כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

גזים אצל תינוקות: כיצד ניתן להקל?

גזים (קוליק) היא תופעה שכיחה ונורמלית בקרב תינוקות. אמנם לא ניתן למנוע אותה, אך יש דרכים פשוטות להקל על הכאב ולהרגיע את הבייבי
אמא, תינוק, עיסוי בטן
עיסוי יכול להקל על כאב הגזים (צילום: פוטוליה)

זה מתחיל בדרך כלל בגיל שלושה שבועות: כאבי גזים אצל תינוקות. לא קל לראות את הבייבי הקטנטן מתפתל מכאבים ובוכה בכי מכמיר לב, אבל הבשורה הטובה היא שמדובר בתופעה החולפת לרוב באופן טבעי עד גיל שלושה חודשים. אחוז קטן מהתינוקות ימשיכו לסבול מהתופעה עד גיל חצי שנה. עד שהגזים ייעלמו, כדאי לדעת שניתן להקל על הכאב ולסייע לתינוק להתגבר על התקופה הזו.

למה זה קורה?

ההערכה היא כי מערכת העיכול של תינוקות מתפתחת ומסתגלת למזון מחוץ לרחם בחודשים הראשונים לחיים, והגזים מעידים על תהליך ההסתגלות ההדרגתית . הרפואה המודרנית טרם מצאה את הסיבה הקלינית להופעת כאבי גזים (קוליק) אצל תינוקות, אבל יתכן שהכאב גובר בשל כניסת אוויר לקיבה בזמן האוכל, בשל האכלת יותר או אפילו בגלל רעב או אלרגיה למזון כשלהו.

איך מאבחנים?

אצל מרבית התינוקות הסובלים מגזים, הכאבים גוברים בשעות הערב והלילה, אבל אצל חלק מהתינוק הכאבים נמשכים לאורך היום. התינוק מגיב לכאבים בבכי מתמשך, מקפל את הרגליים לכיוון הבטן, ואף מאגרף את הידיים. כאשר נוגעים בבטן התינוק, ניתן לחוש שהיא קשה ומכווצת.

למרות שמדובר בתופעה נפוצה, חשוב להבין שלא כל התינוקות סובלים מקוליק ולא כל בכי מעיד על כאבי בטן. אם התינוק בוכה, נסו להרגיעו, בדקו אם יש סיבה לבכי כמו חיתוך מלוכלך, רעב או עייפות. במידה ואין סיבה ניכרת לעין, הבכי נמשך והבטן קשה – קרוב לוודאי שמדובר בגזים.

כך תקלו על הכאב

חשוב להבין שמכיוון שכאבי הגזים הם תופעה נורמלית אצל תינוקות, אין טיפול רפואי או תרופתי לכאב. למרות זאת, ישנן דרכים להקל על הסבל ולהרגיע את התינוק. לא כל שיטה עובדת על כל תינוק, לכן מומלץ לנסות כמה שיטות ולמצוא את הדרך שעובדת בצורה הטובה ביותר על הבייבי שלכם.

  • הרימו את התינוק על הידיים – אל תחששו מפינוק יתר, התינוק שלכם זקוק לכם. חום גופכם מעניק לו תחושת הגנה ומסייע להרגיע. אפשר להניח את התינוק במנשא וכך הידיים שלכם יישארו פנויות, ועדיין התינוק יהיה צמוד אליכם. מומלץ להתנועע יחד עם התינוק. אם יש לכם כדור פיזיו, קפצו עליו בעדינות כשהתינוק עליכם.
  • תנוחת נמר על העץ – אחת התנוחות שהוכחו כאהובות על תינוקות ומרגיעות כאבים. בתנוחה זו התינוק שעון על אמת היד של אחד ההורים כשראשו מונח באופן יציב על כף היד והרגליים פשוקות ליד המרפק. תנוחה זו תורמת להרפיית גוף התינוק, כולל מערכת העיכול.
  • עיסוי הבטן – השכיבו את התינוק על מזרון או על הירכיים שלכם כשרגליו לכיוון הבטן שלכם וראשו מונח על הברכיים. החזיקו ברגליו, וקרבו אותן בעדינות לכיוון הבטן. הניעו את רגליו בתנועות מעגליות להרפיית הכאב. ניתן גם להשכיב את התינוק על מזרון ולעסות את הבטן בעדינות בתנועת מעגליות. הימנעו מעיסוי בסמוך לזמן ההאכלה.
  • ישיבה מזרחית – החזיקו את התינוק כשגבו פונה לבטן ולחזה שלכם ושלבו את רגליו בתנוחת ישיבה מזרחית. כשהרגליים משולבות הרימו אותן בעדינות ולכיוון הבטן והניעו בסיבובים איטיים.
  • הימנעו מהאכלת יתר של התינוק – זכרו כי לא כל בכי של התינוק מעיד על רעב. יכול להיות שהחיתול רטוב או שהוא עייף. האכלת יתר עלולה להכביד על הבטן ולגרום לכאבים. לאחר האוכל, הרימו את התינוק לגרעפס לשחרור אוויר שנשאב עם האכילה.
  • הנקה נכונה – אם את מניקה, חשוב לוודא כי התינוק תופס את הפטמה בפיו בצורה נכונה ולא בולע כמות גדולה של אוויר. אם את חשה כאבים בהנקה, כנראה שהאחיזה שלו לא נכונה ומומלץ לפנות ליועצת הנקה שתסייע.
  • תמ"ל מותאם – אם התינוק ניזון מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), מומלץ להעדיף פורמולה שאינה מכילה שמן דקל. ישנן פורמולות עדינות לעיכול עם חלבון מפורק חלקית, כמו סימילאק קומפורט, שפותח למצבי גזים ואי נוחות עקב רגישות ללקטוז. אם התינוק אינו מצליח להירגע, התייעצו עם רופא לגבי השימוש או מעבר לתמ"ל מסוג אחר.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק