כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך בוחרים מוצץ לתינוק?

אחת ההמצאות החשובות בעולם מוצרי התינוקות היא המוצץ. לפניכם כל מה שצריך לדעת על בחירתו הנכונה. מדריך להורה הטרי
תינוק עם מוצץ
המרגיע הלאומי. מוצץ (צילום: יח"צ NUK)

אחת הרכישות המשמעותיות לקראת לידתו של תינוק או לאחריה היא המוצץ. תפקידו החשוב ביותר הוא לסייע לתינוק להירגע. מעבר לכך, בזמן שהתינוק משתמש במוצץ, הוא מאמן את שרירי הפה ומשפר את הקואורדינציה בין הלסת, החך, הלשון והשפתיים, דבר המסייע להתפתחות השרירים האחראים על נשימה, אכילה ודיבור.

כך תבחרו מוצץ נכון

היצע ומגוון המוצצים והפטמות השונים הוא רחב ביותר. אז כדי לעשות קצת סדר בבלגן, רויטל גפני, דולה מוסמכת ויועצת למותג NUK, מותג מוצרי התינוקות מהמובילים בעולם, ריכזה עבורכם ההורים את הפרמטרים החשובים ביותר לבחירת המוצץ המתאים ביותר עבור ילדכם.

1.      תו תקן

בחירת מוצצים העומדים בדרישות התקן הרשמי של מכון התקנים הישראלי  (ת"י 1157). במכון התקנים עוברים המוצצים הנבדקים הדמיה לשימוש ממושך ויום יומי מבחינת חומר, מבנה ומידות, עמידות במתיחה, נשיכה, הרתחה, לחיצה ועוד. חשוב שהמוצצים יהיו מחברה מוכרת ואמינה, אשר תוכל לתת מענה מתאים במידת הצורך.

 

2.      התאמת המוצץ לגילו של התינוק

מומלץ להתחשב תמיד בשלב ההתפתחותי של התינוק כאשר רוכשים מוצץ. גדלים שונים ומבנה שונה מותאמים לפי קבוצות גיל. בדרך כלל, השלב הראשון מותאם לתינוקות מגיל לידה עד כחצי שנה. השלב השני מותאם לתינוקות מגיל חצי שנה ועד שנה וחצי והשלב השלישי מיועד לפעוטות בגיל שנה וחצי עד שלוש שנים. עם זאת, אין מניעה להמשיך ולהשתמש במוצץ בשלב ראשון או שני גם כאשר התינוק גדל.

 

3.      מאיזה גיל ניתן לתת לתינוק מוצץ?

אפשרי לתת מוצץ מהרגע שהתינוק נולד. לתינוקות דחף טבעי לינוק והמוצץ מאפשר להם לעשות זאת. האימון בשימוש במוצץ מסייע גם ליניקה מהשד וגם משפר את הקואורדינציה בין הלסת, החך, הלשון והשפתיים, הממלאים תפקיד חשוב באכילה ובהתפתחות הדיבור. עם זאת, יש הסוברים כי כדאי לחכות עד להתבססות ההנקה לפני שימוש ראשון במוצץ.

מוצצים, NUK
מומלץ לחכות להתבססות ההנקה לפני השימוש הראשון במוצץ. מוצצים של NUK. צילום: אפרת אשל

 

  כך תרגילו את הבייבי למוצץ >>

 

4.      החומר ממנו עשוי המוצץ

שני החומרים הנפוצים מהם עשויות פטמות המוצצים הם לטקס (גומי טבעי) וסיליקון: מוצצי הלטקס עשויים משרף גומי הנקרא לטקס, חומר טבעי איכותי מאד. הלטקס המוגמר עמיד ואלסטי מאוד. בזכות עמידותו הגבוהה, הלטקס מתאים במיוחד לתינוקות שכבר צימחו שיניים. החיסרון של הלטקס הוא שיש להרחיקו מאור שמש – שכן קרינה אולטרה סגולית גורמת לבלאי מהיר יותר של החומר. אחד הסימנים לבלאי הוא דהיית צבעו של הלטקס. זהו סימן ברור שיש להחליף את המוצץ. יתרון נוסף הוא שלטקס, כחומר טבעי, ידידותי לסביבה לאחר השלכתו.

מוצצי הסיליקון עשויים מחומר סינתטי איכותי ביותר. הסיליקון השקוף עמיד במיוחד לחום. אור שמש ישיר ושומן אינם משפיעים על בלאי של החומר, אך גם הסיליקון  עלול להינזק: יש להחליף מוצץ סיליקון מיד לאחר הופעת סימני הנשיכה הראשונים או סימנים אחרים לפגם ובלאי. הבחירה בין שני המוצצים תלויה בדרך כלל בטעם אישי, שכן לכל חומר יתרונות משלו. כמובן שניתן להשתמש בשני המוצצים לסירוגין.

 

5.      איך ניתן לדעת אם מוצץ מתאים מבחינה אורתודונטית?

מומלץ לבחור מוצץ בעל צורה המתאימה לחלל הפה, דהיינו מוצץ אורתודונטי. על מוצץ להתאים מבחינה פיזיולוגית ללסת של התינוק על מנת לתת ללשון די מרחב לתנועה. פטמת מוצץ שטוחה בחלקה התחתון, מאפשרת את התנוחה הטבעית של הלשון ומסייעת להתפתחות הלסת התחתונה והעליונה כאחד. חשוב גם להבטיח כי המוצץ רך וגמיש. מומלץ שצוואר הפטמה (האזור המחבר את פטמת המוצץ למגן הפה) יהיה צר דיו כדי להבטיח שיהיה לחץ מועט ככל הניתן על הלסתות והשיניים.

 

6.      מוצץ עגול לעומת מוצץ א-סימטרי: מה עדיף?

אימהות רבות סבורות כי מוצצים סימטריים תואמים לפטמת השד, אולם, פטמת השד משנה את צורתה במהלך ההנקה ומתאימה את צורתה לפיו של התינוק ולפעילות המוטורית של היניקה. צורת המוצץ הא-סימטרית היא המומלצת לשימוש ואף הוכחה מדעית כנכונה מבחינה אורתודונטית, בניגוד לעיצובים העגולים או דמויי הדובדבן של מוצצים רבים אחרים.

 

7.      אוורור – למה זה חשוב?

חשוב שמגן הפה של המוצץ, יהיה דק במיוחד ויתאים לפני התינוק ועל ידי כך יאפשר נשימה חופשית מהאף. יש לשים לב, כי קיימים שני חורים במגן הפה המאפשרים נשימה חופשית. מערכת אוורור לשחרור אוויר, כחלק מתכונות המוצץ, מאפשרת לשמור על המוצץ גמיש, רך ומותאם לחלל הפה של התינוק. ישנם מוצצים בעלי תעלות אוורור בחלקו הפנימי של מגן הפה, המונעות את הצטברות הרוק מתחת למגן הפה.

 

8.      מה צריך לדעת על ניקוי מוצצים?

לפני השימוש במוצץ בפעם הראשונה, יש להרתיחו במשך כ- 5 דקות, אך לא מעבר לזמן הנדרש מחשש לגרימת נזק למוצר. יש לסחוט את כל הנוזלים הנותרים מפטמת המוצץ ולהשאירו להתייבש. פטמה או מוצץ לח או רטוב מהווה מקור להתפתחות חיידקים ועובש. על מנת לשמור על היגיינה, יש לנקות ולחטא את המוצץ לפני כל שימוש. אין ללקק את המוצץ ע"י מבוגר כדי לנקותו, חיידקי עששת עלולים לעבור כך לילד. הדבר נכון גם לגבי כפיות ופטמות. אם המוצץ מלוכלך, יש לשטוף אותו היטב במים זורמים ולהרתיחו.

 

9.      מתי צריך להחליף מוצצים?

מטעמי בטיחות והיגיינה, יש להחליף את המוצץ לאחר שימוש של כחודש עד חודשיים. יש לבדוק ביסודיות את המוצץ לפני כל שימוש, במיוחד אם לתינוק או לפעוט יש שיניים ולהחליפו עם הופעת סימנים ראשונים של פגם או בלאי. יש לשים לב במיוחד להופעת סימני נשיכה במוצצי סיליקון, ובמוצצי לטקס יש לוודא שהפטמה אינה דביקה ושצבעה לא דהה. במידה והתינוק סובל מהצטננות או דלקת גרון מומלץ להחליף את המוצץ שלו למניעת זיהום חוזר.

 

10. מה לא לעשות?

אין לחבר למוצץ סיכות או אמצעי קשירה העלולים לסכן את התינוק. אין לטבול את המוצץ בדברי מתיקה כגון: סירופ, דבש, ריבה או תרופות. אין להשאיר את המוצץ חשוף לשמש ישירה או בסמוך למקור חום.

 

לסיכום, חשוב לדעת שאין כל סיבה לחשוש משימוש במוצץ. המוצץ משמש להרגעה, כאובייקט מעבר וכמענה לצרכים האוראליים. הגמילה תבוא מעצמה עם עידוד קל, שלנו ההורים. השתדלו  לתת עדיפות למוצץ בעל צורה אורתודונטית, המותאמת לחלל הפה, קטן ככל האפשר, והקפידו להחליפו על-פי הצורך במוצץ חדש.

בלבול פטמות: למה זה קורה ואיך אפשר להתמודד?