כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מתי להרגיל את הילדים לאכול לחם מדגנים מלאים?

כריך בריא הוא חלק בלתי נפרד מתזונה מאוזנת, ומתאים לילדים החל משלב הטעימות. איזה כריך מומלץ ביותר?
לחמניות מחייכות, ברמן
מתחילים עם לחם לבן (צילום: יח"צ ברמן)

ארוחת בוקר בריאה – הרבה לפני שהילדים נכנסים למערכת החינוך הממלכתית, הם כבר יכולים ליהנות מארוחה המבוססת על כריך עם ממרח בריא. השפע הרב על מדפי הסופר מבלבל מאוד והורים רבים, שרוצים להעניק לילדיהם הרגלים לתזונה מאוזנת, מתקשים להחליט איזה כריך מתאים לקטנטנים. במיוחד עבורכם הכנו מדריך להכנת הכריך האידיאלי:

לחם לבן או מלא?

לחמים ולחמניות מדגנים מלאים מומלצים ועדיפים על אלו מקמח לבן. הם עשירים בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון חיוניים, אבץ, ברזל, מגנזיום וויטמינים מקבוצה B. רכיבים אלו חיוניים לגדילה ולהתפתחות תקינות בקרב ילדים, אך דווקא כשמדובר בתינוקות רכים, לא מומלץ למהר עם הדגנים המלאים.

על פי הנחיות משרד הבריאות בתדריך "לאכול ולגדול", עד גיל חצי שנה ההנקה (או הפורמולה) מספקת את כל הצרכים התזונתיים של התינוק. חשיפה למזון מוצק מומלצת בגיל 6 חודשים, ולא לפני 4 חודשים – תלוי בתינוק ובהתפתחותו.

בתחילת המעבר למזון מוצק מומלץ להשתמש במקורות תזונתיים עם כמויות סיבים קטנות. צריך לתת למערכת העיכול להסתגל בהדרגה לאכילת הסיבים התזונתיים. כשמדובר בדגנים, נתחיל עם לחם אחיד, פיתה או לחמנייה מקמח לבן. רק בהמשך ובהתאם להסתגלות האישית של מערכת העיכול של התינוק, אפשר להגדיל את כמות הסיבים בתזונה, לחשוף את התינוק מדי פעם ללחם ולחמניות מקמח מלא. בכל מקרה חשוב לחשוף את התינוק להיכרות עם מגוון טעמים, כדי שלא יירתע ויאהב אותם כילד בוגר. לחמים כמו "ברמן אקטיב", "לחמניות ברמן אקטיב" , לחם " 100% כוסמין", לחם שאור , לחם " 100% שיפון " מבית לחם הארץ הם לחמים בעלי מרקם חלק ורך ומתאימים מאוד לקטנטנים. ילדים יותר גדולים יכולים להתנסות גם בלחמים עם גרעינים בעלי מרקם פחות חלק: "ברמן לענין" עם חיטה טרום נבוטה, "לחם דגנים" ולחם "כנעני" מבית ברמן.

מה בכריך?

חשוב שהכריך יכיל רכיבים מזינים: הממרח יכול להיות חלבוני כמו גבינה לבנה, גבינה צהובה, ממרח קטניות, ממרח טונה, ביצה, או ממרח שומני כמו אבוקדו, טחינה, חמאת בוטנים. על ממרח השוקולד כדאי לוותר, בעיקר בשלבים המוקדמים. חשוב להציע לילדים מגוון רחב של ממרחים ולתת להם להתנסות בסוגים שונים. במיוחד כשהם צעירים, הם עדיין פתוחים להתנסויות.

בנוסף, אפשר להכין יחד עם הילדים ממרחים בריאים כמו ממרח חומוס, ממרח ביצים, ממרחי עדשים. כשהילדים מכינים, הם לרוב מוכנים יותר להתנסות בטעמים חדשים.

מתי אוכלים?

כבר בגיל צעיר, ניתן להרגיל את הילדים לאכול כריך בארוחת עשר או כארוחת ביניים אחר הצהריים. הכריך משביע, מזין ומעניק לגוף אנרגיה חיונית להמשך היום. אכילת כריך בריא מונעת נשנושים וחטיפים מיותרים.

אפשר להכין כריך ולקחת אותו אתכם לגינה, וכך ליצור "ארוחת פיקניק" טעימה. במקום שהילד ישב בגינה עם שקית חטיפים, הוא יכול לשבת על הדשא או על ספסל ולאכול את הכריך בצורה נינוחה.

ועוד דבר חשוב

כמו בכל דבר בחיים, גם בהרגלי תזונה הדרך הטובה ביותר להעביר מסרים לילדים היא באמצעות דוגמה אישית. הדוגמה האישית חזקה הרבה יותר מכל הסבר מילולי, וחשוב מאוד שתהיה הלימה בין מה שאנחנו אומרים לילדים, לאופן שבו אנחנו מתנהגים. ילדים נוטים לחקות את ההורים, לכן חשוב שנאכל בריא בבית ומחוץ לבית, ואולי אפילו נכין גם עבורנו כריך מזין ומשביע ליום עבודה.

 

הדס יריב היא טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה, יועצת מדעית בקבוצת מאפיות ברמן