כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

אנמיה אצל תינוקות: למה זה קורה ואיך למנוע?

אנמיה אצל תינוקות עלולה לגרום לעיכוב התפתחותי ולעיכוב קוגניטיבי. הבשורה הטובה: קל מאוד למנוע אותה. כל מה שצריך לדעת על התופעה הנפוצה
תינוק עם כובע
המודעות לאנמיה בקרב תינוקות גדלה בשנים האחרונות. צילום: depositphoto

אנמיה היא תופעה נפוצה מאוד בקרב תינוקות, ועלולה לגרום לבעיות התפתחותיות שיכולות ללוות את הילד גם בבגרותו. המחקרים העדכניים מראים כי בישראל חלה ירידה משמעותית באנמיה אצל תינוקות, בעיקר בזכות המודעות הגבוהה והטיפול המניעתי הניתן לכל תינוק. במקרים בהם הטיפול המניעתי אינו מצליח למנוע את האנמיה, ניתן לאתר את הבעיה במהירות ולטפל בה ביעילות גבוהה.

לפניכם כל השאלות והתשובות על התופעה:

מהי אנמיה?

האנמיה באה לידי ביטוי ברמה נמוכה של המוגלובין בכדוריות הדם האדומות. תפקיד ההמוגלובין הוא לשאת את החמצן לכל חלקי הגוף, כלומר רמה נמוכה של המוגלובין עלולה לגרום להאטה באספקת החמצן לגוף. ההמוגלובין נוצר בעיקר באמצעות הברזל הנספג בגוף האדם. כדי להגביר את ייצור ההמוגלובין יש לוודא שהגוף מקבל מספיק ברזל דרך מערכת העיכול.

ומה קורה אצל תינוקות?

עוד ברחם אמו, אוגר גופו של התינוק מאגר ברזל המתקבל מתזונת האם. כאשר התינוק נולד יש לו מספיק ברזל למשך ארבעה חודשים.  בתום התקופה מחסני הברזל בגופו מתחילים להתרוקן והוא מקבל ברזל דרך התזונה, כלומר דרך חלב האם או התמ"ל, המכילים כמות מספקת של ברזל.

פגים ותינוקות שנולדו במשקל נמוך נמצאים בסיכון מוגבר באנמיה מכיוון שלרוב מחסני הברזל שלהם קטנים יותר בשלב הלידה.

מהן הסכנות באנמיה?

עד גיל שנתיים התינוק מתפתח במהירות מסחררת בכל הפרמטרים: מוטורית, קוגנטיבית ופיזית. אחד האיברים שעובר תהליך התפתחות מואץ במיוחד הוא המוח, הזקוק לכמות גדולה של חמצן על מנת לתפקד כראוי. מחסור בברזל עלול לגרום להאטה באספקת הברזל למוח ולגרום לעיכוב התפתחותי וקוגנטיבי שקשה יהיה לגשר עליו.

גם התפתחות המוטורית והתנועתית של התינוק דורשת מאמץ פיזי רב. מחסור בברזל גורם לעייפות וחוסר תיאבון וכתוצאה מכך התינוק יהיה פחות תנועתי ויתפתח לאט יותר בכל יכולותיו המוטוריות.

איך מזהים אנמיה אצל תינוקות?

המחסור בחמצן בא לידי ביטוי אצל התינוק בעייפות מוגברת, חולשה, חיוורון, חוסר תיאבון, חוסר שקט, וכמובן סימנים של עיכוב התפתחותי במקרים קיצוניים.

משרד הבריאות ממליץ לכלל התינוקות בישראל לעבור בדיקת דם בין גיל 9-18 חודשים על מנת לאבחן אנמיה. במידה והבדיקות מעידות על אנמיה, הרופא יבחן מהן הסיבות לכך ויכול להמליץ על שינוי תזונתי לתינוק, מתן סוג אחר של ברזל, קבלת ברזל במינון גבוה יותר או טיפול אחר בהתאם לנסיבות.

מהן הדרכים למניעת אנמיה?

לפי המלצת משרד הבריאות לכל תינוק החל מגיל 4 חודשים יש להקפיד באופן יומיומי  על מתן טיפות ברזל. את הטיפות יש להפסיק בסביבות גיל שנה, אך ורק לפי הוראת הרופא ובהתאם לתוצאות בדיקות הדם.

החל מגיל חצי שנה התפריט היומי של התינוק משתנה והוא כבר אינו מבוסס אך ורק על חלב אם או תמ"ל. בשלב זה חשוב להקפיד על תפריט מגוון הכולל מזונות עשירים בברזל כמו בשר הודו אדום, בשר בקר, קטניות שונות, ודגנים המועשרים בברזל. חשוב לשלב בתפריט גם מזונות המכילים ויטמין סי (בעיקר ירקות ופירות) המשפרים את ספיגת הברזל בגוף.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק