כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

לתאומים נולד אח חדש: כך תתכוננו

תאומים נולדים באופן מובנה עם אח נוסף – התאום. אבל מה קורה כשלמשפחה מצטרף אח נוסף? ורד בן פורת, מדריכת הורים ומומחית לתאומים ושלישיות, עם טיפים מעשיים להתמודדות עם השינוי המשפחתי
לא קל לחלוק את תשומת הלב עם עוד תינוק (צילום: שאטרסטוק)

גידול תאומים אינו דומה לגידול אחים שאינם תאומים. הורים רבים חושבים שאחרי שצלחו את המשימה והצליחו לטפל בתאומים, ההתמודדות עם לידת אח נוסף תהיה קלה ופשוטה לכולם.

צר לנו לאכזב אתכם. כל ילד נוסף שנולד, משנה את המבנה המשפחתי ומשפיע על כל אחד מבני המשפחה. גם התאומים, אפילו שהם יחד, עלולים להגיב בצורה לא פשוטה להולדת אח נוסף. מהם הקשיים של התאומים הגדולים וכיצד ניתן לסייע להם להתמודד עם השינוי?

1. לא להשוות בין הריון תאומים להריון יחיד

הריון תאומים הוא פעמים רבות הריון בסיכון, וטומן בתוכו קשיים יותר מאשר הריון יחיד. גם גידול שני תינוקות במקביל היא חוויה מורכבת מאוד ותובענית. כתוצאה מכך, ההריון ולידת הילד האחד מהווה לא פעם  סוג של חוויה מתקנת, קלה ומהנה יותר מזו עם התאומים. חשוב להימנע מאמירות כאלו בנוכחות השניים, ונכון תמיד לספר ולהעצים את הנסיבות המיוחדות של הגעתם לעולם.

>>ומה קורה כשנולדים אחים תאומים? קראו כאן <<<

2. אח חדש זה לא כמו תאום

ההורים מצפים שלתאומים יהיה קל יותר לקבל לידת אח חדש, מכיוון שהם רגילים לחלוק בתשומת הלב. ובכן, זו בדיוק הסיבה שפעמים רבות, ההתמודדות עבורם קשה יותר. לחלוק את תשומת הלב של ההורים ובני המשפחה עם אחד זה בסדר – אבל לחלוק אותה עם עוד אחד? זה כבר מוגזם!

חשוב שתבינו את הקושי שלהם ותתנו גם לתחושות הללו מקום.

3. ילד סנדביץ'

נדמה לכם שעם תאומים הכול מאוזן? טעיתם. כאשר נולד תינוק נוסף למשפחה, תמיד אחד התאומים הופך ל"ילד סנדביץ'" בהתנהגותו. הוא עלול לחוש שגירשו אותו ממקומו, ולנסות להשיג את המקום שלו במשפחה בהתנהגות שלילית ותובענית אף יותר. חשוב להיענות לצורך הילדותי במידה המתאימה ולתת לו להבין שמקומו במשפחה בטוח.

מי כאן הסנדביץ'? (צילום: שאטרסטוק)
מי כאן הסנדביץ'? (צילום: שאטרסטוק)

4.  התאום הטוב והתאום הרע

בהמשך לסעיף הקודם, אם אחד התאומים תופס את תפקיד הילד האמצעי, התאום השני עלול לקבל את תפקיד האח הבכור ובכך להקצין הבדלים ותיוגים. גם כאן מדובר בצורך בתפיסת מקום ייחודי שחשוב להיענות לו במידה מאוזנת.

5. קואליציה לוחמת

כמו בכל לידת אח חדש ושינוי של המשפחה, גם התאומים בודקים שוב ושוב את גבולות הבית וההורים. להבדיל מילדים יחידאים, לתאומים יש פרטנר שאתו אפשר תמיד לבדוק גבולות ביחד, ולעשות הרבה יותר רעש. צפויה אם כך קואליציה לוחמת, שתחזיר את תשומת הלב של ההורה חזרה אליהם.

הפתרון הוא לתת לתאומים – גם שניהם ביחד וגם כל אחד לחוד – מקום למעורבות בשינוי המשפחתי, גם אם נדמה לכם שהם בסדר ועסוקים אחד עם השני. תנו להם תפקידים קטנים מול התינוק, דברו איתם על האח החדש, ואפשרו להם להיקשר אל האח הקטן.