כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך שומרים על השגרה גם בחופש? 7 טיפים

הקייטנות כבר אוטוטו נגמרות והילדים פורצים מהמסגרת הקבועה לעולם של אטרקציות, בילויים, מסכים והמון "משעמם לי". כך תצליחו לשמור על השגרה מחוץ למסגרת
אחים, משחקים, קיץ, פעילות בבית, החופש הגדול
אין כמו להקים אוהל בסלון (צילום: depositphotos)

הם מחכים לו בכיליון עיניים, אבל כשהחופש הגדול באמת מגיע, נדמה שהם פשוט לא יודעים איך לנצל אותו כראוי. חצי חופש הם היו בקייטנה ששמרה פחות או יותר על מסגרת קבועה, אבל עכשיו, כשהקייטנות נגמרות, קריאות ה"משעמם לי" והמרדף אחר האטרקציות הבלתי נגמרות, יכולים להטריף כל הורה סטנדרטי.

זכרו כי ילדים צריכים מסגרת. נכון, הם צריכים גם חופש (אפילו אם ההורים שלהם ממשיכים לעבוד גם באוגוסט), ולכן חשוב ליצור שגרה מתאימה לחופש, שתייצר גבולות ברורים לכל בני המשפחה.

איך עושים זאת?

הקפידו על שעת שינה הגיונית

נכון שאין מחר גן ולא חייבים לקום מוקדם בבוקר, אבל ילדים זקוקים לשינת לילה מספקת. לפי  מחקרים, ילדים בגיל 3 עד 5 שנים צריכים לישון 10-13 שעות בלילה, וילדים מגיל 6 עד 11 צריכים לישון 9-11 שעות בכל לילה. שינה טובה תורמת להתפתחות הפיזית והקוגניטיבית של הילד ולפעילות התקינה של הגוף. ילד עייף הוא עצבני יותר, חסר מנוחה, ולרוב גם אוכל יותר ג'אנק.

מכיוון שבקיץ אפשר להישאר בחוץ עד שעה מאוחרת בזכות שעון הקיץ ולהתעורר יותר מאוחר, בהחלט ניתן לעכב את שעת השינה. אם אתם רגילים להשכיב את הילד בשעה שבע וחצי-שמונה, לא יקרה כלום אם בחופש הוא ייכנס למיטה בשעה מאוחרת יותר. עם זאת, לא כדאי לאפשר לו להישאר ער עד אמצע הלילה באופן קבוע.

זוכרים כמה היה קשה לכם לסגל לילד הרגלי שינה טובים? בטח לא תרצו להרוס את זה בגלל חודש אחד של חופש!

צאו מהפיג'מה

יקיצה טבעית היא אחת ההנאות הגדולות של החופש הגדול, ואנו חסידים נלהבים שלה. אם אין לכם סיבה טובה, לא חייבים להעיר את הילד. כמובן שאם קבעתם פעילות שהיא מוגבלת לשעה מסוימת או שאתם צריכים לקחת את הילד לסבא-סבתא, אז אין ברירה וצריך להעיר את הילד.

בגלל שזה חופש, אפשר יותר מתמיד להתענג על התעוררות נינוחה ונעימה. אבל אחרי שהילד כבר התעורר, אל תוותרו על שגרת הבוקר – צחצוח שיניים, ארוחת בוקר מזינה והחלפת הפיג'מה בבגדים.

אחרי שצחצחו, אכלו והתלבשו, הילדים מתחילים את היום חיוניים יותר ויש יותר סיכוי שיעשו משהו חוץ מאשר לרבוץ על הספה. שימו לב שארוחת בוקר מזינה תמנע נשנושים מיותרים וג'אנק פוד.

תכננו תוכנית שבועית

"אז מה נעשה היום?" היא האחות הקטנה והמעייפת של "משעמם לי". כדי להימנע ממנה, צרו כבר עכשיו תוכנית ברורה שתאזן בין הרצונות שלכם לרצונות של הילדים. זו לא חוכמה לבקר כל יום באטרקציה מושקעת, קבעו באיזה יום הולכים לבריכה, מתי יוצאים לסרט, ומתי מסתפקים בגן השעשועים השכונתי.

שתפו את הילדים בתוכנית ובדקו מה הם רוצים. אולי תופתעו לגלות שהם ישמחו ללכת איתכם לסופר ולאכול קרטיב יותר מאשר לנסוע לאטרקציה עמוסת ילדים. לכו איתם לספרייה המקומית, היפגשו עם חברים, וגם מצאו זמן למשחקי קופסה ויצירה.

התוכנית השבועית גם מיועדת להורים שעובדים באוגוסט וצריכים להעסיק את הילדים. אתם יכולים ליצור לוח גדול ולתלות תמונות של בני המשפחה. בכל יום הילדים ידעו עם מי הם אמורים לבלות – אמא, אבא, סבא, סבתא, דודים, חברים או בייביסיטר.

ככל שהילדים יודעים יותר, כך הם מרגישים יותר בטוחים וישמחו לשתף פעולה.

הכינו תקציב כלכלי

בואו נאמר את האמת, החופש הגדול הוא אסון כלכלי. כדי להימנע מהוצאות מוגזמות, חשוב להכין מראש תקציב ריאלי. קבעו מה הסכום שבכוונתכם להוציא בכל שבוע, כולל עלויות של אטרקציות, כיבוד, ארטיקים ושלל פינוקים. הקפידו לא לפרוץ את המסגרת שקבעתם.

זה בסדר להגיד לילדים שלא חייבים לקנות משהו בכל יציאה מהבית. קחו אתכם בתיק בקבוקי שתייה וקופסת פירות חתוכים או כריכונים שהכנתם מראש.

הסתפקו באטרקציה יקרה אחת בשבוע, ובשאר הזמן חפשו בילויים חינמיים בפארקים או בקניונים. הרבו לארח ולהתארח בבתים של חברים ובני משפחה. במקום ללכת לסרט בקולנוע, אפשר לראות סרט ב-VOD או דרך מחשב. במקום ללכת לבריכה, צאו לים. המטרה היא לבלות מבלי לבזבז.

שמרו על תזונה מאוזנת

כשנמצאים הרבה בבית או בבילויים, יש נטייה לאכול יותר ולהרבות בנשנושים ובג'אנק פוד. כדי למנוע השמנה מיותרת, דאגו לאכול שלוש ארוחות מסודרות בכל יום. פירות הקיץ הם אופציה נהדרת לנשנוש מתוק. אפשר לחתוך אותם בעזרת חותכני עוגיות וכך להפוך אותם אטרקטיביים יותר לילדים. במקום לקנות ארטיקים עתירי סוכר ושומנים, הכינו יחד עם הילדים בבית ארטיקים וגלידות טבעיים מפירות.

שתפו את הילדים בעבודות המטבח, הכינו יחד עוגיות, פיצות או כריכונים מעוצבים. כאשר הילדים שותפים להכנה, הם גם שמחים יותר לאכול את האוכל שבישלו.

זכרו לכבות מסכים

אנחנו אוהבים להתלונן על הילדים של היום שמחוברים למסך, אבל שוכחים שאנחנו כמבוגרים נותנים להם דוגמה – וגם אנחנו צמודים כל העת למסכי הנייד, המחשב והטלוויזיה.

קבעו מראש זמן ללא מסכים בבית בו כולם יושבים יחד וקוראים סיפור, ממחיזים הצגה, משחקים במשחקי קופסה או עושים יצירות. במקרה שיש יותר מילד אחד בבית, אפשר גם לנצל את הזמן הזה לזמן איכות של אחד על אחד – ההורה מרוכז רק באחד הילדים, והילד בוחר את הפעילות הרצויה. אחר כך מחליפים וההורה מקדיש את כל כולו לילד אחר.

בנוסף, הקפידו לצאת כל יום מהבית. לא חייבים לנסוע רחוק, מספיק ללכת ברגל לעשות סידורים במרכז העיר או לרכוב על אופניים. חשוב שהילדים יישארו פעילים במשך החופש.

לדעת לשחרר

בתוך כל הגבולות, אסור לשכוח שזה החופש שלהם ושהם בסך הכול ילדים. תנו להם ליהנות וגם לעשות דברים שבאופן רגיל לא קורים: ליצור מחנה עם אוהל בסלון, לישון אצל חברים (או אפילו אצל האחים שלהם באותו בית), ללכת פעמיים ביום לגינה ובעיקר לתת להם להרגיש שגם הם יכולים לקבוע מה עושים. אל תיבהלו מקצת בלגן, אבל בקשו מהם גם לסדר אחריהם בסוף היום.

החוכמה היא למצוא את האיזון הנכון ולאפשר להם המון חופש בתוך הגבולות שאתם קובעים. זכרו, גם לחופש יש גבול וספטמבר ממש תיכף יגיע.

>> איך תתכוננו ליום הראשון בגן? קראו כאן <<