כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

גמילה מחיתולים והרטבת לילה

מדוע מומלץ להוריד את החיתול ביום ובלילה באותו הזמן? מומחית להורות בגיל הרך משיבה
ברולי
ברולי. לילות שקטים יותר

בשעה טובה החלטתם לגמול את ילדכם/ ילדתכם מחיתולים. פנינו לאריאלה זמיר, מומחית להורות בגיל הרך כדי להשיב על אחת השאלות הפופולאריות בתהליך הגמילה.

"פעמים רבות אני נשאלת, כמנחת הורים, וכאדם אשר עוסק בחינוך בגיל הרך כבר קרוב ל-40 שנה, "ומה קורה בלילה?" "האם להוריד את החיתול גם בלילה?" "ואם הם ירטיבו בלילה?", טוענת זמיר. "הרטבת לילה אצל ילדים, היא נושא שמיליוני משפחות ברחבי העולם מתמודדות איתו, בכל לילה", מספרת.

25% מהילדים בני 4 מרטיבים. 15% מבני 6 מרטיבים. 8% מבני 10 מרטיבים. 5% מבני 12 מרטיבים. 2% מבני 18 ואילך עדיין מרטיבים. הרטבת לילה יכולה להימשך תקופה ארוכה, אולם תמיכה ועידוד מצד ההורים ומתן תחושה, שהכל בסדר, יעזרו לילדים להרגיש טוב יותר עם עצמם עד שהתופעה תחלוף.

כאשר אתם מחליטים על תהליך גמילה מחיתולים אני בטוחה (מקווה) שאתם מתייחסים לכל הדברים המשתמעים מכך. כלומר הגמילה מצביעה על קפיצה בהתפתחות הילד, על עצמאות, על שליטה בגוף וכן על התדמית העצמית (אני גדול!) והחברתית.

מדוע מומלץ להוריד את הטיטול ביום ובלילה באותו הזמן?

  1. כאשר אנחנו שמים לילד, בתהליך גמילה, חיתול בלילה – המסר שלנו לא ברור לו.  "ביום אני בוגר ובלילה אני לא?" "האם אתם לא סומכים עלי?" כאשר אנחנו משדרים לילד שהוא כבר בוגר ומסוגל לשלוט על צרכיו, אנחנו חייבים להמשיך לשדר את זה לאורך כל היום והלילה. גם אם יש פספוסים והרטבות.
    אחרי הכל, תהליך הגמילה, כשמו כן הוא – תהליך! אשר דורש אימון, סבלנות וסובלנות מכולם.
  2.  הרבה מאוד ילדים, אשר יודעים שישימו להם חיתולים בלילה, מעכבים את תהליך הגמילה שלהם. הם מעדיפים לחכות ולהתאפק עם הוצאת הצואה לחיתול ולא להתמודד עם הצואה בסיר/שירותים. מצב זה אינו מוגדר כגמילה, מכיוון שהילד לא עושה ומשחרר את כל צרכיו בשירותים/סיר.

לצערי הרב, התנהלות זו מובילה לתהליך גמילה נוסף בשלב מאוחר יותר, השלב בו ההורים התעייפו מהחיתול. ואז הילד כבר מספיק גדול בשביל לנצל את הנוחיות של החיתול וכבר קשה לו לוותר על ה"תענוג" הזה.

נכון הדבר, שבאופן כללי מנגנון השליטה על הסוגרים במהלך היום שונה ממנגנון השליטה בלילה. השליטה במהלך היום היא שליטה על השרירים, על הסוגרים, כאשר הילד נמצא בערנות מלאה, במודעות שלמה. בעוד מנגנון השליטה בלילה הינו מנגנון אשר נמצא במוח ועובד תוך כדי השינה. לא פעם מנגנון זה מתפתח יותר מאוחר מיכולת השליטה על הסוגרים במהלך היום. אין באפשרותנו לדעת מראש מה יהיה קצב הבשלת המנגנון הלילי של הילד עד אשר אנו גומלים את הילד.

טוב, אז הורדתם את החיתול של הלילה. ומה עכשיו?

האם כדאי להעיר אותו בלילה לשירותים? כדי למנוע הרטבה? כדי למנוע את התסכול שלו?

ברוב המקרים של הרטבת לילה התסכול הוא שלכם ההורים ולא של הילד! כמובן שהילד מושפע מתגובותיכם ולכן עליכם להגיב בסבלנות וסובלנות להרטבת הלילה של ילדיכם.

חשוב מאוד לא להעיר את הילד באמצע הלילה. דבר זה לא רק שלא עובד, נהפוך הוא! כאשר אתם מעירים את הילד משנתו אתם קוטעים את מחזוריות השינה שלו.(מחזור שינה של ילדים הינו כ45-60 דקות) דבר זה משפיע מאוד על יכולתו של המוח וכן של הגוף להתפתח בקצב שלו ובהתאם לצרכיו. בכל קטיעה של מחזור השינה אתם גורמים לילד להיות יותר עייף במהלך היום . דבר אשר עלול לגרום לעצבנות, לקושי בריכוז, לקושי בתהליך הגמילה גם במהלך היום, ואף במקרים קיצוניים להפרעה בגדילה של הילד. (הורמון הגדילה מופרש במהלך השינה בלילה , בשלב אחד מתוך המחזור כולו).

זהו תהליך טבעי של התפתחות הילדים. לרוב הרטבת לילה איננה סימן לבעיה פיזית או רגשית.

התמודדות עם הרטבת לילה

בדרך כלל התופעה חולפת מעצמה, אך עד אז עבור הילדים התופעה מלווה בתחושת אי נוחות ומבוכה רבה ולכן חשוב מאוד לספק לילדים תמיכה וחיזוק לאורך כל התהליך.

שאלה: האם יש משהו שאני יכול לעשות כדי להימנע מהחלפת כל כלי המיטה בלילה מבלי להפריע לילד יותר מדי? או בבוקר?

תשובה: יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להקל על העבודה בהחלפת מצעים. מנסיוני לאורך שנים- לאחרונה גיליתי את המוצר ברולי של חברת eznites. מוצר זה מקל מאוד הן על ההורה והן על הילד.

שאלה: איך ומה אני יכולה להסביר לילד שלי למה הוא מרטיב?

תשובה: עליכם להסביר לילדיכם שתופעת הרטבת לילה היא דבר טבעי וזהו חלק מתהליך הגדילה שלהם ולא משהו שיישאר לעולמים. העובדה שאחד מההורים חווה את התופעה בילדותו יכולה לעזור לילדכם, שתפו את הילדים בחוויותיכם מילדותכם בנושא זה.

שאלה: הילד שלי רוצה ללכת לישון אצל משפחה/חברים אבל מתבייש, איך אפשר לעזור לו?

תשובה: חשוב מאוד שהרטבת הלילה לא תגרום לילד להימנע מלהשתתף בפעילויות חברתיות שונות, כמו טיולים עם לינה, מחנות נוער, שינה אצל חברים… ועוד. במידה והילד מעוניין לישון אצל חבר – דברו עם ההורה של החבר והסבירו לו את המצב. הסבירו לילד שההורה של החבר יעזור לו במידת הצורך. היום יש למצוא סדינית מיוחדת שנקראת ברולי, של חברת eznites אשר סופגת את הנוזלים ושומרת על הסדין והמזרון יבשים. מוצר זה מאפשר לילד להיות בטוח שחוץ ממנו אף אחד אחר לא ידע שהוא הרטיב בלילה. בבוקר הוא מוריד את הברולי וישר למכונת כביסה. הסדין נשאר יבש. כמו כן דאגו לפיז'מה נוספת ולבגדים להחלפה.

שאלה: איך אני אמור/ה להגיב כשהילד שלי מתעורר רטוב או יבש לחילופין?

תשובה: כאשר הילד קם בבוקר יבש, ציינו זאת באמירה של גאווה. "אני רואה שהלילה הצלחת להישאר יבש. כל הכבוד לך!!" זה יעודד את הילד בהצלחתו, זה ייתן לו בטחון ביכולתו ותחושה של ניצחון וגאווה. אל תשתמשו במתנות וחגיגות!! דבר זה עלול להכניס את הילד לסחרור ולחץ של הצלחה וכישלון. גם אין לילד כל צורך בחגיגות, הוא מאושר מהצלחתו ומכך שאתם ההורים רואים את הצלחתו ומעריכים אותו על כך.

כאשר הילד קם רטוב בבוקר אל תתחילו לעשות פרצופים ולהעיר לו על כך. הוא יודע שהוא קם רטוב. עיזרו לו להתארגן בשקט בלי יותר מדי לחץ. שוב חיזרו והסבירו לו שזה לא באשמתו. זה עניין של בשלות המנגנון בגוף (במח) וזה יגיע. אתם יודעים שזה יעבור והכל יהיה בסדר.

שאלה: איך אני יכולה להקל על הילד שלי בהתמודדות עם הרטבות לילה?

תשובה: הניחו פיג'מה נקייה ליד מיטתו של הילד. במידה ויקום באמצע הלילה רטוב, יוכל להחליף את בגדיו במהירות ובלי לבזבז זמן יקר של שינה.

במקום להחליף את כל כלי המיטה – השתמשו בסדינית של ברולי ובבוקר הורידו אותו והכניסו למכונת כביסה יחד עם הפיז'מה הרטובה. באם אין לכם את הברולי, הניחו מגבת יבשה ובבוקר הורידו הכל.

חשוב מאוד לאפשר לילד לחזור לישון במהירות האפשרית כדי לא לגרום לו לעייפות במהלך היום ובהפרעה של מנגנוני השינה.

לפעמים יש מצבים בהם ילד שהיה כבר יבש בלילה התחיל להרטיב שוב,  (הרטבה שניונית) במקרה כזה חשוב לברר את הסיבה להרטבה ואף לפנות לרופא במידת הצורך.

הכותבת היא אריאלה זמיר, מומחית להורות לגיל הרך