כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

כמו שהטבע רצה: כל מה שצריך לדעת על לידה טבעית

איך כדאי להתכונן ללידה טבעית ומה קורה אם באמצע הצירים היולדת מתחרטת ורוצה אפידורל? המיילדת טובה גווילי, עונה על כל השאלות
ניו בורן, תינוק, לידה טבעית
כל אישה שרוצה בכך, יכולה ללדת לידה טבעית (צילום: depositphotos)

יש נשים שמבקשות אפידורל כבר מהשומר בכניסה לבית החולים. לעומתן, ישנן נשים שבוחרות לשאת את כאבי הצירים בגבורה ולהרגיש לעומק את חווית הלידה. בתי החולים היום יותר ויותר ידידותיים ליולדות המעוניינות ללדת לידה טבעית. כדי שהלידה תהיה חוויה מעצימה וחיובית, על היולדת להבין מראש את משמעות הלידה הטבעית ולהיות מוכנה לה.

"לידה טבעית מתאימה לכל אישה שמעוניינת בכך, במידה וההריון שלה הוא תקין ובסיכון נמוך", מסבירה טובה גווילי, מיילדת במרכז הרפואי מאיר, מנחת סדנאות לקראת לידה ומטפלת בעיבוד חווית הלידה. "כל יולדת שמגיעה לחדר הלידה צריכה לעבור קודם חיבור של 40 דקות רצופות למוניטור. רק אם המוניטור מצוין, היא יכולה לעבור לחדר לידה טבעית".

להאמין בגוף שיודע

חשוב להבין כי ההבחנה בין לידה טבעית ללידה רגילה אינה תלויה רק בקבלת אפידורל או הימנעות ממנו, אלא מושפעת מאופי הלידה כולה. מבחינת הצוות מדובר בלידה עם מינימום התערבות, והקשבה לקצב הטבעי של הלידה. מבחינת היולדת מדובר בהתמודדות עם הצירים בעזרת תנועתיות ואביזרים מותאמים כמו כדור פיזיו, או כניסה לתוך ג'קוזי. גם לבן הזוג תפקיד פעיל ומשמעותי יותר בלידה טבעית, מכיוון שעליו לתמוך ביולדת ולסייע לה בדרך המתאימה לה. בחלק האקטיבי של הלידה, היולדת אינה מוגבלת בתנוחות ורבות מהיולדות מעדיפות ללדת בכריעה או בעמידה על ארבע, הנחשבות נוחות יותר מאשר שכיבה על הגב.

"השכיבה על הגב הרבה פעמים מעכבת את ירידת העובר לאגן, בעוד התנועתיות הטבעית עוזרת לו", מתארת גווילי את יתרונות הלידה הטבעית. "יש שקט בדרך קבלת הלידה של אישה שלוקחת שליטה על הגוף שלה ועל התהליך. יש הרבה עוצמה באמונה שהגוף יודע לעשות את שלו, גם כשמרגישים כאב ואפילו בייאושים הקטנים שבסופם מוצאים מחדש את הכוחות. הרבה פעמים נשים אומרות לאחר לידה 'זהו, עכשיו אני יכולה לעשות הכול!'".

לדברי גווילי, בלידה טבעית יש יותר מקום לאינטימיות. לרוב מיילדת אחת בלבד מלווה את הלידה באופן צמוד, מתוך הקשבה לצרכי היולדת והתאמה אליה. אנשי צוות אחרים מכבדים את האינטימיות של היולדת, ונמנעים להיכנס לחדר, אלא אם כן מתעורר צורך רפואי.

בהתאם, יש חשיבות גבוהה לבחירת היולדת מי יהיו האנשים שילוו את הלידה. "המקום של בן הזוג מאוד חשוב, והרבה פעמים נשים שמסיימות את הלידה אומרות שלא האמינו שהוא יצליח לתמוך כך ולתפעל את העניינים. מומלץ מראש לדאוג שיהיו לו כלים לעזור  וגם אם יש אנשים אחרים, שהוא יהיה משמעותי בתהליך", מבהירה גווילי. "אפשר גם להביא תומכת לידה שנוצר איתה קשר מיוחד, אמא, אחות או חברה. חשוב שיהיו בחדר רק אנשים שיודעים להיות תומכים, מחבקים ומכילים ולא נלחצים בקלות".

 איך כדאי להתכונן ללידה טבעית?

"יש המון ספרים טובים בנושא, ומומלץ לקרוא חומרים שאת מתחברת אליהם. ישנם קורסים להכנה ללידות טבעיות, ולדעתי עדיף לבחור קורסים של אנשי מקצוע המכירים מקרוב את חדרי הלידה בבית החולים. מומלץ לעשות קורס יוגה או התעמלות בהריון, שעוזרים להתחבר להריון ולשלוט נכון בנשימה. אני ממליצה להכין מראש מוזיקה שתלווה אותך מההריון לתוך הלידה ולתרגל נשימות לפי המוזיקה. אחר כך, בחדר הלידה המוזיקה מוכרת והנשימה הופכת להיות אוטומטית".

הלידה היא דבר דינמי

לגווילי חשוב להדגיש כי גם בלידה טבעית, כאשר היא מתרחשת בבית החולים, מדי פעם מתחברת היולדת למוניטור כדי לעקוב אחר מצב העובר ולוודא כי הכול תקין. כיום נכנס לשימוש המוניטור הנייד, המאפשר ליולדת להמשיך ולהיות בתנועה, גם בזמן הניטור.

"לידה היא לא שחור או לבן, אלא דבר דינמי", מוסיפה גווילי. "בני הזוג צריכים להיות מוכנים גם לאפשרות שהדברים לא יתרחשו כפי שהם קיוו וציפו. ישנם מקרים בהם הסטטוס של היולדת משתנה עם הגעתה לחדר הלידה או בשלב הצירים, אם למשל היא מגיעה עם מים מקוניאליים, או שיש חשד משמעותי למצוקה עוברית. במקרים כאלה, יתכן שלא יהיה מנוס מלהתערב בתהליך הלידה במטרה לסיים אותה בסופו של דבר עם תינוק בריא בידיים".

גווילי אף מבהירה כי ישם מקרים בהם האישה עצמה מבקשת לשנות את החלטתה בשלב הצירים. "יש מקרים של לידות ממושכות, לרוב בלידות ראשונות, שבהן כבר היולדת מתייאשת או מתעייפת, או שיש נשים שמרגישות שהן לא מסוגלות לעמוד בכאבים ודמיינו שזה יהיה אחרת – ואז הן מבקשות אפידורל. חשוב שגם הן וגם בני הזוג שלהם יבינו שזה לא כישלון", היא מבהירה. "יש המון עוצמה בהתמודדות ארוכה עם הצירים, וגם לדעת מתי זה מספיק לה. בן הזוג חייב לתמוך בהחלטה שלה ולזהות מתי זה הופך מבחינתה לבלתי נסבל".

במידה והיולדת צלחה את שלב הצירים, מגיע השלב הבא – הלידה עצמה. באופן מפתיע, גווילי מתארת אותו כחלק הקל בתהליך. "בלידה ללא אפידורל, שלב הלחיצות, שהוא השלב הסופי בלידה, קצר לרוב יותר מאשר בלידה רגילה, מכיוון שהלחיצות אפקטיביות יותר", היא מחייכת. "הגוף מוצף בפיטוצין, הורמון האהבה, והעובר יוצא לאוויר העולם ברגע שיא מרגש. אני כל פעם מתרגשת מחדש ברגע הזה, במיוחד בלידות טבעיות".