כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איזה צבע עיניים יהיה לבייבי שלכם?

אחת השאלות המשעשעות שצצות בקרב זוגות בהריון היא - "איזה צבע עיניים יהיה לבייבי". איך אפשר לדעת ומהם הסיכויים? כל התשובות לפניכם
תינוק על הבטן
איזה צבע עיניים יהיה לבייבי? אילוסטרציה: שאטרסטוק

"צבע העיניים שלנו מורכב מפיגמנט בשם מלנין, פיגמנט בצבע חום כהה, המצוי בקשתית העין", מסביר יובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר ברשת אופטיקנה. "הגנים של העיניים הם אלה שקובעים את כמות המלנין בקשתית שיישארו ויקבעו את צבע העיניים שיהיו לאדם בבגרותו."

המלנין נמצא לא רק בקרנית אלא גם בעור ובשיער ובדרך כלל תהיה התאמה מסוימת בין מידת הפיזור שלו בקרנית לבין מידת הפיזור שלו בעור ובשיער. כך למשל במדינות הסקנדינביות לרוב התושבים יהיו בעלי עיניים כחולות שמעידות על פיזור רב של מלנין ובהתאם צבע עורם יהיה בהיר והדבר נכון גם לגבי צבע שערם. לעומת זאת, ילידי אפריקה לרוב יהיו בעלי גוון עור, שיער ועיניים כהה שמעיד על צפיפות גדולה של מלנין. מלנין מושפע מאד מתנאי הסביבה שכן מעבר לכך שהוא משפיע על צבע העיניים, הוא משמש גם כמעין מסנן קרינה. לכן ניתן לראות כפי שנאמר, שבמדינות שבהן קרינת השמש חלשה, צבע העיניים של רוב האוכלוסייה יהיה בהיר יותר מאשר במדינות בהן השמש עוצמתית מאוד.

האם צבע העיניים מתחלף לאחר הלידה?

הורים רבים שמים לב שלאחר הלידה צבע העיניים של התינוקות הוא כחול אפור ורק לאחר זמן מסוים מופיע הצבע הקבוע של העיניים.

מדוע התופעה מתרחשת?

התאים שאחראים לייצור הפיגמנט שבסופו של דבר אחראי למידת הפיזור וכמותו שישפיעו על צבע העין, עדיין לא פועלים במלוא עוצמתם ישירות לאחר הלידה. לאורך הינקות המלנוציטים מפרישים עוד ועוד מלנין ובגיל שנה כבר לרוב ניתן להבחין בצבע ברור ומובחן בצבע העיניים של התינוק.

עניין של גנטיקה

צבע העיניים הוא תכונה תורשתית המושפעת משני גנים המשפיעים על צבע העיניים – אחד שהגיע מהאב והשני שהגיע מהאם. לכל גן יש מספר וריאציות גנטיות ששונות מאדם לאדם, כל וריאציה כזו נקראת אלל (allele).

לרוב יש אלל שולט (דומיננטי) ואלל נשלט (רצסיבי). לכל אדם שני אללים לכל תכונה, אשר אותם ירש מהוריו. שילוב שני האללים בא לידי ביטוי בצבע העיניים .

מעניין לדעת: עיניים חומות הן תכונה דומיננטית (שולטת), בזמן שעיניים כחולות הן תכונה רצסיבית (נשלטת). כלומר, הורים עם עיניים חומות תמיד יביאו לעולם צאצאים בעלי עיניים חומות, אלא אם כן לשניהם יש אבות קדמונים כחולי עיניים. במקרה כזה, גן העיניים הכחולות יכול לעבור במשך דורות רבים, חבוי בגנים, עד שמקבל הילד את גן העיניים הכחולות משני ההורים. בדרך זאת ניתן להסביר מדוע יש ילד עם עיניים כחולות להורים עם עיניים חומות.

טרם ניתן להשפיע על הצבע באמצעים גנטיים, וכן לא ניתן כיום לבצע בדיקה גנטית שבכוחה לאבחן מראש מה יהיה צבע העיניים של התינוק לפני הלידה. אך ניתן להעריך באחוזי דיוק מסויימים מה יהיה צבע עיני התינוק בהתחשב בצבע עיני ההורים – צבע עיני הסבא וסבתא משני הצדדים, ואפילו קיימת השפעה מסויימת של הסבא רבא.

עוד משהו: אצל בני אדם עיניים חומות הן הנפוצות ביותר, כחולות נדירות יותר (8%) ועיניים ירוקות הן הנדירות ביותר (2%).

המאמר באדיבות יובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר ברשת אופטיקנה