כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

"עוד פעם חופש?" – כך תנצלו את החגים לכיף משפחתי

איך מתמודדים עם ריבים בין אחים בנסיעות ולמה לא חייבים לתכנן לכל יום חופש אטרקציה מושקעת? מדריכת ההורים רוני לנגרמן-זיו עם טיפים שיעבירו לכם את חופשת החגים בהנאה
לא חייבים לתכנן כל יום אטרקציה מטורפת (צילום: פוטוליה)

כל השנה אנחנו במירוץ אחרי "זמן איכות" עם הילדים. בפועל פעמים רבות אנחנו משחקים איתם ביד אחת, וביד השנייה עונים למייל, מסמסים או מקבלים שיחה חשובה מהעבודה. כשאנחנו לא כאן (עם הילדים) ולא שם (בעבודה), אף אחד לא מקבל מאה אחוז מאתנו. מתסכל, לא?

ילדים זקוקים לתשומת לבנו כמו אוויר לנשימה, כמו פרח שזקוק למים. כשהם לא מקבלים תשומת לב יזומה מההורים, הם עלולים לדרוש אותה בדרכים לא נעימות – לנדנד, להציק, לעצבן, לדבר בלי הפסקה, או סתם להתבכיין. בואו ננצל את תקופת החגים – הימים שבהם גם אנחנו בחופשה מהעבודה – לזמן כמות, לא רק לזמן איכות.

מה אפשר לעשות יחד?

מזג האוויר בחגי תשרי אידיאלי לצאת לטיולים, לבלות בים או בבריכה, לנסוע לאטרקציות ופארקים. זו גם הזדמנות מצוינת להעשרת החוויות התרבותיות בביקור במוזיאונים, צפייה בהצגות, מופעים או סרטים.

>>>כנסו למדריך המלא לאטרקציות בסוכות <<<

נשמע מעייף ויקר? לא כל יום חייבים להיות בחוץ. אפשר לבלות זמן כמות איכותי גם בבית: לאפות ולבשל יחד, לצייר וליצור, לרקוד ולהציג הצגות, לשחק, לקרוא ספרים ועוד.

העיקרון החשוב בבחירת פעילות היא שכולם ייהנו. כשאנחנו עושים משהו "בשביל הילדים" בחוסר חשק ובפרצוף חמוץ, אף אחד לא נהנה. האמת, לא חייבים "לעשות משהו" כל הזמן. אפשר גם לתת לילדים להשתעמם. בדרך כלל משעמום צומחים רעיונות יצירתיים.

 זה הזמן לרכישת מיומנויות חדשות

אם אנחנו כבר בבית ברוגע, בלי לחץ לצאת בבוקר לעבודה וללימודים, אפשר לנצל את ההזדמנות ללמד את הילדים מיומנויות עצמאות כמו לקשור את השרוכים, לקרוא שעון, לשנן את שמות החודשים או את לוח הכפל.

אפשר גם לשלב אותם בתפעול הבית – לחתוך סלט, להוציא כביסה מהמכונה ולתלות, לסדר כלים במקום, ללכת יחד לסופרמרקט לבחור מצרכים ועוד.

חשוב: אין הכוונה להטיל עליהם משימות ועונשים במידה ולא יעמדו במשימות, אלא בעיקר ללמד אותם מיומנויות חיים ולבקש מהם לעזור לנו. בקשה כשמה כן היא – יכולה להיענות בשלילה או ב"אחר כך". גם אנחנו לא היינו שמחים אם היו מטילים עלינו מטלות מעצבנות באמצע צפייה בתוכנית טלוויזיה אהובה.

הכנת ארוחת החג יכולה להפוך לחוויה משותפת (צילום: פוטוליה)
הכנת ארוחת החג יכולה להפוך לחוויה משותפת (צילום: פוטוליה)

להיכנס יחד לאווירת החג

תקופת החגים כוללת הרבה התעסקויות, וגם בהן אפשר לשתף את הילדים כדי שהם ירגישו שהם נוטלים חלק  בהכנות לחג. למשל, להתייעץ איתם איזו מתנה כדאי לקנות לקרובי המשפחה, ליצור יחד קישוטים לסוכה, לעטוף יחד את המתנות, לערוך יחד את שולחן החג ועוד.

הילדים רוצים לקחת חלק בעולם המבוגרים. כשאנחנו מרגישים שהם מציקים לנו או מעצבנים אותנו כשאנחנו עסוקים ב"דברים החשובים" שלנו, זו בעצם דרכם לומר לנו: אתם (המבוגרים) לא נותנים לנו לקחת חלק בעולם שלכם, אז בבקשה תמצאו במה לשתף אותנו (או שנמשיך להציק). עלינו להיות יצירתיים, אבל זה שווה את זה כי בסופו של דבר אנחנו זוכים גם לשיתוף פעולה וגם למינימום הפרעות.

תפסיקו כבר לריב!

חופשת החגים מזמנת המון זמן משפחתי, לכן היא גם מועדת למריבות אחים. לפעמים נראה לנו שהם ימצאו כל סיבה לריב. גם ההורים הכי רגועים בעולם עלולים למצוא עצמם חוטפים עצבים ומרימים קול – בנסיעות ארוכות זה בכלל עלול להטריף. הפתרון הוא לשאול אותם עוד לפני שיוצאים לדרך: מה יכול לעזור לכם כדי שלא תריבו? אולי תחליטו מראש איפה כל אחד יושב במכונית? אילו שירים נשמע? אילו משחקים נשחק?

הסבירו להם שזה מסוכן מאוד לנסוע כשהם רבים, וכשזה קורה בזמן אמת – אפילו לעצור את המכונית בצד הדרך עד יעבור זעם.

בבית, בשיחה שקטה, תנו להם כלים לפתור מריבות: אולי תשחקו בתורות? תטילו קובייה? קודם שאחד מכם יבחר תוכנית ואחר כך השני? וכו'.

חשוב לזכור שמריבות אחים נועדו הרבה פעמים לאוזניים שלנו, כדי שאנחנו נבוא ונשפוט. כשאין קהל – אין הצגה. כלומר, עלינו לצאת מהמקום של השופט, ולא להחליט מי אשם ומי התחיל. מצד שני גם לא לומר "אל תקראו לי עד שאין דם", במקום זאת, תנו להם כלים להתמודד כדי שגם בפעמים הבאות יוכלו למצוא פתרונות בעצמם.

 

רוני לנגרמן-זיו היא מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ויועצת לפיליפס-AVENT.