כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

הכירו את שיטת קונטקידס: הלהיט החדש בחוגי פעוטות

הרקדן איתי יטוב לקח עקרונות מעולם המחול והאימפורביזציה ויצר את שיטת קונטקידס המסקרנת, לחיזוק הקשר בין ההורים לתינוקות באמצעות מגע. איך זה עובד?
לסמוך על הילד שלכם (צילום: יח"צ)

לפני ארבע שנים השתתף הרקדן איתי יטוב בפסטיבל איביזה. במסגרת הפסטיבל הוא צולם רוקד בסגנון קונטקט אימפרוביזציה יחד עם בתו סופי, שהיתה אז בת שנתיים וארבעה חודשים. הסרטון עלה ל-Youtube, הפך במהרה ללהיט ויראלי בעולם המחול ועורר המון עניין וסקרנות. בעקבות השאלות, יצר יטוב קורס משותף להורים ולילדים המבוסס על תקשורת וקשר פיזי בין הורים וילדים. הקורס הפך להצלחה גדולה ובימים אלו מעביר יטוב הכשרות למורים מרחבי העולם וכ-50 מורים כבר הוסמכו ומלמדים את השיטה שלו – קונטקידס.

יטוב, אב לשתי בנות, מנהל את בית ספר למחול בשכונת הארגזים בתל אביב, שם הוא מלמד מחול לבוגרים (מעל גיל 20). הוא מתמחה בתחום קונטקט אימפרוביזציה, שהוא ענף בעולם המחול העכשווי, וב-13 השנה האחרונות מעביר סדנאות קונטקט אימפרוביזציה בארץ ובעולם.

מה זה בכלל קונטקט אימפרוביזציה?

"זהו ריקוד שמבוסס על אלתור ועל הסכמה בין שני אנשים, שכל הזמן שומרים על קשר פיזי ביניהם כמו: מגע של יד ביד, כתף אל כתף או ראש אל גב. נקודת המגע היא פתח להזדמנויות חדשות למגע".

ברגע שיטוב, וזוגתו הרקדנית הפכו להורים, החלו לבלות שעות על השטיח הפרוס בביתם, להשתולל, להתגלגל ולשחק עם הבנות. כך למעשה השתלבו עולמות הקונטקט בחייו האישיים.

איך הקונטקידס עובד?

השיטה מתמקדת בהורה, בדרך שבה הוא עובד על הגוף שלו ועל היכולות הפיזיות שלו, כדי שיוכל לתקשר טוב יותר עם התינוק, ובהמשך עם הפעוט והילד.

תינוקות בשלב הפרה-ורבלי מתקשרים באמצעות גוף ותחושה. המגע משמעותי ותורם להתפתחות שלהם ולבניית הביטחון העצמי. "תינוקות יודעים מתי ההורים שלהם מרגישים בנוח ומתי הם חשים חוסר בטחון. הורה עצבני לא יכול להרגיע את התינוק שלו ולכן הוא צריך ללמוד לשחרר, לפתח יכולות פיזיות, לסמוך על הילדים ולאפשר להם להתנסות לבד", מסביר יטוב. "התחושות עוברות במגע שלנו כשאנחנו מחבקים, מרימים או מחליפים חיתול. למגע משמעות גדולה, ועל זה עובדים בסדנאות".

מתי מומלץ להתחיל?

לדברי יטוב, גיל חצי שנה הוא גיל טוב להתחיל עם השיטה. מתחילים עם קונטקבייבי (מבית היוצר של קונטקידס), שהיא שיטת עבודה מוכוונת תינוקות, שבה שמים דגש על הקשר בין ההורה לתינוק. בגיל שנתיים עוברים לקונטקידס.

העבודה עם תינוקות בני חצי שנה שונה מהעבודה עם פעוטות בני שנתיים, אבל האלמנטים והרעיונות דומים, ומבוססים על הדרך שבה ההורה מאפשר לתינוק לשכב עליה ולהתגלגל עליה. עקרון חשוב מבוסס על הנכונות של ההורה לשחרר את התינוק מהאחיזה שלנו, מתוך רצון, שהתינוק ירכוש עצמאות וידע איך להחזיק את עצמו. יטוב מבהיר כי גם תינוקות בני 4 חודשים מרגישים מתי עוזבים אותם, ובאופן אינסטינקטיבי הם תופסים את המבוגר.

המגע מסייע לחיזוק הקשר (צילום: יח"צ)
המגע מסייע לחיזוק הקשר (צילום: יח"צ)

טיפים להורים:

1.      שימו בבית שטיח גדול ונעים. שכבו על השטיח ותגלו את הסקרנות של התינוק או הילד שיבוא להשתעשע אתכם. יחד תיצרו משחק מאוד כיף ומלא הנאה

2.      בזמן המשחק, אפשרו לילדים לקחת יוזמה ולהוביל אתכם. אתם נמצאים במגרש המשחקים שלהם –  תנו להם לבחור מה לעשות: לטפס, לרדת, לזחול או להתגלגל.