כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

שמן דקל: מה הסיפור שלו?

קשיים במערכת העיכול, ספיגה נמוכה של סידן ופגיעה חמורה בסביבה - כל הסיבות להימנע משמן דקל בתזונת תינוקות
תינוק, בקבוק, תמ"ל
מה יש לך בתוך התמ"ל? (צילום: פוטוליה)

כולנו רוצים להעניק לבייבי שלנו את התזונה הטובה ביותר עבורו, אבל שפע המידע והפרסומות עלולים להיות מבלבלים. היום כבר ברור מעל לכל ספק כי חלב אם הוא הטוב ביותר עבור התינוק, אולם מרבית ההורים בוחרים מסיבות שונות, לעבור בשלב מסוים להזנת התינוק בתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), בשילוב הנקה או כתחליף מלא.

בשנים האחרונות, ההבדל בין סוגי התמ"ל השונים מתרכז בעיקר בשמן הדקל ובשאלה האם עדיף מזון לתינוקות המכיל שמן דקל או כזה הנמנע ממנו. כדי להצליח לבחור בצורה מושכלת, חשוב שנבין מה הייחוד של שמן הדקל ומה משמעותו בתזונת תינוקות.

מהו שמן דקל?

שמן הדקל מופק מרסק של ציפת פרי עצי דקל, הגדלים בעיקר באזורים טרופיים. הפקת שמן הדקל זולה במיוחד, והוא מהווה כשליש מצריכת השמן הצמחי בעולם. שמן הדקל מכיל בטא-קרוטן, ויטמין E ואנטיאוקסידנטים, אך גם אחוז גבוה של שומן רווי – יותר ממרבית סוגי השמנים הצמחיים.

שמן הדקל משמש לתעשיית המזון (כולל מזון לתינוקות), תעשיית הקוסמטיקה והסבונים וגם לדלק ביולוגי.

מהי חומצה פלמיטית?

חומצה פלמיטית היא חומצת שומן ייחודית הנמצאת בהרכב חלב האם. חלב אם מורכב בצורה האופטימלית המותאמת לתינוק, ומכיל בתוכו אחוז גבוה של חומצות שומן שונות. התינוק זקוק לאנרגיה שהשומן מספק לו כדי להתפתח ולגדול, בעיקר בשנת חייו הראשונה.

כ-25% מהרכב חומצות השומן שבחלב האם מורכב מחומצה פלמיטית. זהו אחוז קבוע, שאינו מושפע מתזונת האם או מתנאים סביבתיים. האחוז הגבוה והקבוע של חומצה פלמיטית מעיד על חשיבותה. מדובר בחומצת שומן רוויה הממוקמת בעמדת בטא, העמדה האמצעית של הטריגלצריד. המיקום של החומצה הפלמיטית מסייע לספיגה טובה יותר של סידן בגוף וכן תורם לעיכול קל.

מה ההבדל בין חומצה פלמיטית בחלב אם לבין  שמן דקל?

ההבדל הגדול בין חומצה פלמיטית בחלב אם לבין שמן הדקל נעוץ במיקום החומצה בטריגליצריד. הבדל זה משפיע בצורה משמעותית על תגובת הגוף לשמן הדקל. כך, בעוד שחומצה הפלמיטית מחלב אם מסייעת לספיגת הסידן בגוף התינוק, מחקרים הוכיחו כי בפורמולות ללא שמן דקל ספיגת השומן והסידן גבוהה משמעותית יותר מפורמולות עם שמן דקל . באחד המחקרים החשובים, נבדקה צפיפות העצם אצל 7,000 תינוקות שניזונו מסוגי תמ"ל שונים. המחקר מצא כי אצל תינוקות שצרכו תמ"ל שאינו מכיל שמן דקל, העצמות היו בעלות צפיפות גבוהה יותר ולכן גם חזקות יותר.

הקושי בספיגת  שמן הדקל משפיע לא רק על העצמות, אלא גם על מערכת העיכול העדינה של התינוק. מחקרים הראו כי לתינוקות שניזונו מתמ"ל ללא שמן דקל היו פחות בעיות עיכול ויציאות רכות יותר לעומת הזנה בתמ"ל עם שמן דקל .

כיצד אפשר לדעת אם התמ"ל מכיל שמן דקל?

כאמור, פורמולות רבות המיועדות לתינוקות מכילות שמן דקל. כדי לדעת האם התמ"ל שבחרת מכיל שמן דקל, יש לקרוא היטב את רשימת הרכיבים. רצוי לקחת בחשבון ששמן דקל עלול להופיע ברשימה תחת הכותרת שמנים צמחיים. לרוב, תמ"ל  שאינו מכיל שמן דקל יציין זאת בצורה ברורה על גבי האריזה. אם אינכם בטוחים, ניתן לפנות לשירות הלקוחות של החברה ולברר האם התמ"ל מכיל שמן דקל. בישראל, סימילאק היא החברה היחידה שתרכובת המזון שלה לתינוקות אינה כוללת שמן דקל.

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק