כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מחלות קיץ: איך מטפלים וכיצד ניתן למנוע?

שילשולים, דלקות אוזניים ומכות חום הן חלק ממחלות הילדות האופייניות דווקא לעונה החמה. ד"ר אפי בילבסקי מסביר בדיוק מה הטיפול המתאים וכיצד ניתן להימנע מהתופעות
אפשר למנוע את רוב מחלות הקיץ (צילום: פוטוליה)

דווקא בקיץ, כשאנחנו באווירה של חופש, שלווה וכיף, פתאום הילד חולה. אז נכון שעונת החורף מאופיינת בתחלואה רבה בקרב ילדים, אבל גם לקיץ ישנן תופעות רפואיות אופייניות. הבשורה הטובה: ניתן למנוע חלק מאותן תופעות בעזרת מודעות והקפדה על כמה כללים.

לפניכם כמה ממחלות הילדים השכיחות בקיץ, והדרך למניעתן:

דלקת אוזן חיצונית

בקיץ אנחנו מבלים בבריכה, והרבה. כשנכנסים מים לתעלת האוזן החיצונית, גדלים באוזר חיידקים שיכולים לגרום לדלקת אוזן חיצונית.

אל תתבלבלו עם דלקת האוזן התיכונה המאופיינת בחום ובכאבים חזקים יותר. ההבדל בין שני סוגי דלקות האוזניים הוא במיקום. בדלקת אוזן תיכונה הזיהום נמצא עמוק בתוך האוזן, אחרי עור התוף. ובדלקת אוזן חיצונית הזיהום קיים למעשה רק בתעלה החיצונית לעור התוף (האזור אותו אנחנו מנקים עם צמרוני אוזניים).

דלקת אוזן חיצונית גורמת לרגישות רבה באוזן, בעיקר בלחיצה על האזור הקידמי בתנוך האוזן (הטראגוס, בלשון מקצועית). למעשה, אם הילד 'קופץ' בנגיעה באזור זה, אז האבחנה היא כמעט חד משמעית – דלקת אוזן חיצונית.

בנוסף לבריכות וחשיפה למים, דלקת אוזן חיצונים יכולה להיגרם במהלך כל השנה מניקוי יתר של תעלת האוזן על ידי צמרוני אוזניים.

הטיפול:  טיפות מקומיות לאוזן המכילות לרוב אנטיביוטיקה וסטרואידים. בדרך כלל השיפור מהיר והמצב חולף תוך ימים מעטים. סיבוכים אינם שכיחים אך חזרה של האירוע באותו קיץ שכיחה.

איך למנוע? מומלץ להימנע מכניסת נוזלים לאוזן על ידי שימוש באטמי אוזניים בעת שהייה בבריכה, ולעתים אף במקלחת בבית.

שלשולים והתייבשות

מזהמים שונים, חיידקים ווירוסים, נפוצים מאוד בחודשי הקיץ. כתוצאה מכך, ילדים רבים סובלים משילשולים, הקאות והתייבשות.

הטיפול: לילד שמשלשל או מקיא חשוב להחזיר הידרציה במהירות על מנת שלא יתייבש. מומלץ להמשיך בתזונה, הנקה או פורמולה, ללא צורך בדילול או שינוי בפורמולה. מומלץ לתת לילד אחת מהתמיסות מקבוצת ה-oral rehydration solution המכילות תמיסת מלחים, ששימוש בה מוכח כמפחית את הצורך בקבלת נוזלים בעירוי לווריד.

התייעצות עם רופא ילדים צריכה להיעשות במקרים הבאים:

  • שלשולים בתינוק בן פחות מחודשיים
  • תדירות שלשולים גבוהה (מעל שמונה פעמים ביום) או הקאות מרובות
  • ילד שאינו בריא ברקע (לדוגמא אי ספיקת כליות, סכרת, חסר חיסוני)
  • חשד לדיזינטריה (חום גבוה ושלשול רירי/דמי)
  • חשד להתייבשות.

איך למנוע? יש להקפיד אף יותר מתמיד על רחיצת ידיים אחרי ביקור בשירותים, אחרי החתלה, לפני ואחרי ארוחה. כמו כן, אין להשאיר מזונות מחוץ לקירור לתקופה ממושכת.

פגיעות חום

ילדים חשופים יותר ממבוגרים לפגיעות חום. פגיעות חום מתרחשות במקרים של יצור חום עודף או חום סביבתי הגבוהים מיכולת הקירור העצמית של הגוף, או במצבי מחלה כאשר יש בעיה באיזון חום הגוף. ישנן פגיעות חום בדרגות משתנות כאשר מכת חום מייצגת את הפגיעה הקשה והמסוכנת ביותר.

מכת חום מתחילה עם תסמינים כלליים כמו כאב ראש, חולשה, בחילות, הקאות ועליה קלה בחום הגוף. אך בהמשך יעלה חום הגוף לערכים של מעל 40 מעלות ויופיעו סימנים נוספים, בהם שינויים במצב ההכרה, נשימות מהירות ושטוחות ואף פרכוסים.

הטיפול: בכל אחד מהשלבים של מכת חום, יש לקרוא לעזרה רפואית ובמקביל לפעול במטרה לקרר את הגוף (לפשוט בגדים, להעביר את הילד למקום מוצל וממוזג, לשפוך מים קרים על הגוף). יש להקפיד על שתייה מרובה במידה והילד בהכרה מלאה ויכול לשתות. בכל מקרה של מכת חום חשוב לפנות את הילד במהירות לקבלת טיפול רפואי.

איך למנוע? חשוב להקפיד בקיץ על שתייה מרובה. הדרך לוודא שהילד שתה מספיק היא לבדוק כי השתן שלו בהיר. יש להימנע מפעילות מאומצת, בעיקר בשעות בהן עומס החום הוא משמעותי. הקפידו על חבישת כובע והלבשה בבגדים קלים המותאמים לטמפרטורה.

וכמובן, אין להשאיר ילדים במכונית סגורה, גם לא לזמן קצר.

עקיצות יתוש

בקיץ הילדים שוהים זמן רב יותר בחוץ, לבושים בבגדים קלים וחשופים לעקיצות. למרות שעקיצת יתוש אינה גורמת לנזק משמעותי מכיוון שאינה מכניסה ארס לגוף, היא יכולה לגרום לאי נוחות רבה בילדים.

הטיפול: טיפול בעקיצת יתוש כולל קירור האזור ומריחת חומר מרגיע טבעי (אלווורה) או תרופתי (אנטי היסטמין כדוגמת פניסטיל). לילדים שמגרדים את העקיצות חשוב לשמור על ציפורניים גזורות ו על מנת שלא יפצעו עצמם ויזהמו את פצע העקיצה בזיהום חיידקי משני.

איך למנוע? היעזרו ברשתות לחלונות, השתמשו במאוורר והלבישו לילדים בגדים עם שרוולים ארוכים. אפשר גם למרוח תכשירים דוחי יתושים המכילים חומרים פעיל מסוג DEET או פיקרדין.

נזקי השמש

ישראל היא ארץ שטופת שמש, ובמיוחד בקיץ, בים או בבריכה או סתם בקייטנה, החשיפה משמעותית.

לאחרונה קראתי בעיתון רפואי מאמר שכותרתו הייתה "העצה הכי חשובה שרופא ילדים יכול לתת למטופליו", והעצה הייתה מריחת תכשיר הגנה עם מסנן הגנה נגד קרני השמש. בגלל עורם העדין של הילדים, ההגנה מפני השמש, חשובה אף יותר ממבוגרים ומספר כללי אצבע פשוטים יכולים לעזור:

איך למנוע? בכל חשיפה לשמש בילדים יש להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה SPF (Sun Protection Factor) גבוה. באופן עקרוני, ילדים אינם צריכים להשתזף!

יש להימנע משהיה ממושכת בשמש, במיוחד בשעות שבהן עוצמת הקרינה מרבית (10:00-16:00). במקרים בהם לא ניתן להימנע משהייה ארוכה בשמש, יש למרוח את הילדים לעתים תכופות. בנוסף לתכשיר ההגנה יש להקפיד על חבישת כובע ובגדים ארוכים.

<<<<איך משתמשים נכון בקרם הגנה? >>>

ד"ר אפי בילבסקי הוא מומחה למחלות זיהומיות ורופא בכיר במחלקת ילדים ג' במרכז שניידר לרפואת ילדים