כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

אל תגידו לילד שלכם שהוא הכי-הכי

גם אתם אומרים לילד שלכם שהוא הכי יפה, הכי חכם, הכי מוצלח ובכלל הכי בעולם? כדאי שתקראו מה יש למנחת ההורים רוית גוטמן לומר לכם
בשבילכם הם הכי מופלאים בעולם (צילום: פוטוליה)

אופנת ה "הכי" היא אופנה שאין לה עונות, אנו לא זקוקים לסייל  מטורף כדי לצרוך אותה. אופנת ה "הכי" שגורה כמעט בכל בית ובית. החל בהורים שמנחילים בילדיהם את האמונה שהם "הכי" , דרך ילדים שמתמרכרים לתחושת ה "הכי" ועד לסבים וסבתות שהנכדים שלהם הם "הכי".

מה הבעיה בלהיות הכי? הכי טוב, הכי חכם, הכי יפה, הכי מוכשר, הכי מוצלח, הכי נקי? הבעיה היא שאין דבר כזה הכי. הכי זו מילה המצביעה שאין מישהו שנמצא בסולם מעליו. האומנם זוהי המציאות? הרי תמיד יהיה מישהו שיהיה יותר, אם לא בגן שלנו – אז בגן הסמוך, ומתישהו נפגש. מה יעשו שני הילדים האחד לצד השני אם הם חייבים להיות הכי, כי זה מה שלמדו על עצמם? האם יקבלו את עצמם פחות מאותו הכי? האם יוכלו להכיל את עצמם גם כשהם לא הכי-הכי?

מטרה בלתי ניתנת להשגה

ילדים שגדלים באווירה שהם הכי, עלולים למצוא את עצמם במרוץ תמידי. המחיר הוא שהם יפספסו את הדרך, את ההנאה, את כל מה שקורה מסביב, הם עלולים לפספס חברים וקשרים, הם עשויים להיות בקונפליקטים תמידיים פנימה והחוצה מול אחרים.

יש והם ירגישו מעורערים מכל הצלחה של שכן קרוב או קולגה, הלב יתכווץ למשמע קידום של חבר או מעבר לבית גדול יותר.

כשהם עצמם יגדלו להיות הורים, הם ירצו להיות הורים הכי טובים לילדים הכי טובים, וזה מעייף, וכמעט בלתי ניתן להשגה, בגלל שלמעשה אף פעם אין הכי.

ומה יקרה לדעתכם, אם ידעתי שאני הכי, ופתאום יום אחד נולד אחי? הרי לימדתם אותי שאני הכי הכי ושמעתי באוזניים הקטנות שלי שגם אחי הוא הכי-הכי. גם אם לחשתם בשקט, תהיו בטוחים ששמעתי אתכם.

זה בסדר לרצות שהילד ישאף גבוה (צילום: פוטוליה)
זה בסדר לרצות שהילד ישאף גבוה (צילום: פוטוליה)

מחמאות ממוקדות ומדויקות

הורים יקרים, זה נפלא לעודד להישגיות והישגים. נפלא לעודד לעשיה וערכים. חשוב לחזק שאיפות, להגשים חלומות, לחשוב גבוה ולמעלה.

את כל אלו צריך לעשות ממקום שמקדם יחסים, משמר קשרים ובעיקר מאפשר קבלה עצמית ללא תנאי וללא מחסומים. רק כך הילד יגדל ויוכל לפתח אמון בעצמו ובאחרים, רק כך הוא ידע שאתם דוברי אמת ולא סתם ממציאים. כך הוא יוכל לקבל את עצמו גם אם הוא קצת פחות מצליח בריצה ומאד מוכשר בקפיצה.

תאמרו לילד שלכם שהוא מרגש אתכם המון, שהוא אומר דברים שמשאירים אתכם פעורי פה, ושהוא עושה דברים מרגשים. אמרו לו שיש לו יכולת ביטוי והמשגה, שיש בו אחריות ודיוק, רגישות והרבה כוונה טובה. תזינו את הקדרה שלו במטעמים מדויקים, באמירות ממוקדות מאירות כוחות, עוצמות ויכולות.

ספרו לו מה יש בו שהופך אותו למיוחד עבורכם, למרגש עד מאד. דברו איתו על אכפתיות, וראיית האחר, דברו איתו על עצמו ועליכם. שתפו אותו שיש לו לב ענק, ושהוא מוכשר בציור ובמסירת כדור. אבל אל תאמרו לו אתה הכי מתוק והכי חכם והכי יפה. גם אם אתם ממש חושבים כך, גם אם עבורכם הוא פלא הבריאה – תאמרו לו מה הוא בשבילכם.

 

רוית גוטמן היא מנחת הורים בכירה ומורה במדרשה של מכון אדלר, כותבת הספר "הורים יקרים" בהוצאת ירוק עד