כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מי מלווה אותך?

להישאר לליווי הריון אצל רופאת הנשים הקבועה שלך או לקבוע תורים דווקא אצל מנהלת אגף נשים בבית החולים בו את מתכוונת ללדת? איפה הכי כדאי לנהל את מעקב ההריון

מסע ההריון שלך התחיל. לצד ההתרגשות תגלי שיש מערך לוגיסטי שלם של קביעת תורים לליווי הריון ומגוון בדיקות לפי הפרוטוקול, בדיקות ייחודיות לך ולעובר שלך, והחלטות שצריך לקבל. השלב הראשון שאת צריכה לקבל החלטה לגביו הוא סוג הליווי – פרטי או ציבורי, כלומר, האם לבחור מעקב הריון בקופת החולים אליה את משתייכת או לבחור ברפואה פרטית. לחברות שלך, שכבר עברו הריון אחד או יותר, יש בוודאי המלצות לכאן או לכאן, ואולי את מרגישה קצת אבודה כי חשוב לך לקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר ואת השירות הטוב ביותר כדי שתעברי את תקופת ההריון בצורה הכי רגועה שאפשר.

למסלול ליווי ההריון בקופות חולים מספר יתרונות ברורים: עלויות נמוכות, טיפול באמצעות הצוות המוכר במרפאה, ניהול פשוט של כל הבדיקות בתיק מעקב ההריון בקופת חולים שלך ונגישות פיזית נוחה למרפאה.

כל בייבי שנולד בשעה טובה מביא עמו גם סעיף הוצאות גבוה ומתמשך. סל ההריון של קופות החולים השונות מעניק זכאות לליווי הריון בעלויות נמוכות מאוד על ידי רופאים ורופאות מומחים לגינקולוגיה ומיילדות לצד אחיות ליווי הריון. לרוב הנטייה היא לבחור את הגינקולוג או הגינקולוגית הקבועים שלך, בסניף הקרוב לביתך, מקום שבו מתנהלים רוב צרכי ההיריון שלך –  מעקב כללי ואולטרסאונד בחדר מוכר על ידי פנים מוכרות, קבלת הפניות לבדיקות המשך בקופת חולים לפי שלבי ההריון, בדיקות דם וליווי הריון בחדר האחיות, ודילוג נוח יחסית בין אנשי הצוות הרפואי בהתאם לצורך.

כל קופות החולים מעניקות סל הריון עם בדיקות מקיפות כדוגמת בדיקות גנטיות, שקיפות עורפית וסקירת מערכות ראשונה כאשר קיימת האפשרות להרחיב את סל הבדיקות באמצעות הביטוח המשלים שיש לכל אישה במסגרת קופת החולים שלה. באמצעות ביטוחים משלימים ניתן גם  לקבל גם שירותים נוספים כדוגמת סקירות מורחבות, ביצוע בדיקת מי שפיר למי שאינה זכאית לקבלה בבית חולים ובדיקות נוספות בהתאם לצורך. עם זאת, חשוב לציין כי ישנן בדיקות נוספות שהרבה נשים בוחרות לבצע בתקופת ההריון אשר לא מכוסות על ידי סל ההריון.

על פניו, נוח ופשוט, אך כדאי להכיר גם את הצדדים הפחות נוחים של האופציה הזאת. כאשר מעקב ההיריון מבוצע על ידי רופאים בקופת חולים, התקשורת עמם מחוץ לשעות הפעילות של המרפאה מורכבת עד כלל לא קיימת. חלקם אולי יסכימו לתת לך את כתובת המייל שלהם להתייעצויות אבל הרוב המוחץ לא יאפשר לך להתקשר לסלולרי שלהם כדי לשאול שאלות ולהתייעץ כשאת לחוצה ממשהו לגבי ההיריון שלך. כמו כן, ייתכן שאין לך ממש כימיה עם רופא או רופאת הנשים הקבועה שלך, האווירה לא נוחה בעיניך והתחושה שלך שהשירות שאת מקבלת אינו הולם. הדבר עלול להעיב על האווירה בזמן הביקורים ולפגום ביעילות המפגשים ובאיכות הטיפול בך.

אם את מזדהה עם הכתוב ולא מעוניינת בהכבדה על תקציב הוצאות ההיריון יש גם דרך ביניים – ניתן לבצע מעקב הריון אצל רופאים ורופאות פרטיים שנמצא ברשימת הרופאים שבהסדר של קופת החולים שלך, כך שאין עלות נוספת עבור הביקורים, אך את נחשבת מטופלת פרטית והדבר עשוי לסייע ברמת השירות והיחס שתקבלי מהם.

מעקב הריון פרטי

נשים רבות מעדיפות מסלול מעקב של מומחה בכיר באופן פרטי. הבכירים נתפסים כיסודיים ומקצועיים מאוד, ומחוברים למחקרים העדכניים. לרוב מדובר ברופאים ורופאות בכירים מאוד, בעלי וותק וניסיון רב, שמחזיקים בתפקידים בכירים בבתי חולים והדבר אף יכול להוות יתרון במידה ותבחרי ללדת באותו בית חולים בו מועסק הרופא. בכירים אלה לא תמיד יופיעו ברשימת הרופאים שבהסדר אבל ביטוחים שונים יוכלו לספק לך החזרים על הביקורים השוטפים ועל הבדיקות המיוחדות כמו סקירה שניה ובדיקת מי שפיר שתבצעי אצלם. לעתים נשים מעדיפות ליווי הריון על ידי מומחה פרטי שתחום ההתמחות שלו רלוונטי להריון שלך, כדוגמת הריון בסיכון מסוגים שונים. יתרון בולט נוסף לרפואה הפרטית – ניתן ליצור קשר עם הרופאים שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, והדבר מעניק רוגע וחוסך זמן וטלטולים מיוחדים לבית חולים כשמתעוררת בעיה. כמו כן, במערכת הפרטית מוקדש זמן רב יותר לכל מטופלת לעומת המערכת הציבורית. שעות התורים אצל הרופאים הפרטיים נוחות יותר, גם בשעות הערב המאוחרות, ולרוב מסלול זה מעניק שירות טוב יותר ביחס ישיר לתשלום הגבוה.

חשוב לציין כי במסלול זה העלויות של מעקב ההריון בכללותו עשוי להגיע לאלפים רבים של שקלים. אומנם ניתן לקבל החזרים נאים באמצעות התוכניות המשלימות של קופות החולים והפוליסות הרלוונטיות של חברות הביטוח אך בכל זאת סכומי ההשתתפות העצמית גבוהים בהרבה מהמסלול הקופתי.

בנוסף לעלויות הגבוהות רוב הסיכויים שהרופאים והרופאות הבכירים שקיבלת לגביהם המלצות חמות לא מיקמו את המרפאה בעיר מגורייך, כך שתיאלצי לבזבז זמן רב יותר על כל תור, ולעתים תיאלצי להמתין זמן רב כדי להיכנס לתור (כי לא רק את קראת על מעלותיהם הרבות) ואת כל הבדיקות שתופני אליהן באמצעותן תיאלצי להמיר אצל רופא מקביל בקופת חולים.

חשוב להדגיש כי כל בחירה שתעשי היא אישית, לגיטימית, והדבר הכי חשוב הוא שתרגישי בנוח עם הרופא שמטפל ושאת סומכת עליו, שיהיה מקצועי ויעניק לך ולעובר שלך את הטיפול המקיף והמצוין כל הדרך עד ללידה המשמחת.