הילד כבר מבין מתי הוא עושה פיפי וקקי? רץ לספר לכם אחרי שעשה את צרכיו? מתחיל לבקש לעשות בישבנון/בסיר/"באסלה של הגדולים"? כנראה שרעיון הגמילה מחיתולים כבר זורע את זרעיו הראשונים.
איך מתחילים?
לפני התחלת תהליך הגמילה יש להצטייד ברשימת הציוד הבאה:
- חיתולי גמילה
- מגבונים
- סיר/ישבון (עם או בלי סולם)
- תחתונים "של גדולים"
- הפתעות קטנות (ל"פיפי פרס")
שלב ראשון: שיחות ותיאום ציפיות
לאחר שהחלטתם כי הילד התבשל ברעיון ומסוגל לשלוט בצרכיו, חשוב לדבר איתו על הנושא. אם בזמן האוכל, לקראת השינה ואפילו באמבטיה. לעורר מודעות לנושא רגע לפני שמתחילים. חשוב לעודד את המהלך הבוגר, לשתף את בני המשפחה וכמובן את צוות הגן.
שלב שני: תכנון לו"ז משפחתי
מומלץ לתכנן את הלו"ז כך שבשבוע הראשון תישארו הרבה בקרבת הבית (ללא נסיעות ארוכות מדי ברכב, טיולים או חופשות "שוברות" שגרה). לאחר כמה ימים בהם הילד אכן מתחיל לשלוט בצרכיו, הרגישו בטוחים לצאת איתו מהבית (אל תשכחו בגדים להחלפה למקרה שיהיו פספוסים).
שלב שלישי: סיר וישבנון
מומלץ לעודד את הילד לעשות את צרכיו "בשירותים של גדולים" (בדיוק כמוכם או כמו אחיו הגדולים ) או על ישבנון. בעת יציאה מהבית אפשר להצטייד בסיר (יש אפילו שמניחים אותו בסלון, למקרה שלא יספיק לרוץ לשירותים). טיפ: לאחר שהילד עשה את צרכיו בסיר, לוו אותו לשירותים, השליכו את הצרכים לאסלה והיפרדו מהם בנימוס "ביי ביי קקי".
שלב רביעי: מודעות
רבים נוהגים לשאול כל כמה דקות "יש לך פיפי?" כדי לוודא שלא יברח לו. מומלץ להציע לו ללכת לשירותים כל 25 דקות בערך, לבל יתפספס.
טיפ: הילד יושב על האסלה ולא יוצא לו? הקפידו על ישיבתו על הסיר/אסלה לפחות 10 דקות. נסו להציע ספר או כל דבר שיגרום לו להמתין בסבלנות ולהישאר עוד קצת בשירותים. טיפ 2 סבלנות: במידה וחלפו 10 דקות ולא יצא כלום, עדיין הקפידו לשבח אותו על עצם הישיבה והסבלנות שהפגינו.
שלב חמישי: מחמאות
בפעמים הראשונות בהן יש "סיפורי הצלחה" של קקי ופיפי בשירותים, מומלץ לחגוג את המאורע. אפשר לחלק פרסים והפתעות קטנות (בחנויות הסטוק השונות) ואפילו לנהל טבלת גמילה עם מדבקות. אפשר להחליט על מתנה גדולה בתום שלוש הצלחות רצופות. טיפ: חשוב מאוד ללוות את "החיזוק החומרי" גם בחיבוקים, מחמאות ודברי שבח נעימים ומילוליים.
♦ איך מתמודדים עם פספוס?
חשוב ביותר להיות קשובים לאיתותי הגוף של הילד (במידה ורואים שהוא מתאפק) ולא לכעוס אם הילד לא עשה את צרכיו בשירותים. לחבק אותו ולומר "לא נורא, אני יודעת שבפעם הבאה תצליח". אנחנו מחזקים התנהגות טובה ולא מענישים. הוא חווה בעצמו את תחושת הפספוס (בכל זאת, זה לא נעים להם בגוף) ואף את האכזבה שלא עמד בציפיית הוריו, שני דברים שיגרמו לו לחבר בין השירותים לבין השליטה בצרכיו. בהצלחה!