כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

עצירות אצל תינוקות: מה זה אומר ואיך פותרים?

אחרי כמה ימים ללא יציאות מוגדר התינוק רפואית כסובל מעצירות איך ניתן להקל על הבעיה?
כאב בטן, תינוק, מסג'
מסג' יכול להקל על הכאב (צילום: פוטוליה)

מערכת העיכול אצל התינוקות מתפתחת גם לאחר צאתם מהרחם, ולכן אנחנו כהורים עסוקים חלק ניכר מהיממה במה הם אכלו ולא פחות חשוב – במה שהם הוציאו. לא פעם הורים מוטרדים אם לבייבי לא הייתה יציאה במשך יממה, אך מתברר שאין מקום לדאגה. למעשה, ההגדרה לעצירות אצל תינוקות שונה מאוד מאשר אצל אדם מבוגר.

בימים הראשונים לחייו, הצואה של התינוק נקראת מקוניום. המקוניום היא צואה עוברית והיא נוזלית מאוד ובצבע צהבהב. אם במהלך 48 השעות שלאחר הלידה המקוניום לא יצא, יש לערוך בירור רפואי מקיף.

בהמשך, אצל תינוקות צעירים הניזונים מחלב אם או מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) מספר היציאות יכול לנוע בין כמה פעמים ביום ליציאה אחת בכמה ימים. כל אחת מהאפשרויות שבטווח זה היא טבעית ונורמלית, ואינה דורשת טיפול מיוחד או התייחסות חריגה. מרקם היציאה הוא לרוב רך וצבעה נע בין צהבהב (אצל תינוקות יונקים) לחום (אצל תינוקות הניזונים מתמ"ל).

מהי עצירות אצל תינוקות?

האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים מגדיר עצירות כיציאות קשות, יבשות, או כאב במתן צואה. אם הילד סובל מעצירות, יכול להיות שיש לו  אלרגיה לחלב ולכן יש להתייעץ עם רופא או דיאטן תזונאי ולבדוק האם מומלץ להעבירו לתמ"ל המבוסס על חלב פרה מפורק, כדוגמת סימילאק אלימנטום. בנוסף, יש לוודא כי התמ"ל מוכן בדיוק לפי הוראות היצרן, לא סמיך או נוזלי יותר מהמומלץ.

יש לשים לב אם התינוק קיבל תרופות מסוימות העלולות לגרום לעצירות, ובמידה שכן להתייעץ עם הרופא המטפל.

סיבה אפשרית נוספת לעצירות הן טיפות הברזל, אותן משרד הבריאות ממליץ לתת לכל תינוק החל מגיל ארבעה חודשים. רצוי להרגיל את התינוק לברזל באופן הדרגתי – להתחיל עם טיפה אחת, ואז להגדיל בכל כמה ימים את המינון, לפי המלצת הרופא. במידה ואתם חושדים שהברזל גורם לעצירות אצל התינוק – אל תפסיקו את הטיפול מיוזמתכם, אלא פנו להתייעץ עם הרופא המטפל, ובהמלצתו נסו להחליף את סוג הברזל.

בכל מקרה של עצירות אצל תינוק, יש לפנות לרופא להמלצת טיפול.

איך ניתן להקל על עצירות?

עסו בעדינות את אזור הבטן סביב הטבור בתנועות מעגליות. קפלו בעדינות את רגליו של התינוק לכיוון הבטן. ניתן לסובב מעט את האגן כדי להמריץ את פעילות המעיים.

לא מומלץ לתת שום טיפול רפואי או טבעי, אלא לאחר התייעצות עם רופא.

סיבות נוספות לעצירות

שלב המעבר למזון מוצק גורם לשינוי במערכת העיכול, וכתוצאה מכך עלולים להיות שינויים ביציאות, כאבי בטן ועצירות. חשוב להתחיל עם המזון המוצק בהדרגה, לתת לתינוק טעימות בכמות קטנה בכל פעם, עד שמערכת העיכול תסתגל לשינוי ותגיב בהתאם. בד בבד עם השינוי התזונתי והמעבר למזון מוצק, מומלץ להתחיל לתת לתינוק לשתות מים כדי להקל על תהליך העיכול והיציאות. ככל שהתפריט של התינוק מבוסס יותר על מזון מוצק, יש לשים לב כי הוא מקבל כמות מספקת של סיבים תזונתיים הנמצאים בירקות, בפירות ובדגנים מלאים.

שלב נוסף בהתפתחות העלול לגרום לעצירות אצל תינוקות, הוא שלב הגמילה מחיתולים. להבדיל מהמקרים הקודמים המוזכרים, מדובר בגורם התנהגותי לעצירות, ולא בגורם פיזי טבעי. ישנם פעוטות המתקשים להיפרד מהחיתול ולעשות קקי בשירותים או בסיר. במקרה כזה הם פשוט מתאפקים. ההתאפקות יוצרת צואה קשה יותר, וכך נוצר מעגל קסמים הגורם לעצירות ולכאבים. במקרה זה יש לפנות לרופא המטפל בשלב ראשון כדי לפתור את הבעיה מיידית, ובהמשך לשקול שינוי התנהגותי בתהליך הגמילה.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק