כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מתי לתת לתינוק מים? המדריך המלא

כולנו יודעים כי שתיית מים חשובה עבור בריאות גופנו, אבל משרד הבריאות ממליץ לא לתת מים לתינוקות. מה הסיבה להמלצה זו ואיך מתחילים עם מתן מים?
תינוק, בקבוק מים
בקבוק מים רק אחרי ארוחת מוצקים (צילום: פוטוליה)

לפי הנחיות משרד הבריאות, תזונת התינוק עד גיל חצי שנה צריכה להיות מבוססת על חלב אם או תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) בלבד. חלב האם והתמ"ל מכילים את כל צורכי התזונה של התינוק ומספקים עבורו גם את כמות הנוזלים להם הוא זקוק. כתוצאה מכך, מנחים במשרד הבריאות את ההורים הטריים לא לתת כלל מים לתינוק בששת חודשי חייו הראשונים. להורים רבים (ובעיקר לסבים ולסבתות שלא מכירים את ההנחיות והמחקרים העדכניים), ההמלצה הזו לא פשוטה ליישום.

לפניכם תשובות לכל השאלות הרלוונטיות:

התינוק לא צמא?

יש לזכור כי התזונה של התינוק היא נוזלית לחלוטין. גם חלב האם וגם התמ"ל מכילים אחוז גבוה של נוזל ולכן התינוק לא חש בצמא, אלא ברעב בלבד. בנוסף, בשלבים המוקדמים לחייו, הקיבה של התינוק עדיין קטנה מאוד. במידה ויקבל מים, הוא עלול לאכול פחות חלב וכתוצאה מכך לקבל לגופו פחות רכיבי תזונה החיוניים להתפתחותו ואף לרדת במשקל.

מה עושים בימים חמים?

נשים מניקות יכולות לזהות כי בימים של חום קיצוני, החלב שלהן נוזלי יותר ומתאים עצמו לצרכיו של התינוק. כמו בקרב אנשים בוגרים, גם עבור התינוק חשוב לקבל יותר נוזלים בימי שרב. הפתרון הוא לתת לו הנקה נוספת או בקבוק נוסף. שימו לב: לפי הנחיות משרד הבריאות, אין לדלל את התמ"ל ביותר מים מכפי שמצוין על גבי האריזה.

האם צריך לתת לתינוק מים אם התחלתי טעימות לפני גיל חצי שנה?

בין גיל ארבעה חודשים לחצי שנה, ניתן להתחיל לתת לתינוק טעימות ממוצקים. עם זאת, עדיין מדובר בכמויות קטנות ולא בארוחה של ממש, לכן אין צורך להוסיף לו מים שעלולים לבוא על חשבון שתיית חלב אם או תמ"ל.

אז מתי מתחילים?

בגיל חצי השנה התינוק מתחיל לאכול מוצקים, כגון ירקות טחונים ממרק, פירות טחונים ובהמשך גם בשר. בשלב זה הוא מתחיל לפתח צמא ויש להציע לו בקבוק עם מים בסוף הארוחה ובין הארוחות.

ואם הילד מסרב למים?

כמו כל הרגל חדש, יש ילדים שמתקשים להסתגל לשתיית מים. מומלץ להציע לתינוק מים בבקבוק שונה מהבקבוק בו הוא מקבל תמ"ל. ניתן לנסות סוגים שונים של בקבוקים או כוסות אימון צבעוניות המקנות תחושה שונה בפה. אפשרות נוספת היא לתת לתינוק את בקבוק המים בתנוחה שונה מזו בה הוא רגיל לינוק או לקבל בקבוק תמ"ל.

האם אפשר להמיר את המים בתה או במשקה ממותק?

לא מומלץ לתת לתינוק לשתות כל משקה שאינו מים. ככל שתרגילו את הבייבי בגיל צעיר יותר לשתות מים, כך ירכוש הרגלים טובים יותר להמשך חייו. הנזקים של סוכרים מיותרים ידועים היטב, ולכן אין לחשוף את הילד למשקאות ממותקים, בעיקר בשנותיו הראשונות. גם תה צמחים אינו מומלץ בשל ההשפעות העלולות להיות לצמחים השונים על מערכת העיכול של התינוק.

איזה מים מומלץ לתת לתינוק?

לפי הנחיות משרד הבריאות, עד גיל שנה יש להרתיח את המים, בין אם אלו מי ברז, מים מינרלים או מים ממתקן טיהור. לאחר ההרתחה יש להמתין עד שיגיעו לטמפרטורת החדר ורק אז להציעם לתינוק.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק