון את תאריך השאיבה. למתקדמות, ניתן להוסיף גם את השעה.
  6. זכרו כי חלב טרי עדיף על מקורר, וחלב מקורר עדיף על חלב שהוקפא והופשר.