כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

טיפול רגשי אצל ילדים

טיפול רגשי במשחק או טיפול בבע"ח? טיפול בהבעה וביצירה או טיפול במוסיקה? מהם ההבדלים ביניהם, וחשוב יותר - איך נדע מה מתאים לילדינו?
תינוק וכלב
הילד חווה קושי חברתי או רגשי? טיפול בבעלי חיים (צילום: Depositephoto)

טיפול רגשי, המכונה גם טיפול בפסיכותרפיה (Psychotherapy) בראש ובראשונה הוא טיפול ברגשות האדם או בנפש האדם. בעזרת טיפול בנפש וברגשות, מטפלים בקשיים כמו תחושות של עצב, ריקנות ודיכאון, פחדים וחרדות, קשיים חברתיים ועד מצוקות והתמודדות עם דימוי עצמי נמוך.

"טיפול רגשי הוא למעשה שם משפחה כולל למגוון סוגי טיפולים", מסבירה מור כספי, מטפלת רגשית ומדריכת מטפלים. בין סוגי הטיפולים השונים נמצאים טיפול בהבעה וביצירה, למשל, שנעשה דרך אמצעי הבעתי – אומנות, מוסיקה, דרמה, תנועה, סיפורים (ביבליותרפיה), טיפול בבע"ח, פוטותרפיה (טיפול בצילום), טבעתרפיה וטיפול במשחק (playtherapy).

מהי מטרת הטיפול הרגשי?

טיפול רגשי נועד ליצור שינוי ברגשות, במחשבות ובהתנהגות של הילד. מעורבות ההורים היא קריטית ולכן כדאי להסתייע גם בהדרכת הורים כדי להבין אילו תגובות הוריות מעודדות שינוי חיובי ואילו תגובות משמרות את הבעיה והקושי.

אז איך נדע מה מתאים? להלן תיאור קצר של כל אחת מהשיטות הנפוצות היום לטיפול בילדים.

טיפול בבע"ח

שיטת טיפול שנעזרת בבעלי חיים כדי לשפר את התפקוד החברתי, הרגשי והפיזי של המטופל. בע"ח הוא כמו "עוזר טיפול" למטפל ולמטופל.

למי זה מתאים? למגוון אוכלוסיות (ילדים, מבוגרים, קשישים ונוער). טיפול זה מסייע בעיקר לאנשים שסובלים מבעיות תקשורת או שפה, לבעיות אמון וקשר, להפרעת דיכאון וחרדה, לטראומות ולנכויות ולאנשים עם צרכים מיוחדים (פיגור, שיתוק מוחין וכו').

טיפול באמצעות משחק

טיפול באמצעות משחק יוצא מנקודת הנחה שהמשחק הוא שפת הביטוי האותנטית של הילד באמצעותה הוא משתמש כדי להמחיש ולבטא תכנים, מחשבות ורגשות שמטרידים אותו. משחקים נפוצים בחדר הטיפולים הם משחקי קופסא, משחקים ביצירה, בובות, פלסטלינה, שולחן חול, משחקי קופסה, משחקי קלפים, משחקי כדור, תחפושות ועוד.

למי זה מתאים? כמו שוודאי הבנתם, זה מיועד לילדים ומתבגרים צעירים. המשחק המשותף עם המטפל, למרות שנראית מהצד כחוויה כייפית ותו לא, מאפשר לילד חשיפה רגשית והתערבות טיפולית לא מאיימת כיוון שהיא "מושלכת" על תכני המשחק והחוויה המשחקית גם יחד.

טיפול באומנויות (מוסיקה, אומנות, דרמה, תנועה וביבליותרפיה)

שיטת טיפול שמנצלת את כוחן של סוגי האומנויות (מוזיקה, תנועה, ציור, פיסול, סיפור ודרמה) כמקום לביטוי עצמי וליצירה.

למי זה מתאים? למגוון אוכלוסיות (נוער, ילדים, קשישים ובוגרים) שיש להם קשיים רגשיים כמו חרדה, דיכאון, דימוי עצמי נמוך, כעסים והתפרצויות זעם, הפרעות שינה, קשב וריכוז, חרדה חברתית וביישנות קיצונית ואף קשיים חברתיים.

בדומה למשחק, גם האומנות ממלאת תפקיד חשוב בעולמם של ילדים והוא מהווה ערוץ חלופי אשר מאפשר ביטוי של פחדים, משאלות ורגשות. היכרות עם הקשיים שעולים בטיפול, מאפשרים לילד להתבונן על הבעיות שמהוות חלק מעולמו ממרחק בטוח. כך, הוא גם נהנה מתיקוף רגשותיו וגם נחשף לפתרונות ודרכי התמודדות אפשריים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגנטיבי התנהגותי הוא יוצא דופן כיווון שהוא לא מסתמך על גורם שלישי (בע"ח, אומנות, משחקים וכדומה). מטרת הטיפול היא לאתר, לתקן או להגמיש דפוסי חשיבה מכשילים, לשנות הרגלים ולסייע בפיתוח מערך התנהגויות יעילות יותר.

למי זה מתאים? לבוגרים, מתבגרים ולילדים בוגרים (גילאי 5 ומעלה) שמסוגלים להביע את עצמם רגשית ומתחברים למקום הקוגניטיבי (הסברים, רציונאל וכדומה).

איזה טיפול מתאים לילדכם?

ובכן, השאלה הזו מורכבת. "הטיפול המתאים לילדכם תלוי בכם, בילדכם ובמה שהוא אוהב, ובעיקר – במה שנגיש לכם", מסכמת כספי. "נגישות גבוהה פירושה התמדה בתהליך הטיפולי, וזהו עיקרון חשוב בהצלחת הטיפול."

כמו כן, החיבור של הילד למטפל הוא חשוב מאוד, שכן רוב המטפלים בהבעה וביצירה משלבים כמה אמצעים (גם אומנות וגם סיפורים וגם משחקים) ולכן הפלטרפורמה אולי משתנה בהתאם להעדפות המטופל אבל החיבור למטפל הוא קריטי להצלחת הטיפול.

לפיכך, מומלץ לנסות ולאתר מטפל/ת שעליו/ה אתם סומכים, שאליו/ה אתם מתחברים ושהוא/היא נגיש/ה לכם – גם מבחינה כלכלית וגם גיאוגרפית, עובדה שתעודד אתכם להתמיד ולהגיע לטיפול בקביעות.

מור כספי היא מטפלת רגשית ומדריכת מטפלים, לעמוד הפייסבוק 

מדוע לא כדאי לומר לילד שלכם שהוא הכי-הכי? בואו לגלות