כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מזל טוב! בקרוב יהיו לך אחים תאומים

אח חדש משנה את מערך הכוחות בבית, אז מה קורה כשנולד לא אח אחד - אלא שניים? ורד בן פורת, מנחת הורים לתאומים, נותנת 5 עצות שיעזרו לכולכם להתרגל לשינוי
לזכור שגם האח הגדול - עדיין ילד קטן (צילום: שאטרסטוק)

יש לכם בבית כבר ילד אחד או יותר, והנה התבשרתם שבהריון הנוכחי אתם צפויים להביא לעולם תאומים. לא תמיד מדובר בבשורה קלה לעיכול, אבל זה נושא לכתבה אחרת. אחרי שעצרתם להתמודד בעצמכם עם השינוי הצפוי וכל המשמעויות הנובעות ממנו, הגיע הזמן להפנות את תשומת הלב גם לילדים הגדולים.

לידת אח קטן או אחות קטנה תמיד משפיעים גם על האחים הגדולים יותר. כאשר מדובר בתאומים, הדורשים יחס כפול מההורים וטיפול אינטנסיבי יותר – השינוי עמוק יותר גם עבור בני המשפחה צעירים.

איך אפשר לעזור להם לקבל את התאומים? לפניכם כמה עצות שיעזרו לכולכם לצלוח את האתגר.

  1. חזקו את תחושת הביחד

גם הילד/ים וגם ההורים נמצאים לקראת שינוי גדול שאינו דומה ללידת ילד אחד. כולם מוצפים בהתרגשות, בחששות, ובציפיות. בהתאם לגילם, רצוי לשוחח עם האח/ים הבכור/ים, לארגן יחד את הבית, ולחזק בכך את תחושת המשפחתיות כהכנה לעומס הצפוי בהתחלה.

  1. "גם ההריון שלך היה מיוחד"

הסביבה מביעה התרגשות מיוחדת לקראת לידת תאומים, ולכן רצוי ‏לספר לילד או לילדים הגדולים על השמחה שחשתם לקראתם, על ההריון ‏המיוחד שחוויתם גם איתם. בכך תחזקו את מעמדם. בהזדמנות זו, רצוי להזכיר לסבתות ולדודים לתת מקום גם לאח/ים הגדול/ים. ‏

>>>ומה קורה כשלאומים נולד אח חדש? קראו כאן<<<

  1. אל תצפו מהם להיות "הורה קטן"

כשנולד אח, הגדולים מיד "משודרגים" והופכים בעיני ההורים לבוגרים יותר מיכולתם האמיתית. עם תאומים הם משודרגים שבעתיים, אך אל תשכחו שבכל זאת הם ילדים. למרות הפיתוי לבקש את עזרתם –  חשוב שזה יבוא מהם וכשמתאים להם.

  1. מצאו את הדרך להקדיש גם להם זמן

הצורך של האחים הגדולים בתשומת הלב לא פוחת לאחר לידת התאומים. למרות שההורים מותשים מהטיפול בתאומים, דעו שצפויות לכם בדיקת גבולות אינטנסיבית או רגרסיות.  במקרה כזה חשובה התארגנות נכונה: ניתן לתלות לוח שנה גדול ובו האירועים החשובים וגם השגרתיים שיבהירו לילדים שגם אם ההורים לא ממש פנויים, הם לא שוכחים את האירועים החשובים להם.

אפשרות נוספת היא לכתוב לו"ז מסודר עם חיזוקים על עמידה של כולם (כולל ההורים!) במשימות, כדי לשמור על גבולות הבית הבטוחים שמתנדנדים כרגע. אם במקרה מתפספסת משימה, חשוב להסביר היטב לילדים למה זה קרה.

  1. אפשרו לאח הגדול ליצור קשר אישי עם כל תאום

ההסתגלות של הבכורים לשני הקטנטנים החדשים לוקחת זמן לא רק בהיותם המתחרים על ההורים, אלא גם בגלל שלא קל להכיר ולאהוב שניים בו זמנית. יצירת הקשר היא עם כל אחד מהשניים על פי כימיה, תכונות משותפות וכן הלאה.

לילדים זה טבעי, להורים פחות. הצורך להשוות, לא לקפח ולא להעדיף תאום על פני אחיו אינו תקף לאחים הגדולים, ולהורים קשה לראות זאת. חשוב מאד לאפשר לאחים למצוא את הדרך שלהם לכל אחד מהתאומים, רק כך יווצר הקשר האחראי הטוב והאיכותי. כאשר ההורים מתערבים, מנסים לשכנע לשחק גם עם התאום השני, וכועסים על האפליה – ההתנהלות הטבעית הופכת לכלי להשגת הרבה תשומת לב שלילית.

 

ורד בן פורת היא מנחת הורים ואנשי מקצוע, מומחית לתאומים ושלישיות ובעלת מרכז "תאומים ומשפחה"