כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

רפואה משלימה בחדרי לידה

מרפלקסולוגיה דרך טיפול להפחתת הכאב, שיפור ההתמודדות עם תהליך הלידה ועד זירוז הלידה. עושים כבוד גם לרפואה המשלימה
רפואה משלימה בבית חולים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בשנים האחרונות, במקביל להתפתחויות טכנולוגיות מרשימות והישגים רפואיים בטיפוליים חדשניים, חלה התקרבות משמעותית בין עולם הרפואה הקונבנציונלית לבין עולם הרפואה המשלימה.

מעבר לכך, עולם הרפואה הקונבנציונלית, שברובו מתבסס על עקרונות פיסיקליים וביולוגיים מוכחים מעבדתית וקלינית, נפתח לקבלת סיוע והשלמה מעולם הרפואה המשלימה, שמתבסס על עקרונות ותאוריות שונות עם הוכחה קלינית להשפעתן. הכרה זו יצרה למעשה את ענף הרפואה האינטגרטיבית, שהינה שילוב של שני העולמות (קונבנציונלי ומשלימה), אשר מהווה תשתית ענפה לשיתופי פעולה רבים בכל תחומי הרפואה הקונבנציונלית.

מערך רפואה משלימה ליולדת

הרפואה המשלימה מורכבת מתחומים רבים, וביניהם טיפולי מגע (כגון, רפלקסולוגיה, ועיסוי), רפואה סינית (כגון, דיקור, טיפול במוקסה ושיאצו) ופסיכותרפיה הוליסטית (כגון, שילוב בין תהליכי הכרה ותודעה, דמיון ומטאפורות, נשימה ומדיטציה). במרכז הרפואי בני ציון ישנו מערך רפואה משלימה, ובו צוות מיומן ומנוסה בעל הכשרה נרחבת לטיפול בתחומים השונים של הרפואה האלטרנטיבית מזה מספר שנים.

כיום ביתר שאת, קיים שיתוף פעולה פורה בין המערך לבין מחלקות שונות בביה"ח בכלל, ובמחלקת נשים ויולדות בפרט.

באיזה אופן תורמת הרפואה המשלימה, לאישה העומדת בפני לידה, או לאישה הנמצאת כבר בתהליך לידה? ובכן, טיפול רפלקסולוגיה למשל, יכול לייצר גירוי והנעה של המערכת ההורמונאלית לפעולה, ולהפרשת הורמונים שיתחילו את תהליך הלידה; הפרשת ההורמונים תביא להתחלת צירים והגברת תדירותם, לריכוך והבשלה של צוואר הרחם, לירידת מים, ובסופו של תהליך אף לפתיחה ומחיקה של צוואר הרחם. כמובן שמעבר להנעת הלידה, תורמת הרפלקסולוגיה להרגעה, דבר שמסייע לשחרר מחסומים רגשיים ופיסיים.

ואכן, במחלקת נשים ויולדות מתבטא שיתוף הפעולה בעיקר במקרים של צורך בהפחתת הכאב, שיפור ההתמודדות עם תהליך הלידה וזירוז הלידה. כך, נשים העומדות ללדת מקבלות ליווי של מטפל או מטפלת מתחום הרפואה המשלימה, במהלך תהליך הלידה כולו. הטיפול מותאם לצרכיה האישיים וכולל, לדוגמא דיקור, דמיון מודרך ורפלקסולוגיה.

מעבר לכך – אנו מאפשרים קבלת הטיפול אף לנשים שטרם הגיעו ללידה, אלא שואפות להתחיל תהליך טבעי והדרגתי של לידה בעזרת טיפול רפלקסולוגיה, כבר החל משבוע 39 (הליך זה נמצא בתהליך מחקר). כך, ניתן להימנע מהגעה לשבועות שלאחר המועד (כלומר מעבר לשבוע 42), ואף להימנע מהצורך של "הפעלת" לידה באופן יזום, ולהפחית הסיכוי לסיבוכים, להתערבות רפואית, ולניתוח קיסרי.

חשוב לדעת: בעבודת מחקר שביצענו לאחרונה בחדר הלידה השתתפו כ-250 יולדות אשר בנוסף לטיפול המקובל, כמחצית מהן קיבלו גם טיפול ברפלקסולוגיה. במחקר הוכחנו כי מתן טיפול רפלקסולוגי בחדר לידה הפחית ב-10% את השימוש באפידורל להפחתת כאב בתהליך הלידה. אנו מאמינים כי מגמה זו מהווה פתח והוכחה לאפשרויות נוספות שטרם הכרנו ברפואה הקונבנציונאלית.

לסיכום, אנו מאמינים שהשימוש ברפואה משלימה במחלקת נשים ויולדות אף ילך ויתעצם עם הזמן, זאת כחלק מהבנתנו כי היולדת הינה במרכז תהליך הלידה וכחלק מהיותנו קשובים לצרכי היולדת, תוך שמירה על רמת רפואה גבוהה

המאמר נכתב באדיבות ד"ר גיל כהן, מומחה ברפואת נשים, המרכז הרפואי בני ציון