כן משחקים באוכל: כך תרגילו את הילדים לאכול בריא

הילד מסרב לגעת בעגבנייה? לא מוכן לטעום בננה? נגעל מסלק? תופתעו לגלות מה יגרום לו לשנות את דעתו
ילדה, סלסלת פירות, ירקות, תזונה נכונה, תזונת ילדים
הופכים את אכילת הירקות למשחק משימות כיפי (צילום: depositephotos)

כמעט לכל ילד יש לפחות פרי או ירק אחד שבשום פנים ואופן לא יסכים להכניס לפיו. לא משנה כמה תבקשו, תתחננו, תאיימו או תספרו על סגולותיו הייחודיות של הירק, הפה יישאר נעול.

זה לא שהילד עושה לכם דווקא, זה המוח שלו, שלא מאפשר לו לאכול זאת. מספיק שפעם אחת הילד טעם את הירק או הפרי, ומוחו תייג את החוויה כ"לא נעימה", מכאן והלאה המוח מונע מהילד לחוות שוב את אותה החוויה.

אם ילדכם אומר לכם שפרי או ירק מסוים מגעיל לטעמו, קחו בחשבון שטעימה אחת אינה מדד מספק. מחקרים מראים שצריך לטעום לפחות 14 פעמים מאכל מסוים שלא אוהבים, כדי להחליט בצורה חד משמעית האם הוא לטעמנו.

אז מה עושים? במקום להרים ידיים או להמשיך להתעצבן, אפשר פשוט לשחק. המשחק משמש כפעילות עוקפת מוח, הפונה לרגש ומצליח להפוך את החוויה השלילית לחיובית. משחק מהנה מנטרל התנגדויות, ויגרום לילד לטעום כמה סוגי פרי  או ירק שאינו אוהב, וכך הילד חווה הצלחה. מאותו הרגע הוא יצליח לאכול כמעט כל פרי וירק שיוגשו לו.

איך זה עובד בפועל?

המטרה הראשונית היא לעקוף את ההתנגדויות במוחו של הילד ולהניע אותו לטעימה הראשונית.

מומלץ להתבונן על התנהגותו של הילד בכל הנוגע לפירות וירקות, לבחון אילו ירקות ופירות הוא אוכל וממה הוא נמנע. בדקו עד כמה התנגדותו חזקה: האם הוא מסוגל להתקרב אליהם פיזית, אינו מסוגל לגעת בהם או האם יש 3-2 מינים שהוא מוכן לאכול?

מומלץ להיעזר במשחקי משימות. לפני כן, הסבירו לילד שהוא הולך לעשות כיף עם אמא ואבא.

כדי לרכוש את אמונו של הילד הבטיחו לו שאינו חייב לעשות דבר שאינו רוצה ושרק אם ירצה ויהיה מסוגל, אז יאכל. אפשר לומר לו שגם אם לא יאכל כלום, הכל בסדר.

כאשר ירגיש בטוח, הוא יהיה מעוניין להשתתף במשחק, לכן גם כשתאמרו לו להניח בצלחת מאכלים שאינו אוהב, הוא יהיה מוכן לכך.

לעולם אל תפרו את האמון הזה ביניכם לבין הילד ותמיד אפשרו לו בחירה: לאכול או לא לאכול. כל בחירה של הילד תתקבל עם המשפט הבא: "אתה לא חייב, רק אם אתה רוצה. אני יודע/ת שכשתהיה מסוגל תיגע/ תשים על הלשון/ תטעם".

בשלב זה, הדבר היחיד שיעניין את הילד הוא לשחק, ליהנות וכמובן לנצח במשחק. הוא כבר לא יפחד שתכריחו אותו לאכול, וידע שהוא יכול לנצח מבלי לאכול שום דבר.

ברגע זה בדיוק מתחיל השינוי האמיתי והילד יבצע פעם אחר פעם את משימות המשחק. כאשר תגיע משימה שבה יצטרך לטעום משהו חדש, המוח שלו לא יספיק להתנגד, מכיוון שהרגש שולט, החוויה החדשה משתלטת ולפני שהוא מבין מה קורה, הוא טועם.

לאחר שטעם והרגיש את תחושת המסוגלות וההצלחה, הילד נמצא ב"היי" וממשיך לטעום פעם אחר פעם, עד שהוא מתרגל לטעמים ומתחיל לאכול מבחירה – גם כשאינו משחק.

קראו עוד >> למה חשוב לאכול ירקות ופירות ב-5 צבעים?

המפתח לשיפור האווירה בבית

השיטה הזו עובדת גם על ילדים הנחשבים לסרבני אכילה קשים, אבל בתהליך יותר ממוקד לנטרול התנגדויותיהם. בעקבות זאת, מתחילים ילדים רבים לקבל אומץ ולטעום מאכלים אחרים שבהם לא נגעו מעולם.

חשוב לזכור כי יש למעלה מ-100 משחקים, שאפשר לשחק עם חפצים שונים שנמצאים בכל בית ושיגרמו לילדים רבים להתחיל לטעום ירקות ופירות שמעולם לא התקרבו לפיהם. משחקים אלה עובדים על מיומנויות שונות כמו: קואורדינציה, פיתוח הזיכרון וכישורים חברתיים וחיזוק קשר הורה-ילד, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שמשחקים אלו מאפשרים לילדים לטעום טעמים חדשים באמצעות פעילות עוקפת מוח.

ברגע שהילד יתחיל לאכול מרצונו האישי פירות וירקות, גם האווירה בבית סביב האוכל תשתנה, הוא יתחיל לשפר את התזונה האישית ולהתפנק בפרי או בירק מזין כצ'ופר במקום שוקולד או עוגה.

הכותבת היא מאמנת תזונה ומפתחת המשחק "שחק אותה בריא"