כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

במיוחד בשבילך: קורסי הכנה ללידה לא סטנדרטיים

קורס הכנה לניתוח קיסרי, קורס המיועד במיוחד לאוכלוסייה הדתית, וקורס מרוכז בסופ"ש פסטורלי - מהם הקורסים הכי מיוחדים להכנה ללידה, מה לומדים בהם ולמי הם מתאימים?  

לידה היא ללא ספק החוויה המרגשת והמשמעותית ביותר בחיים. כל הורה מתכונן אחרת לרגע המפגש  עם הבייבי. קורסי הכנה ללידה הפכו כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מההריון. כל בתי החולים מציעים קורסי הכנה ללידה, אותם מעבירות מיילדות מנוסות מצוות בית החולים. בנוסף, ניתן למצוא קורסים פרטיים וייחודיים, המציעים חוויה שונה המותאמת ספציפית לכל משפחה.

חיפשנו במיוחד עבורכם את הקורסים המסקרנים ביותר:

סופשבוע בצימר – קורס מרוכז

מנחת הקורס: מור נווה, פסיכולוגית פרהנטלית ומנהלת מרכז מעטפת ההולדה

למי מיועד הקורס?

"לרוב מדובר באנשים שהם מאוד פתוחים ומעוניינים לעבור תהליך המאפשר לגעת בעומק המשמעות של הלידה, ולא רק בשאלה מה יעזור לכאב".

מהם התכנים הייחודיים בקורס?

"מדובר בקורס אינטימי שמשתתפים בו חמישה עד עשרה זוגות. התפיסה שלנו היא הרבה יותר רחבה מבדרך כלל, ואנו לא עוסקים רק בלידה אלא בדרך של התינוק מרגע ההתעברות, ההריון ועד השנים הראשונות. זהו חלון הזדמנויות התפתחותי. אנו מנסים להבין את החוויה והמשמעות של אירוע הלידה מתוך נקודת המבט של התינוק. מתוך כך נגזרות פרקטיקות פשוטות ליישום, המשפיעות השפעה אדירה על הדרך שחווה התינוק במעבר. אנחנו רואים את הלידה כשתהליך רגשי ורוחני, מתוך הבנה עמוקה של של חווית האם ושל הזוגיות בדרך למשפחה שמתהווה".

מהם התכנים הבסיסיים בקורס?

"אנחנו עוסקים בהבנה עמוקה לביולוגיה של הלידה, סוקרים את המערך ההורמונלי: מה קורה במוח של האמא ומה עובר על התינוק, במטרה לאפשר לידה אופטימלית. כמובן גם לומדים מתי להגיע לבית החולים, כיצד להתגבר על הכאב בדרכים טבעיות ואם לוקחים משככים – כיצד לעשות זאת בחוכמה, איך ליצור קשר בצורה נכונה עם מי שמסייע ללידה, בין אם זו לידת בית או לידה בבית חולים, וגם להכיר את זכויות היולדת".

כמה זמן הקורס נמשך?

"הקרס עצמו נמשך שישי-שבת, ומותאם גם לזוגות שומרי שבת. עוד לפני תחילת הקורס, על הזוג למלא שאלון, ולאחריו אנחנו נשארים בקשר, שולחים להם תרגילים ומאפשרים תמיכה הברגע האמת".

היכן הוא מתקיים?

"הקורס נערך ביישוב הקהילתי מעלה צביה בגליל התחתון. זהו מקום יפהפה בסמוך לאגם. אנחנו משתמשים בטבע, ומקיימים תהליכים ותרגילים בחוץ".

אילו קורסים נוספים מתקיימים אצלך?

"יש לנו קורס הכנה להריון – קורס פלא, ומפגשים מיוחדים לזמן ההריון. בקרוב יחזרו להתקיים מפגשי משפחות לאחר הלידה".

>>>כדאי לדעת: אלו הבדיקות הכי חשובות בהריון<<<

קורס פרטי לזוג

מנחת הקורס: טובה גוילי, מיילדת, מאמנת בתהליכי הריון ולידה ורפלקסולוגית.

למי מיועד הקורס?

"קורס ההכנה הפרטי מיועד לזוגות שמתכוננים ללידה ראשונה, ויוצאים לתהליך אל הלא נודע. גם זוגות שעברו לידה ראשונה וחוו חוסר שליטה בתהליך, מגיעים לריענון והצפת הפחדים. עם זוגות אלו אני עובדת על תחקור הלידה הקודמת והדרך לכבד את אופן הלידה כדי לעבור חוויה חיובית ומעצימה.

לקורס פרטי מגיעים אנשים שמרגישים שהקבוצה לא מתאימה להם, שאינם רוצים לעבור תהליך מול זוגות אחרים ולא רוצים לשמוע מידע שמיותר להם".

מהם התכנים הייחודיים בקורס?

"בקורס פרטי ניתן לתפור חבילה מדויקת לפי הזוג. הרבה מגיעים ממסעות נפשיים ומציפים פחדים אישיים לקראת הלידה. הם זקוקים להתמקדות בסיפור האישי שלהם. רופאים למשל, מפנים לקורס פרטי נשים שמתמודדות עם פחד נורא מפני הלידה. אני גם מקפידה לתת הרבה מקום לבן הזוג".

מהם התכנים הבסיסיים בקורס?

"כל קורס עוסק בשינויים פיזיולוגיים בהריון, הכרת הכוחות שיש לנו בשליטה בלידה, זיהוי סימני לידה, כלים להתמודד איתם, שיטות התמודדות עם כאב, תרגילי נשימה והרפיה, רפלקסולוגיה, הכרת תהליך הלידה, שלבי לידה, התמודדות עם מצבים שונים והתערבויות".

כמה זמן הקורס נמשך?

"הקורס נמשך שתי פגישות של שעתיים וחצי. כשיש תהליך ממוקד, אפשר לקבוע פגישה נוספת".

היכן הוא מתקיים?

"בסטודיו שלי בהוד השרון. הסטודיו נמצא בתוך הבית שלי ומעוצב במיוחד כמקום בטוח, נעים וחם"

אילו קורסים נוספים מתקיימים אצלך?

"קורס הכנה ללידה לקבוצות קטנות של ארבעה זוגות, קורס ללידת תאומים, קורס ללידה רגילה אחרי ניתוח קיסרי, זירוז לידה בצורה טבעית בעזרת רפלקסולוגיה. בנוסף, אני מעבירה קורסי הכנה ללידה בבית החולים מאיר".

קורס לזוגות דתיים

מנחת הקורס:  יעל גריינר, דולה ומדריכת הכנה ללידה ברוח יהודית.

למי מיועד הקורס?

"קורס ההכנה ללידה מיועד לזוגות דתיים מכל גווני הקשת הדתית – ממסורתיים, דרך דתיים לאומיים ועד חרדים.

הקורס מיועד לזוגות לקראת לידה ראשונה וניתן לעבור אותו בשני פורמטים – בקבוצה שמותאמת במיוחד לאוכלוסייה הדתית או באופן פרטני, כשאני מגיעה לבית הזוג. קורס פרטני מתאים בדרך כלל לזוגות שנמצאים בשמירת הריון (אני מגיעה גם לבי"ח אם צריך), לזוגות שמוגבלים מאוד בזמן ולכן לא יכולים להצטרף לקורס קבוצתי או שפשוט מעדיפים לעבור את הקורס בלי עוד זוגות נוספים"

מהם התכנים הייחודיים בקורס?

"הקורס הקבוצתי בנוי בצורה שמותאמת במיוחד לציבור הדתי. הוא מורכב ממפגשים קבוצתיים שמיועדים רק לנשים, כאשר הגברים מקבלים את כל החומר שלמדנו במפגש באמצעות סרטוני וידאו שמסכמים את כל מה שנלמד, אבל מנקודת המבט הגברית (למשל, אם למדנו על התערבויות בלידה אז הסרטון ידגיש את תפקידו של הגבר בנושא, מהן השאלות שהוא צריך לשאול ואיך הוא יכול לעזור לאישה לקבל החלטה נכונה). בנוסף, לאחר כל מפגש, הנשים צריכות להעביר לגברים סיכום של מה שהן למדו, עם דגשים מסוימים שאנחנו עוברות עליהם במפגשים ושמתייחסים לאיך הן רואות את הדברים. העובדה שהנשים צריכות להעביר את החומר לבעלים שלהן מחייבת אותן להבין אותו באמת.

מעבר למפגשים הקבוצתיים, יש גם מפגש אישי של כל זוג איתי. המפגש הזה בעל אופי אישי יותר ומתייחס ללידה הפרטית של כל זוג, ובו עושים תיאום ציפות בין בני הזוג.

הקורס שם דגש על אפשרויות העזרה של הבעל לאישה במהלך הלידה תוך כדי הקפדה על ההלכה. לזוגות דתיים חשוב ותורם מאוד לשמוע שלבעל יש המון תפקידים שהוא יכול למלא בחדר הלידה ולהרגיש שהוא מועיל גם בדרכים להקלה על הכאב וקידום הלידה – בלי מגע.

את הקורס הקבוצתי מלווה קבוצת ווטסאפ עם משימות שבועיות ושיעורי בית. כמובן שהקבוצה גם משמשת כקבוצה חברתית וכיף בה מאוד.

המפגש האחרון של הקורס הוא מסיבת סיום, שנערכת עם התינוקות, לאחר שכל בנות הקבוצה ילדו. זה הזמן לחלוקת מתנות, שיתוף בסיפורי הלידה והאימהות הטריה, כיבוד מפנק וצילומים משותפים".

מהם התכנים הבסיסיים בקורס?

"הקורס מציג בפני המשתתפים את כלל האפשרויות ונותן להם את הכלים להחליט בזמן אמת מה הכי נכון להם לקחת מתוכן. הקורס מאוד אינטראקטיבי, אף מפגש הוא לא רק דיבורים, תמיד יש משחקים, התעמלות, דמיון מודרך או משהו אחר שמכניס את ההריוניות לאוירה של מה שאנחנו לומדות באותו רגע.

דגש עיקרי ניתן לכל אורך הקורס לכך שהאישה יולדת ולא מיולדת, כלומר ניתנים כלים לקבלת החלטות עצמאית ולהשגת תחושת שליטה בלידה.

חלק מהנושאים שלומדים בקורס: איך יודעים שצריך לצאת לחדר לידה? מהם סימני האזהרה שצריך לשים אליהם לב בסוף ההריון? איך להפוך את הלידה מאירוע 'רפואי' לאירוע מרגש וקדוש? הכול על שיכוך כאב בלידה – מטבעי ועד לאפידורל, איך למנוע חתך חיץ? איך לקצר את משך הלידה? מה מקומו של הבעל בלידה?  אילו התערבויות עשויים להציע לכם הלידה ואיך תדעו אם הן מתאימות לכם? מה לעשות עם הדם הטבורי? הכנה להנקה, וטיפול בתינוק בשבועות הראשונים".

כמה זמן הקורס נמשך?

"הקורס כולל ארבעה מפגשים קבוצתיים, מפגש אישי אחד ומסיבת סיום. הקורס הפרטי נמשך שלושה מפגשים".

היכן הוא מתקיים?

"הקורס הקבוצתי מתקיים בשעלבים (צמוד למודיעין). הקורס הפרטי בבית הזוג".

אילו קורסים נוספים מתקיימים אצלך?

"קורס הכנה ללידה חוזרת, וקורס הכנה לליווי של אם בלידת בתה (מפגש פרטי של אמא, בת ובעל במקרה שגם הוא מגיע ללידה)"

>>>רוצה להניק? כך תתכונני לימים הראשונים<<<

הלידה כחוויה מעצימה (צילום: שאטרסטוק)
הלידה כחוויה מעצימה (צילום: שאטרסטוק)

קורס הכנה ללידה נרתיקית אחרי קיסרי

מנחת הקורס: אביטל גרינפלד מרדכי, ממפתחות שיטת קיי ללידה טובה. מדריכת הכנה ללידה, מטפלת גופנפש, תומכת לידה.

למי מיועד הקורס?

"הכנה ללידה בשיטת קיי מיועדת למצבים שונים, ביניהם למי שמעוניינת בלידה רגילה (בלי או עם אפידורל) לאחר שהלידה הקודמת הייתה בניתוח קיסרי.

השיטה מתאימה גם לקראת לידות ראשונות אצל מי שחווה פחדים או אצל מי שמבינה את האחריות שלה ליצירת מציאות הלידה שלה.  הכנה זו הינה אישית ליולדת בלבד, מה שמאפשר התייחסות מותאמת לכל אחת לפי מצבה האישי. יתרון זה הופך אותה לטיפול רגשי מדויק עם תוצאות".

מהם התכנים הייחודיים בקורס?

"שיטת קיי היא למעשה אימון נפשי אישי המבוסס על הקשר הבלתי נפרד בין נפש לגוף, ומכאן היא מתאימה לעיבוד רגשי של חוויות לידה טראומטיות.

ההדרכה כוללת סקירה של הלידות הקודמות ובחינת המצב הרגשי נוכח הלידה המתקרבת. המודרכת עוברת תהליך מובנה של עיבוד רגשי של כל החלקים הנפשיים שפעלו בלידה הקיסרית. התהליך מתבצע בשיחה מודעת ובשיחה תוך כדי הרפיה ומאפשר לנקות את המתח כדי למנוע ממנו שוב להופיע בלידה ולסכן אותה. זהו התהליך מרגיע ומעצים ומחבר את המודרכת למשאבים הפנימיים שלה וכך היא מסיימת אותו בתחושת מסוגלות ובטחון – מה שמוביל אותה ללידה רגילה.

כל המודרכות  מצליחות ללדת רגיל אחרי הכנה זו. אם תהיה מישהי ששוב תגיע לניתוח היא תגיע לזה בהשלמה ובידיעה שעשתה את המקסימום שיכלה וישנם דברים שהם באמת לא בשליטה. לכן השיטה מתאימה גם למי שמיועדת ללדת בניתוח מתוכנן ועוזרת לה להגיע אליו רגועה".

מהם התכנים הבסיסיים בקורס?

"המודרכת מתרגלת טכניקות של שימוש עם המוח שמאפשרות לה להוריד את עוצמת הכאב באופן משמעותי בלידה, לקצר את משך הלידה והכי חשוב – למנוע סיבוכים".

כמה זמן הקורס נמשך?

"הקורס בנוי משלושה מפגשים של עד שעתיים כל אחד. ישנם גם תרגולים לבית. המרווחים בין המפגשים משתנים בין חודש לבין שבוע – תלוי מתי מתחילים. רצוי להתחיל מאמצע ההריון ועד סביבות שבוע 33. גם אחרי זה ניתן לקבל הדרכה".

היכן הוא מתקיים?

"הקורסים מתקיימים בקליניקה פרטית בפתח תקווה והם מוכרים להחזר כספי מקופות החולים. (50-75%)"

אילו קורסים נוספים מתקיימים אצלך?

"אני מעבירה גם קורס הכנה ללידה לזוג באופן פרטי (לא בקבוצה). קורס מעשי זה מציע כלים רבים המקדמים לידה בריאה מצד היולדת כמו גם מבן זוגה.

אני מטפלת גם במצבי הריון בסיכון ובמתחים נפשיים. ישנם טיפולים שמתאימים לתחילת הריון ואף לפני הריון וכליווי טיפולי פוריות. חשוב לפנות גם לאחר לידה שקטה".

קורס הכנה לפני ניתוח קיסרי

מנחת הקורס: אהובה הילה חן, מנכל"ית ובעלים של "ללדת" בית הספר למקצועות הלידה בע"מ. אחות, דולה תומכת לידה, מדריכת הכנה ללידה ומדריכת הנקה מוסמכת.

למי מיועד הקורס?

"קורס הכנה ללידה לפני ניתוח קיסרי מתאים לכל יולדת שעתידה לעבור ניתוח קיסרי אלקטיבי – מוזמן מראש.

הסיבות לניתוח קיסרי מוזמן מגוונות: מצג עכוז, תינוק מקרוזומי (גדול מעל 4.5-4 ק"ג) , יולדת עם סוכרת הריון – חשד לכליאת כתפיים, שני ניתוחים קיסריים בעבר, תינוק  IUGR (חוסר גדילה תוך רחמי),  אבחנה של CPD (חוסר פרופורציה בין האגן לראש התינוק), לידת תאומים, שליית פתח, בעיות באגן האם, או ניתוח על פי רצון היולדת  ללא סיבה רפואית".

מהם התכנים הייחודיים בקורס?

"הכנה לפני הניתוח, מהלך הניתוח,  סוגי הרדמה, התאוששות, היערכות בבית לפני הניתוח, סימנים מבשרי לידה וסימני אזהרה, הימים הראשונים אחרי ניתוח, הכנה להנקה לפני הלידה והדרכה לבעיות בימים הראשונים, תופעות פיזיולוגיות ורגשיות לאחר ניתוח קיסרי, טיפול בחתך,  היערכות בסביבה תומכת בבית לאחר ניתוח, החלמה מניתוח קיסרי ותקופת משכב הלידה".

מהם התכנים הבסיסיים בקורס?

"סימנים מבשרי לידה וסימני אזהרה, הכנה להנקה והדרכה לאחר לידה לבעיות הנקה, תופעות פיזיולוגיות ורגשיות לאחר לידה, תקופת משכב הלידה, הדרכה וטיפול ביילוד".

כמה זמן הקורס נמשך?

"קורס הכנה לפני קיסרי נמשך בדרך כלל שני מפגשים של שעתיים וחצי. מומלץ להתחיל משבוע 32 מפגש אחת לשבועיים".

היכן הוא מתקיים?

"בסטודיו  שלי – ה.י.ל.ה ברחובות".

אילו קורסים נוספים מתקיימים אצלך?

"קורסים קבוצתיים להכנה ללידה בקבוצות קטנות ואינטימיות של שלושה עד שישה זוגות, קורס הכנה ללידה פרטני לזוג אחד, קורס ריענון לפני לידה חוזרת, קורס הכנה לפני לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי בעבר, קורס הכנה ללידת תאומים, הכנה להנקה לפני הלידה, ובמסגרת תפקידי כמלווה ותומכת בלידה – מפגש הדרכה לזוג לפני לידה כדולה"

>>>אפשר ללדת בניתוח קיסרי – בלי להיפרד מהתינוק בחדר הניתוח<<<