התפתחות תינוקות מהלידה ועד גיל שנתיים

מהרמת הראש והתהפכות, דרך זחילה וישיבה ועד לעמידה וריצה: מהן אבני הדרך בהתפתחות המוטורית של התינוק, איך ניתן לסייע לתינוק ומתי צריכות להידלק נורות אזהרה? פרויקט מיוחד
אילוסטרציה: shutterstock
  • מלידה ועד גיל חצי שנה
  • מגיל חצי שנה עד שנה
  • מגיל שנה עד שנתיים

השנתיים הראשונות לחיים הן מאוד מרגשות, לתינוק ולהורים כאחד. התינוק עובר בתקופה זו אינספור שינויים: מיצור זעיר שמבלה את מרבית יומו בשינה ואכילה הוא הופך לאיש קטן שיודע ללכת, לדבר ולהביע את דעתו באופן נחרץ. מעניין במיוחד לעקוב אחר ההתפתחות המוטורית של התינוק בתקופה זו: אם בשבועות הראשונים לחייו התינוק עסוק בעיקר בשכיבה ומרבית תנועותיו הן רפלקסיביות, הרי ככל שעובר הזמן התינוק הופך לעירני הרבה יותר, תנועותיו הופכות לרצוניות והקואורדינציה שלו משתפרת. הוא מתהפך, זוחל, מתיישב, נעמד, ולפני שהרגשתם בזה בכלל הוא כבר מתחיל לרוץ ברחבי הבית.

לאיזה אבני דרך ניתן לצפות בשנתיים הראשונות, מבחינה מוטורית? מתי צריך להתחיל לדאוג? ואיך אפשר לעודד את ההתפתחות המוטורית של התינוק? עדי כמיסה שילון, מלווה התפתחותית לתינוקות, עושה סדר בעניינים.

ראשית מדגישה כמיסה שילון, שעל אף שההתפתחות נעשית בשלבים וכל שלב הוא חיוני ומהווה הכנה לשלב ההתפתחותי הבא, הקצב בין תינוק לתינוק הוא שונה, וגם קיים שוני ברצף ההתפתחות בין תינוק לתינוק. "חשוב להבין כי לכל תינוק יש מערכת רגשות, חושים ויכולות קוגניטיביות השונות זו מזו, והדבר גורם לשוני בקצב וברצף ההתפתחות בין תינוקות שונים", אומרת כמיסה שילון.

מלידה ועד גיל חצי שנה

01

בטן גב: בשלושת החודשים הראשונים לחייו, התינוק מבלה חלק ניכר מיומו בשכיבה. לדברי כמיסה שילון, אחד הדברים החשובים בתקופה זו הוא לאפשר לתינוק לשכב במנחים שונים, לא רק על הגב אלא גם על הבטן ועל הצדדים. "הנחת התינוק בתנוחות שונות תאפשר לו להרגיש את גופו, להכיר את גבולותיו ולפתח מסוגלות לשהות בכל אחת מהתנוחות הללו", היא מסבירה.

02

יכולת ערסול: מדובר ביכולת התינוק לשכב במנח שבו הוא נמצא ברחם, כשהברכיים מכופפות אל בית החזה של התינוק והוא נמצא בכפיפה הפיזיולוגית שלו. "חשוב לאפשר לתינוק להיות בתנוחת ערסול, שמאריכה את שרירי הגב ומרפה את שרירי הבטן", אומרת כמיסה שילון.

03

התהפכות מהבטן לגב ומהגב לבטן: זוהי אחת מאבני הדרך המשמעותיות ביותר בתקופה זו, והיא מתרחשת לרוב בין גיל 6-3 חודשים.

04

זקיפת גב והרמת ראש: החל מגיל כמה שבועות התינוק מתחיל לזקוף את הגב ולהרים את ראשו, כשלרוב בסביבות גיל חודשיים-שלושה התינוק מסוגל להחזיק את ראשו בצורה יציבה.

איך אפשר לעזור לתינוק לזקוף את הגב ולהרים ראש?

  • כדי להרים את ראשו, התינוק צריך לשכב על הבטן. אם התינוק לא אוהב לשכב על הבטן, יש לאפשר לו הרמת ראש גם כשהוא נמצא על בטן ההורה.
  • כדאי לשכב מול התינוק כשמניחים אותו על הבטן. ההורים מהווים גורם איכותי ומעניין מבחינת התינוק, שמגביר את הסבירות שהתינוק ישכב זמן רב יותר על הבטן ויזקוף את ראשו.
  • להניח את התינוק על הבטן ולתת לו תחושה ברורה של גופו באמצעות כפות הידיים שלנו. תחושה זו תיתן לו בטחון ותאפשר שכיבה יציבה על הבטן. ככל שהשכיבה תהיה יציבה יותר, כך יהיה לו קל יותר להרים את ראשו.
  • כשהתינוק על הבטן יש להביא את כפות ידיו מעבר לראשו, על המשטח, ולא למטה. ידיים למטה לא יאפשרו לתינוק לזקוף את ראשו, אומרת כמיסה שילון.
05

סיבוב ציר על הבטן: מתרחש לרוב סביב גיל 6-5 חודשים.
איך ניתן לעזור לתינוק להתהפך ולעשות סיבוב ציר?

  • כשהתינוק על הגב, להציע לו צעצוע אהוב שקל לו לאחוז ולהביא למרכז גופו. לאחר שיגיע אליו, להמשיך את תנועת התינוק עד להתהפכות. ניתן לעשות זאת באמצעות גירוי של צעצוע (מישוש, ראיה), או קול – רשרוש ומעקב אחר הרעש.
  • ביצוע כפיפה צידית. כשהתינוק על הגב, לקרב את יד ימין לרגל ימין ואז את יד שמאל לרגל שמאל. כפיפה צידית מאפשרת לתינוק להבין שיש לו שני צדדים, מה שמסייע להתהפכותו.
06

הושטת ידיים ואחיזה בחפצים: מתרחש לרוב בגילאי 5.5-3 חודשים.

איך לעודד את התינוק להושיט ידיים ולאחוז בחפצים?

  • להניח חפצים וצעצועים אהובים בהישג יד.
  • להניח בידי התינוק חפצים נוחים לאחיזה, או כאלה ה"נתקעים" בין האצבעות.
!

מה צריך להדליק נורה אדומה עד לגיל חצי שנה?

  •  אם התינוק אינו מסוגל להרים את ראשו
  • אם התינוק ממעט להניע את גפיו
  • אם התינוק רפוי מאוד
  • אם התינוק לא יוצר קשר עין, לא עוקב אחרי תנועה או אחרי צליל
  • אם התינוק לא מנסה להתהפך, או מנסה רק דרך צד אחד (ימין או שמאל)
  • אם התינוק לא מושיט ידיים, או מושיט רק יד אחת
!

מה עוד יכול לעזור לתינוק בחודשים הראשונים לחייו?

  • כמיסה שילון ממליצה גם על הדברים הבאים:
  • להעניק לתינוק מגע עמוק וברור שיעזור לו להכיר את גופו ואת גבולות גופו.
  • להעניק לתינוק סוגי מגע שונים – לצד מגע עמוק גם מגע מרפרף, טפיחות וכדומה.
  • לחשוף את התינוק למרקמים ותחושות מסוגים שונים, למשל חלק, מחוספס וכדומה.
  • ליצור מערכת גירויים לחושים השונים – מגע, קול, שמיעה.
  • לגרות את מערכת שיווי המשקל והתנועה במרחב – תנועה במרחב על גוף ההורה, במנשא או בידיים, מגרה את מערכת שיווי המשקל של התינוק, שהכרחית לכל שלב התפתחותי.

מגיל חצי שנה עד שנה

בגילאים אלה, החושים של התינוק מפותחים הרבה יותר. הוא מנסה לתקשר עם הסביבה, לחקור את המתרחש סביבו ולנוע במרחב, והוא מתחיל לפתח יכולות עצמאיות.

01

זחילת גחון: זחילת הגחון, כשהירכיים, הבטן ובית החזה נמצאים על הרצפה והתינוק מתקדם בהתאמה של יד ורגל נגדיות, מתרחשת לרוב בגיל 8-6 חודשים. יש תינוקות שמדלגים לחלוטין על השלב הזה בזחילה.
איך אפשר לעודד את התינוק לזחילת גחון?

  • לתרגל עם התינוק תנועות הצלבה (להפגיש את יד ימין ורגל שמאל ולהיפך) כאשר הוא שוכב על הגב. "הגוף מבצע למידה תוך כדי תנועה, הוא זוכר את התנועה גם כשהיא מתבצעת על הגב והתינוק עשוי לממש אותה בפועל בשכיבה על הבטן", אומר כמיסה שילון.
  • תרגיל המריונטה – להניח שמיכה מגולגלת תחת בית השחי של התינוק, לאחוז בשתי הקצוות ולהרים בכל פעם צד אחד מעט גבוה יותר מהרצפה. ניתוק של היד מהרצפה מדמה את תנועת הזחילה.
02

זחילה על שש: הזחילה, שמתבצעת כשלתינוק יש שש נקודות אחיזה עם הרצפה – כפות ידיים, ברכיים וכפות רגליים, מתחילה לרוב בגיל 10-8 חודשים.

איך אפשר לעודד את התינוק לזחול על שש?

  • כאשר התינוק על הבטן, ניתן להכניס יד תחתיה ולדגדג אותו מעט, הדגדוג יגרום לפלג הגוף האחורי להתרומם, מה שיביא לעמידה על שש ולחיזוק חגורת הכתפיים.
  • להקים בבית "מסלול מכשולים" שכולל כריות, שמיכות ועוד. "סביבה שאינה מישורית תחייב את התינוק להתאמץ קצת יותר ולמצוא דרכים יצירתיות למעבר המכשול אל עבר היעד, מה שלרוב ייאלץ אותו להתרומם מזחילת הגחון המוכרת לו", מסבירה כמיסה שילון.
03

התיישבות/ישיבה: הישיבה העצמאית של התינוק מתרחשת לרוב לראשונה בגיל 10-7 חודשים.

איך אפשר לעזור לתינוק לשבת?
להביא את התינוק למצב ישיבה מתוך שכיבה על הבטן. לא להושיב את התינוק, אלא להניע אותו לישיבה דרך הגוף. לפי כמיסה שילון, "תרגול כזה מאפשר למוח לתרגל את התנועה, הגוף זוכר לאט לאט כיצד יש לבצעה וכך הוא לומד כיצד להגיע משכיבה לישיבה".

04

עמידה: התינוק נעמד תחילה תוך הסתייעות ברהיטים ובחפצים שונים עד שהוא מרגיש בטוח לעמוד בכוחות עצמו. מרבית התינוקות מתחילים לעמוד סביב גיל עשרה חודשים – שנה.

איך אפשר לעודד את התינוק לעמוד?
אפשר להציע לתינוק גירוי שמחייב אותו להושיט יד כלפי מעלה. ניתן להושיב את התינוק על שרפרף נמוך, או על כרית גבוהה, כך המעבר מישיבה לעמידה קל יותר.

מוטוריקה עדינה בגיל חצי שנה עד שנה

התקופה שבין גיל חצי-שנה לשנה גדושה בהתפתחויות מרגשות כשהתינוק מתחיל לזחול, לשבת ולעמוד, אבל בתקופה הזו התינוק עושה גם קפיצת דרך בתחום המוטוריקה העדינה. בחודשים אלה נראה שהתינוק משתמש באצבע ובאגודל ("אחיזת פינצטה"), אוחז בחפצים, מדפדף בספרים וגם מתחיל לאכול באופן עצמאי.

איך אפשר לעזור לתינוק לפתח את המוטוריקה העדינה?

  • "כדי לאפשר לתינוק לפתח את יכולות המוטוריקה העדינה שהוזכרו, חשוב תחילה לחשוף אותו לסוגים רבים של מרקמים ותחושות", מסבירה כמיסה שילון, ומוסיפה שגירוי תחושתי מפעיל את מערכת העצבים. לצורך זה ניתן להשתמש בחפצים שיש בכל בית, כמו ספוג רחצה, מטפחות, לבד וכדומה.
  • כדאי להציע לתינוק חפצים שיעזור לו לתרגל את הפעולות שהוזכרו, למשל, ספרים שיוכל לדפדף בהם, חפצים קטנים שיעזרו לו לתרגל אחיזת פינצטה, אוכל אצבעות שהוא יכול להכניס לפה ולאכול באופן עצמאי ועוד.
!

מה צריך להדליק נורה אדומה עד לגיל שנה?

  • תינוק שאינו זוחל או עולה על שש
  • תינוק שגורר צד אחד של גופו כשהוא זוחל
  • תינוק שלא נעמד כלל, גם לא בתמיכה
!

מה עוד יכול לעזור לתינוק בגיל חצי שנה עד שנה?
בשלב התפתחותי זה התינוק סקרן, חוקר ומגלה את העולם. חשוב לאפשר לו סביבה בטיחותית ומסקרנת שבה הוא יכול לנוע בכוחות עצמו, אומרת כמיסה שילון.

מגיל שנה עד שנתיים

ההתפתחות המשמעותית ביותר מבחינה מוטורית בשנה השנייה לחיים היא תחילתה של ההליכה.

01

הליכה סביב רהיטים: זהו אחד מהשלבים בדרך להליכה עצמאית.

איך אפשר לעזור לתינוק?

  • רצוי שלא לעודד הליכה באמצעות הליכונים, אם כי באמצעות חפצים נייחים כגון כסאות, אשר אינם מזרזים את קצב הליכתו של התינוק אלא מלמדים אותו את תנועת ההליכה.
  • לתת לתינוק המון מגע בכפות הרגליים, בכף הרגל ובין האצבעות. מגע שכזה, לדברי כמיסה שילון, מגדיר את גבול כף הרגל באופן ברור ומאפשר לילד לרכוש בטחון להליכה עצמאית.
02

הליכה עצמאית: מרבית התינוקות מתחילים ללכת באופן עצמאי בגיל שנה-שנה וחצי.

איך אפשר לעזור לתינוק?

  • אל תרוצו לרכוש לילדכם נעליים עם הצעד הראשון, אומרת כמיסה שילון. טוב תעשו אם תאפשרו לו ללכת יחף כל עוד אפשר. הליכה ברגליים יחפות תאפשר לילד להשתמש בכל שטחה של כף רגלו, בשרירים ובעצבים, וכן תאפשר הליכה יציבה יותר.
  • אפשרו לו ללכת על סוגי משטח שונים, חול, דשא, רצפה, חצץ וכו'.

במשך הזמן ההליכה של התינוק נעשית יותר יציבה ומאורגנת, ולקראת סוף השנה השנייה לחייהם מרבית התינוקות מסוגלים גם לרוץ ואף לעלות במדרגות (עם תמיכה).

מוטוריקה עדינה בגיל שנה עד שנתיים

בשנה השנייה לחיים, יכולות המוטוריקה העדינה של התינוק משתכללות. הוא מתחיל לשרבט (ולקראת סוף השנה השנייה משרבט בחופשיות), מניח חפצים זה על זה, בונה מגדלים מקוביות (ואז מפרק אותם), מרוקן את תכנם של מכלים.

איך לעודד את התפתחות המוטוריקה העדינה?
כדאי להציע לילד חפצים שיעזרו לו לפתח את היכולות האלו – קוביות, כדורים, קופסאות, צבעים נוחים לאחיזה וניירות, בצק למשחק.

!

מה צריך להדליק נורה אדומה עד לגיל שנתיים?

  • ילד שאינו מנסה ללכת סביב גיל שנה וחצי.
  • ילד שלא מפתח דפוס של הליכה בוגרת של עקב-אצבעות לאחר כמה חודשי הליכה.
  • ילד שהולך על קצות האצבעות בלבד.
!

מה עוד יכול לעזור לילד בין הגילאים שנה עד שנתיים?

הילד מגלה בשנתו השנייה לחיים סקרנות הולכת וגדלה לצד עצמאות רבה. בתקופה זו חשוב, יותר מתמיד, לארגן לו מרחב בטוח להתנסויותיו השונות, ולהציע לו גירויים שונים שיעזרו לו לחזק את יכולותיו המוטוריות.

הבהרה: האמור לעיל אינו מהווה המלצה רפואית או תחליף לייעוץ רפואי

שינוי גודל גופנים