כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

"הוא לא אוכל כלום": מה עושים עם תינוק סרבן?

דואגים שהתינוק שלכם לא אוכל מספיק? יש לנו הסברים שיעזרו לכם להירגע
תינוק, בקבוק
בקבוק או משחק? (צילום: פוטוליה)

אם יש תכונה שמאפיינת דורות של אמהות, היא הדאגה שמא התינוק לא אכל מספיק. האוכל חיוני לגדילה ולהתפתחות של התינוק, וכולנו רוצים שהילד שלנו יגדל ויתפתח יפה. האכלת התינוק היא בשליטה שלנו, ולכן נוצרת תחושה מדומה כאילו דרך המזון אנו יכולים לשלוט בהתפתחות התינוק.

המציאות כמובן מורכבת הרבה יותר. כל תינוק הוא יחיד ומיוחד בפני עצמו, ולכן כמויות המזון המומלצות אינן תמיד נכונות עבור כל התינוקות. איך יודעים מהי הכמות הנכונה עבור הבייבי הפרטי שלכם? פשוט לומדים להקשיב לו.

מזהים את הסימנים

התינוק נולד עם מנגנון רעב ושובע מפותח. המשמעות היא שכשהוא רעב, הוא יסמן לנו זאת בדרכים ברורות: ליקוק השפתיים, הכנסת היד לפה, חיפוש אחר פטמה ובכי. גם כאשר התינוק שבע הוא יודע לבטא זאת על ידי הוצאת הפטמה מהפה, הסטת הראש וסגירת הפה.

אם התינוק נולד עם מנגנון כל כך יעיל ומפותח, איך ייתכן שאנחנו כאנשים בוגרים לא אוכלים רק כשאנו רעבים ולא מפסיקים לאכול אחרי ששבענו? התשובה היא פשוטה – עם השנים נהרס המנגנון הטבעי.

בכל פעם שהורה אינו קשוב לסימני הרעב והשובע של התינוק, הוא עלול לפגוע במנגנון הטבעי ולמנוע תזונה נכונה לתינוק. אם אנחנו מרגילים את התינוק להמשיך לאכול אחרי ששבע, הגוף שלו יתרגל לכך ויפסיק להיות ערני לצרכים האמיתיים שלו. כשאנחנו מאכילים אותו כל פרק זמן קבוע, אנחנו לא מאפשרים לו לחוש רעב ושובע.

כמובן שצריך להיות ערניים למקרים קיצוניים, בהם התינוק מסרב לאכול בשל סיבות רפואיות, או במקרים של משקל לידה נמוך, ולנהוג בהתאם להוראות של רופא או אחות טיפת חלב.

כדי להיות בטוחים שהתינוק אוכל די צורכו, וודאו שהוא מרטיב לפחות שישה חיתולים ביממה, אינו מיובש, אינו אפאטי, ערני מספיק, רגוע יחסית, עולה במשקל בצורה נאותה ומתפתח יפה.

מה עושים במקרה של סרבן בקבוקים?

במעבר מהנקה להאכלה בבקבוק, על התינוק להסתגל לטכניקת יניקה חדשה. לא כל התינוקות מצליחים להתמודד עם המעבר בקלות. ישנם תינוקות שמעדיפים את החום והמגע של האמא במהלך ההנקה, ולכן אינם מוכנים לאכול מבקבוק, אפילו אם הבקבוק מכיל חלב אם. במקרה כזה מומלץ שההאכלה תיעשה על ידי דמות טיפולית אחרת – אב, סבתא או מטפלת.

חשוב לשים לב שמציעים לתינוק בקבוק בזמן שהוא רק מתחיל לפתח רעב, אך אינו רעב מדי כדי לא לגרום לו לעצבנות ותסכול שיקשו עליו יותר את האכילה מבקבוק.

כמו כל הרגל חדש, גם המעבר מהנקה לבקבוק דורש זמן הסתגלות. רוב התינוקות יסכימו לאכול מהבקבוק לאחר שתציעו להם מספר פעמים. ישנם מקרים בהם התינוק יגלה העדפה לסוג מסוים של פטמה או סוג מסוים של בקבוק. אפשר לקנות כמה סוגי בקבוקים ולראות לאיזה מהם התינוק מתחבר.

במקרה שמדובר בסרבנות עיקשת, ניתן להאכיל את התינוק בעזרת כפית המיועדת לטעימות ראשונות או באמצעות מזרק. מדובר בפתרון פחות נוח, מכיוון שהוא דורש זמן האכלה ארוך וסבלנות רבה. לתינוקות גדולים יותר, ניתן להציע לאכול מתוך כוס אימון או אפילו כוס רגילה. גם במקרה זה, יש לראות שהוא מצליח להסתדר עם הטכניקה החדשה בצורה יעילה.

עוברים לטעימות

כאשר התינוק מתחיל לטעום מזונות מוצקים, לעיתים קרובות מתגברת התחושה כי אינו אוכל מספיק. ראשית, יש לזכור כי טעימות, כמתבקש מההגדרה, עדיין לא אמורות לספק לתינוק ארוחה שלמה. בשלבים ראשונים מדובר בכמויות קטנות מאוד שאמורות להרגיל את התינוק לטעמים ומרקמים חדשים, לצד המשך ההזנה בחלב אם או בתמ"ל.

לתינוקות קיבה קטנה ולכן הקיבולת שלה קטנה באופן יחסי לשל מבוגר או אפילו ביחס לילד גדול יותר. כתוצאה מכך, כמות האוכל שהתינוק צריך קטנה יחסית.

במקום לדאוג לכמה שהילד אוכל, חשוב יותר לשים לב למה שהילד אוכל ולהעדיף פירות, ירקות ומזון מבושל על פני חטיפים, ממתקים ומזונות מעובדים. התינוק אוכל כשהוא רעב, אך אם ממלאים אותו במזון שהערך התזונתי שלו נמוך (חטיף) הוא יאכל פחות אוכל בעל ערך תזונתי גבוה. עדיף לחשוף את התינוק למגוון רחב של מזונות בריאים, ולהקפיד על הרגלי אכילה בריאים שילוו אותו גם בעתיד.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק