כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

כל מה שרציתם לדעת על המוצץ

כיצד נהגו להרגיע תינוקות לפני המצאת המוצצים ואיך מרגילים תינוק לקחת מוצץ? כל הפרטים הכי מעניינים על האקססורי האהוב
מוצץ, תינוק, חיתול, המצאת המוצץ
הידעתם? המוצץ הומצא רק במאה ה-20 (צילום: depositphotos)

אין מוצר המסמל את עולם התינוקות, יותר מאשר מוצץ. אם כך, מפתיע לגלות כי רק בתחילת במאה ה-20 הופיע לראשונה המוצץ המוכר לנו. אין זה אומר שעד אז תינוקות היו נרגעים בדרך אחרת, פשוט ההורים מצאו פתרונות שונים שפעלו גם הם על שיטת ההרגעה באמצעות אפקט המציצה.

המוצצים הראשונים

ה"מוצצים" הסטנדרטיים היו גבישי סוכר עטופים בבד רטוב שהוכנסו לפה של התינוק על מנת להרגיעו. היום זה נשמע בלתי נתפס, אבל מדובר באמצעי פשוט, זמין ויעיל. אגב, גם החיתול הטבול בתירוש, שבו משתמשים מוהלים עד היום במהלך הברית, פועל בדיוק על אותו עיקרון.

בני אצולה לא הסתפקו בפיסת הבד הפשוטה, והיו נותנים לתינוק לאחוז בפיו סוג של כפית קטנה עם ידית וחלק מעוגל העשויים מחומרים יוקרתיים כמו זהב ואבני חן. יש אומרים שזהו המקור לביטוי "נולד עם כפית זהב בפה".

איך המוצץ עובד?

רפלקס המציצה הוא אחד הרפלקסים החזקים אצל תינוק החל מרגע לידתו. רפלקס המציצה מיועד קודם כל להזנה אך גם כדרך להירגע ולהתמודד עם תסכולים. האמצעי הזמין ביותר לתינוק למציצה היא האצבע, וכבר ברחם נצפים במהלך האולטרסאונד תינוקות כשהם מוצצים אצבע. בצאתם לאוויר העולם, לוקח זמן עד שהתינוקות "מגלים" את האצבעות ומכניסים אותן לפה באופן רצוני. אם הספקתם עוד קודם להרגילם למוצץ, קרוב לוודאי שיוותרו על מציצת אצבע. עם זאת, לא כל התינוקות אוהבים מוצץ, חלקם יעדיפו למצוץ אצבע ויש כאלה שבכלל יוותרו על התענוג וימצאו דרכים אחרות להירגע.

מחקרים עדכניים גילו כי למוצץ יש השפעה חיובית במניעת מוות בעריסה. ההסבר האפשרי הוא שפעולה המציצה שומרת על דרכי הנשימה פתוחות, וכך מונעת הפסקות נשימה הגורמות למוות במהלך השינה.

בהמשך, המוצץ הופך לחפץ מעבר המספק ביטחון ונחמה לתינוק גם כשהוא רחוק מהוריו או מהמרחב המוכר לו.

כך תרגילו את הבייבי למוצץ

  • כאשר מדובר בתינוקות יונקים, עדיף להמתין עד שההנקה תהיה מבוססת בטרם מציעים מוצץ. הסיבה לכך היא שטכניקת מציצת המוצץ, בדומה לאכילה מבקבוק, שונה מטכניקת היניקה. ישנם תינוקות צעירים המאמצים את טכניקת המציצה, ולכן מתקשים ביניקה מהשד.
  • בפעמים הראשונות מומלץ לתת את המוצץ כשהתינוק עדיין רגוע יחסית כדי שיתרגל אליו. בהתחלה יש להחזיק את המוצץ בפה של התינוק עד שיתפוס אותו.
  • ישנם תינוקות שיעדיפו סוג מסוים על פני סוג אחר. השתדלו לא להרגיל את התינוק רק למוצץ אחד, אלא למגוון מוצצים מאותו סוג והחזיקו בבית מספיק מוצצים, כדי שלא תמצאו את עצמכם מחפשים באמצע הלילה את המוצץ האהוב שהלך לאיבוד.
  • הקפידו לעשות סטריליזציה למוצץ לפני השימוש הראשוני, ובכל כמה ימים – במיוחד בשבועות הראשונים לחייו של תינוק.
  • החליפו את המוצץ כל חודשיים-שלושה או במידה ואתם מבחינים כי חלק ממנו קרוע, סדוק, בלוי או משופשף. פלסטיק או סיליקון קרוע עלול להוות סכנה לתינוק. הימנעו משימוש בשרשרת למוצץ שעלולה להיכרך סביב הצוואר ולגרום לחנק.
  • ככל שהילד מתבגר, הרגילו אותו למצוא דרכים אחרות להירגע ולהשתמש במוצץ בזמנים קבועים – לפני השינה, במשך פרק זמן מוגבל לאחר פרידה מההורים בבוקר, במקרה של מכה או משבר. הימנעו מלהשתמש במוצץ תוך כדי משחק ומאוחר יותר הרגילו את הילד לא לדבר עם מוצץ בפה.
  • בסביבות גיל שנתיים-שלוש, אם הילד לא נגמל עד אז באופן עצמאי, התחילו בתהליך גמילה יזום.

>> איך נגמלים ממוצץ? קראו כאן <<