כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

התפתחות השפה אצל תינוקות: שלב אחרי שלב

מתי התינוק אמור להגיד מילים ראשונות, למה חשוב לשחק במשחק הקו-קו, ומהם סימני האזהרה שמרמזים על בעיה בהתפתחות שפתית? קלינאית התקשורת נטע פרץ מלווה אתכם צעד צעד מגיל הלידה ועד תחילת הדיבור
דברו עם הילד כבר מגיל אפס (צילום: פוטוליה)

בחודשי חייו הראשונים הופך התינוק מייצור חסר אונים לפעוט פעיל ומתקשר. כיצד קורה פלא זה? יכולת ההבנה והדיבור מתפתחת בשנתו הראשונה של התינוק במקביל להתפתחות המוטורית והקוגניטיבית.

אלו הם השלבים בדרך לרכישת שפה:

גיל לידה עד שלושה חודשים

בשבועות הראשונים לחיי התינוק, הוא מרבה להשתמש בבכי ככלי להעברת תחושותיו – רעב, עייפות, אי נעימות ועוד. לרוב עד גיל שישה שבועות יופיע החיוך החברתי הראשון של התינוק, חיוך שמשמעו הנאה מתשומת לב שניתנת לו למראה הפנים האנושיות של ההורים.

בטווח הגיל של חודשיים עד ארבעה חודשים התינוק מתחיל לשמור על קשר עין ועוקב במבטו אחר דמותו של המבוגר. במקביל, הוא יתחיל להשמיע צחוק כביטוי להנאה ושמחה.

בתקופה זאת התינוק מגלה את המערכת הקולית שלו: הוא שוכב על הגב ומתנסה בהפקת קולות תוך תזוזת האיברים בפה – הלשון, החך והשפתיים. מעבר האוויר בחלל הפה חופשי ולכן נשמע תנועות משתנות בעוצמה ובסוג, ואף צלילים גרוניים, גרגור והמיה.

מה תפקיד ההורה?

הרבו ליצור עם התינוק קשר עין, חייכו אליו וחקו את הקולות שלו. משחק זה יעודד את הילד להתנסות  בהפקות צליל, יגביר את ההנאה המשותפת ויחזק את הקשר עמכם.

גיל ארבעה חודשים עד חצי שנה

עם ההתפתחות המוטורית, התינוק מתחיל לשכב על הבטן. הפקת הקולות הופכת להיות קדמית, וברפרטואר הצלילים של הפעוט נתחיל  לשמוע צלילים קדמיים – כגון ב', פ' מ'.

כמו כן, נתחיל לשמוע מלמול שדומה להברות בשפת המבוגרים ובאינטונציה שלהם כגון : בה, דה, גה

עד גיל חצי שנה התינוק יעדיף קולות אנושיים ואת קולות הוריו בפרט, הוא יתחיל להפנות את הראש למקור קול, ויפסיק פעילות כתגובה לקריאה בשמו. בנוסף, הוא יתחיל ליהנות ממשחקי קו-קו.

מה תפקיד ההורה?

פתחו שיחה עם התינוק, דברו אתו בקול נעים, קראו בשמו, שירו לו שירים, שחקו עמו משחקי קו-קו, וכמובן לוו והסבירו את הפעולות שאתם עושים במלל.

המשיכו לחקות את הקולות שהתינוק משמיע ואף השמיעו קולות נוספים, במטרה שהתינוק יתחיל לחקות אתכם.

גיל חצי שנה עד תשעה חודשים

בשלב זה התינוקות מתחילים להשמיע מלמול – רצף הברות שחוזר על עצמו (בה בה בה, דה דה דה) ומנסה לחקות את האינטונציה של הדיבור האמיתי. התינוק מעביר מסרים באמצעות קשר עין, קולות, ותנועות גוף. לדוגמה: הסתכלות לעבר חפץ מעניין, הנעת הרגליים במשמעות של הנאה, והשמעת של קולות כעס כאשר אתם מתרחקים.
בהמשך, הוא מתחיל להשתתף בשירי משחק ראשונים (מחי כפיים, ידיים למעלה ועוד) ומבין מילים מוכרות ושכיחות. לדוגמה: יעצור פעילות למשמע המילה "לא" או "אסור", יסתכל לעבר הדלת כאשר נאמרת המילה "ביי ביי" כשנפרדים, ומזהה מילים שכיחות יומיומיות מעולמו (כדור, בקבוק, מוצץ).

מה תפקיד ההורה?

תנו פרשנות למסריו של הילד, תמללו אותם, המשיכו לחקות את קולותיו של הילד ולשחק במשחקי חיקוי צלילים בתורות, חזרו על מילים מוכרות ושכיחות.

זה הזמן להתחיל להקריא לתינוק ספרים – הושיבו אותו על הברכיים שלכם, השתמשו באינטונציה מוגזמת, חזרו על מילים והשמיעו קולות מתאימים (קולות של חיות, קולות של אובייקטים שונים לדוגמה: "הננננ" לאוטו, "הממ" לאוכל).

גיל תשעה חודשים עד שנה

התינוק ממשיך למלמל, במלמול ניתן כבר לשמוע מגוון של הברות שאינן חוזרות על עצמן לדוגמה : a- go , ba-du  כמו בשפת המבוגרים.

סביב גיל שנה מתחילות להופיע המילים הראשונות. הן נחשבות כמילים כל עוד הן עקביות וחוזרות על עצמן במשמעות קבועה. לדוגמה: bu לבקבוק, mu לפרה, ו-am לאוכל.
במקביל, בגיל זה מתפתח הקשב המשותף – התינוק עוקב אחר הפניית אצבע על דברים שאנו רוצים שישים לב אליהם. בהמשך התינוק עצמו מעביר כוונות תקשורתיות שונות – הוא משתמש בהבעות פנים, קשר עין, ג'סטות וקולות בכדי להפנות את תשומת הלב של המבוגר. לדוגמה: מצביע לעבר חפץ שמעניין אותו, מניד את ראשו בסירוב לאות מחאה, מפנה מבט לחפץ שהוא מעוניין בו, אל ההורה ובחזרה.

התינוק מבין עוד מילים מוכרות ושכיחות, ועד סוף השנה הראשונה יתחיל לזהות חפצים פשוטים, איברי גוף, יחקה קולות של חיות לבקשת הסובבים, ימחא כפיים לבקשה ויצביע לעבר האור כשיתבקש.

מה תפקיד ההורה?

המשיכו לדבר לילד בשפה פשוטה, במשפטים שלמים, המשיכו להקריא ספרים, לוו את פעולתכם במלל והסבירו לתינוק, למדו אותו היכן איברי הגוף נמצאים, המשיכו לשיר עם הילד שירים ודקלומים, צרו אינטראקציות רבות של הנאה ומשחק משותף.

קשר עין הוא חלק בסיסי ברכישת שפה (צילום: פוטוליה)
קשר עין הוא חלק בסיסי ברכישת שפה (צילום: פוטוליה)

גיל שנה עד שנה וחצי

אוצר המילים של הפעוט גדל והמלמול האקראי פוחת. עד גיל שנה וחצי מצפים מהפעוט להפיק לפחות 15 מילים משמעותיות. למילים הקיימות יתווספו צלילים נוספים והן יהפכו לברורות ודומות יותר לשפתנו.  לדוגמה: ba  תהפוך בהמשך לבובה buba.

מתי אפשר לזהות בעיה בהתפתחות השפה?

חשוב לציין שטווח ההתפתחות רחב ויש פעוטות שיפתחו יכולות אלה לפני הגיל המצוין. בכל מצב בו מתעורר ספק בנוגע להתפתחות התינוק, אפילו בגילאים הצעירים, ניתן לפנות לייעוץ.

חשוב ורצוי לבדוק גם את שמיעתו של הפעוט וראייתו, מכיוון שההתפתחות השפתית תלויה וכרוכה בהן ( יצירת קשר עין, הבחנה בין צלילים).

זהו את נורות האזהרה:

  • תינוק שאינו יוצר קשר עין עד גיל 4 חודשים.
  • תינוק שבגיל 9 חודשים אינו מביע הנאה מתשומת הלב של המבוגר.
  • תינוק שעד גיל שנה אינו מגיב לקריאת שמו.
  • תינוק עד גיל שנה שאינו משתמש בג'סטות (נפנוף לשלום, מחיאת כפיים, הצבעה) בכדי להעביר כוונות תקשורתיות.
  • תינוק עד גיל שנה שממלמל מעט.
  • פעוט שעד גיל שנה וחצי עדיין אינו אומר כ-15 מילים.

נטע פרץ היא קלינאית תקשורת