כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך שומרים על זוגיות לאחר הלידה?

אחד הנושאים הפחות מדוברים הוא יחסי המין לאחר הלידה. מה קורה לחשק ולתפקוד המיני של הגבר ושל האישה, ואיך שומרים על גחלת זוגית אינטימית וטובה?
כך תשמרו על זוגיות בריאה גם לאחר הלידה. אילוסטרציה: shutterstock

תשעת החודשים של טירוף החושים וטירוף ההורמונים חלפו – הלידה עברה בהצלחה, לאם ולרך הנולד שלום והאישה ובעלה שהיו עד היום זוג, הופכים לשלישיה.

מערכת היחסים משתנה ומקבלת צביון משפחתי

בעקבות ההריון והלידה עוברת האישה שינויים גופניים ופסיכולוגיים רבים, הגוף נחלש ומאבד מינרלים וויטמינים רבים, כמובן שחלים שינויים הורמונאליים, שינויים במשקל ובמבנה הגוף. כמו כן עייפות, ושינויים במצב הרוח לעיתים דכדוך עד כדי מצב של דיכאון לאחר לידה. כל אלו מהווים חלק מהותי מהשינויים אותם חווה האישה. הגבר גם הוא עובר שינויים פסיכולוגיים וחברתיים המעמידים בפניו אתגרים לא פשוטים, אשר הוא אמור להתמודד איתו. תשומת הלב עוברת אך ורק אל התינוק, דבר שעלול לגרום לו להרגיש דחוי ובנוסף עכשיו, כשיש חבר נוסף במשפחה, מוטלת עליו אחריות לדאוג לרווחתם ופרנסתם של זוגתו ותינוקו.

בין כל ההטרדות והשאלות הרבות בהם מתעסקים ההורים הטריים עולה הנושא של חזרה לקיום יחסי מין לאחר הלידה.

במחקר שנעשה בקרב 246 זוגות, הסתבר שחיי המין נפגעו ל 74% מהנשים (והגברים) לאחר הלידה. מתוך מה שנמצא, ניתן ללמוד שהחשק המיני, הרצון והתפקוד, נפגעים לתקופה של עד חצי שנה לאחר הלידה. תלוי באופי הלידה, אופי הילד, הנקה ודברים נוספים הקשורים באיכות החיים האישיים והזוגיים. הפגיעה העיקרית בחיי המין  כוללת גם פגיעה בחשק המיני, ירידה בעוררות המינית וביכולת הסיכוך. בנוסף יתכנו כאבים במגע מיני ופגיעה ביכולת ההגעה ובעוצמת האורגזמה.

הפגיעה בחיי המין היא תולדה של מרכיב פיזי הורמונאלי ומרכיב פסיכולוגי ובינאישי. קיימים לא מעט מחקרים על פגיעה ברצפת האגן ובאיבר המין כתוצאה מהלידה, אפילו אם היתה לידה רגילה. (אם אפשר לכנות לידה כרגילה). התחושה בדגדגן עלולה להיפגע וכתוצאה מכך האישה לא תחווה ריגוש והנאה כמו פעם. כמו כן יש יובש בנרתיק כתוצאה מירידה באסטרוגן, דבר המקשה על יחסי המין ופוגם בהנאה. העייפות והשחיקה כתוצאה מהטיפול סביב לשעון בתינוק, הקונפליקטים העולים וסודקים את הזוגיות, עלולים גם הם לכרסם בחיי המין ולשנות סדרי מיטה.

האם לידת התינוק תשפיע על חיי המין?

ההיריון ותהליך הלידה אינם קלים וקיום יחסי מין לאחריהם גם הוא אינו מהווה "משחק ילדים". חשוב ששני בני הזוג יבינו שמספר חודשים עד שנה לאחר הלידה, הזוגיות ויחסי המין (בד"כ) לא יהיו כבימים עברו. חשוב להיות מודעים לכך, להיות מוכנים לשינויים ובעיקר סבלניים.

מתי אפשר לחזור לחיי מין מלאים לאחר הלידה?
באופן כללי מהרגע שהאישה מפסיקה לדמם אחרי הלידה, לאחר הפסקת דימום והפרשות הנמשכים מס´ שבועות, ניתן לחזור לקיים יחסי מין מלאים. רצוי שהדבר יעשה רק לאחר בדיקת רופא שנעשית בד"כ כ3- 6 שבועות לאחר הלידה. חשוב לציין שנשים שיש להן תפרים בעקבות ניתוח קיסרי, עלולות להתקשות יותר לקיים יחסי מין מלאים.
האם אפשר לקיים יחסי מין ללא חדירה לאחר הלידה?
מותר ואפילו חשוב! ולאחר אישור הגינקולוג/ית…. יפה שעה אחת קודם!.
לרוב  עקב עייפות, חוסר זמן, חוסר חשק ופחדים נמנעים מקיום יחסי מין מלאים בפרט וממגע חושני בכלל.
המגע החושני/מיני חשוב לשני בני הזוג על מנת שלא ירגישו דחויים ובלתי מושכים. ליטוף, התעלסות ומגע באברי המין חשובים מאוד לקשר הזוגי והאינטימי החדש שנוצר בין בני הזוג בעקבות הלידה.

האם יש משהו שיש להימנע ממנו לאחר הלידה?
כן! חשוב לדעת ואין זו המצאה שוביניסטית, שיש להימנע מיחסי מין אוראליים של הגבר לאישה משתי סיבות עיקריות: האחת, על מנת למנוע דלקת בנרתיק וברחם והשניה, קיים סיכון שהגבר ינשוף אוויר לנרתיק העלול להגיע לכלי הדם ברחם ולגרום לתופעה קשה הנקראת air embolism. כל השאר מותר ורצוי וכל המרבה הרי זה משובח.

מה קורה לחשק ולתפקוד המיני של האישה לאחר הלידה?
רוב הנשים אינן חשות צורך ודחף מיני שבועות מספר לאחר הלידה. הסיבה העיקרית לכך היא תשישות. קיים גם מרכיב הורמונאלי ובמידה והלידה הייתה קשה ומייגעת תהיה הימנעות מיחסי מין מלאים עקב חשש מהריון נוסף.
כמו כן, נשים רבות סובלות מיובש בנרתיק כתוצאה מירידה באסטרוגן והורמונים אחרים, תופעה העלולה להימשך עד שישה חודשים . בנוסף, ירידה במתח השרירים באזור הנרתיק עלולה ליצור ירידה בתחושה בזמן יחסי מין וירידה בעוצמת האורגזמה.

מה קורה לגבר לאחר הלידה?

הזמן, תשומת הלב וההשקעה של האם בתינוק עלולים לתת לגבר תחושה שהוא דחוי. הרבה גברים יכולים להרגיש קנאה ברך הנולד ומחשבה שהם מוזנחים ע"י אותה אישה שעד לפני זמן לא רב הייתה איתם, כרגע "ליבה נתון" למישהו אחר.
כמו כן, ישנם גברים שעלולים לחוש קושי במשיכה שלהם לבת- זוגם. גברים שהיו בזמן הלידה וראו את תהליכה עלולים להרגיש קושי בקרבה פיזית ודחייה לאישה. חלקם חוששים להכאיב לה ומקצתם מוותרים על המין בכלל… וחבל.

האם יש מה לעשות?
יש, ויש הרבה מה לעשות!
המצב הלא רצוי הוא כניסה למצב רגרסיבי בו מתחילות מריבות ילדותיות, קנאה, מאבקי כוחות ותקשורת עוינת שבה שני בני הזוג מתרחקים זה מזה מתוך תפיסה שהתינוק מפריד ביניהם – דבר הפוגע בזוגיות בכלל וביחסי המין בפרט.
מאידך המצב הרצוי הוא, מערכת בוגרת הרואה בהריון ובלידה חוויה הבונה ומחברת בין בני הזוג, זוג אשר יש לו יחסים של הבנה, קבלה וכבוד הדדי.
הזוג יצור אווירה מתאימה בבית ויפנה זמן ופנאי לאינטימיות רגשית בכלל ולמין בפרט.
סובלנות וחברות באמצעות תקשורת והרבה אהבה יביאו להצלחה ולמגעים נעימים.

בנוסף עקב העייפות ואיבוד הברזל בעקבות הלידה, יהיה נכון שהאישה טיטול ברזל. למעשה משרד הבריאות ממליץ ליטול ברזל עד שישה שבועות לאחר הלידה.
קיימים מספר תוספי ברזל, נבדלים בכמות הברזל, חלקם תכשירים מוכחים קלינית ולהם על האריזה כתובה התוויה רפואית לעומתם תוספי מזון ללא הוכחת יעילות. כל זה יעזור לאישה לחזור לאט לאט לימים שלפני ההיריון והלידה.

ולסיום כמה עצות:

· בתחילת היחסים מומלץ שלא לבצע חדירות עמוקות והתנוחה המומלצת היא תנוחת "כפיות".
· יש מקום להשתמש במסכך על בסיס מים על מנת להקל את החדירה.
· אין חשש למגע בחזה של אישה מיניקה וגם אין להיבהל מיציאת חלב תוך כדי מגע.
· יש להתאים ולשנות את זמן קיום המגע בהתאם לנוחות האישה.

המאמר נכתב באדיבות ד"ר עידן מיליצ'ר סקסולוג