כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

דייסה מאריכה את השינה? 8 מיתוסים על תזונת תינוקות

כל האמת שמאחורי המיתוסים הפופולריים בנושאים שמעסיקים כל הורה טרי
תינוק, בקבוק, מתחם סימילאק
מוכנים לנסות הכול כדי להרוויח עוד שעת שינה בלילה? (צילום: depositphotos)

ישנם הרבה מיתוסים הקשורים לתזונת תינוקות, והורים טריים לא תמיד יכולים לדעת איזה מיתוס מבוסס על אמת ואיזה מהם מוטעה לחלוטין. אנחנו פה כדי לתת לכם את התשובות העדכניות ביותר.

1.      המיתוס: אם תינוק יקבל בקבוק – לא יסכים לינוק יותר

האמת: לא מדויק. טכניקת היניקה מבקבוק שונה מטכניקת היניקה משד וקלה יותר עבור התינוק. מומלץ להציע לתינוק בקבוק אחרי שההנקה מבוססת, ואז לרוב ניתן לשלב במידת הצורך בין מתן בקבוק להנקה. ישנם תינוקות אשר חווים "בלבול פטמות" ומתקשים לחזור לינוק בצורה אפקטיבית לאחר קבלת בקבוק, ויש צורך לחזור וללמד אותם לינוק מהשד. מן הצד השני, ישנם תינוקות שהתרגלו להנקה ויסרבו לאכול מבקבוק. גם במקרה זה, יש צורך ללמד אותם לאט ובסבלנות להתרגל לאכול מבקבוק.

2.      המיתוס: תזונה המבוססת על תמ"ל גורמת לגזים אצל תינוקות

האמת: לא נכון. מערכת העיכול של התינוקות  מתפתחת בחודשים הראשונים ולכן ישנם תינוקות הסובלים מתופעת הגזים (קוליק). הסיבות לגזים יכולות להיות שונות: מערכת עיכול שטרם בשלה, כניסת אוויר למערכת העיכול בזמן האוכל, רעב, האכלת יתר או אפילו אלרגיה למזון. התופעה יכולה להתרחש גם אצל תינוקות יונקים וגם אצל תינוקות הניזונים מתמ"ל. במקרה שהתינוק סובל מהגזים, ניתן לבחור פורמולות עדינות לעיכול המפורקות חלקית, כמו סימילאק קומפורט, המיועדות להקלה על כאבי הגזים.

3.      המיתוס: פורמולה צמחית בריאה יותר מפורמולה על בסיס חלבון פרה

האמת : לא נכון. משרד הבריאות ממליץ להתחיל עם פורמולה על בסיס חלבון חלב פרה. במידה ומתפתחת אלרגיה או רגישות, הרופא יוכל להמליץ על פורמולה צמחית על בסיס חלבון סויה או פורמולה היפואלרגנית על בסיס חלבון מפורק כדוגמת סימילאק אלימנטום.

4.      המיתוס: צריך להעיר תינוק לאכול כל שלוש שעות

האמת: לא נכון. תינוקות נולדים עם מנגנון רעב ושובע מפותח, ולכן יש להאכילם לפי דרישה ולא בהכרח במרווח שעות קבוע. אין צורך להעיר תינוק כדי לאכול, אלא אם הוא מתעורר בעצמו ומביע רעב. יש לשים לב לסימנים שהתינוק אוכל מספיק: מתפתח יפה, עולה במשקל, מרטיב לפחות שישה חיתולים ביום, רגוע ואינו אפאטי. יוצאים מהכלל הם תינוקות פגים או במקרים חריגים שבהם התקבלה הוראה רפואית מפורשת לגבי זמני האכלה.

5.      המיתוס: ניתן להשתמש במים מינרלים להכנת תמ"ל במקום להרתיח מים

האמת: לא נכון. ניתן להכין תמ"ל עם מים מינרלים או מים מהברז, אך בשני המקרים יש להרתיח את המים לפני הכנת התמ"ל.

6.      המיתוס: בקבוק עם דייסה יאריך את זמן השינה של התינוק

האמת: לא נכון. תינוקות מתעוררים במהלך הלילה מסיבות שונות, ולא בהכרח מרעב. דייסה מכבידה על מערכת העיכול ועלולה לגרום לפליטות, גזים, נפיחות ואי נוחות שתקשה על השינה. אם בכל זאת החלטתם לתת דייסה, מומלץ על שימוש בדייסות המכילות סיבים תזונתיים. בשלב ראשון רצוי להוסיף כף דייסה לתמ"ל. בכל מקרה לא מומלץ לתת דייסה לפני גיל חצי שנה.

7.      המיתוס: לא צריך לתת לתינוק מים עד גיל חצי שנה

האמת: נכון. עד גיל חצי שנה התזונה של התינוקות מורכבת בעיקר מחלב אם או תמ"ל. בשני המקרים התינוק צורך מספיק נוזלים דרך האוכל על מנת למנוע ממנו להתייבש. שתיית מים עלולה לגרום לתינוק לאכול פחות מכפי צורכו.

8.      המיתוס: בשלב הטעימות מומלץ לתת כל ירק/פרי בנפרד

האמת: נכון. שלב הטעימות, ממש כמו שמשתמע משמו, נועד כדי לחשוף את התינוק בהדרגתיות לטעמים ומרקמים שונים מאלו שהכיר עד כה. חשוב לתת לילד לטעום בכל פעם כמות קטנה של ירק או פרי אחר בשעות הבוקר ולהיות עירניים למקרה של תגובה אלרגית. אחרי שניסיתם בהצלחה ירק או פרי מסוים, ניתן לחשוף את הבייבי לירק או פרי אחר ובהמשך אף לשלב ירקות ופירות שונים.

*יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק