כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

ישר לפנים: איך מתמודדים עם כתמי הריון?

אחת התופעות הנגרמות כתוצאה משינוי הורמונאלי היא כתמי עור באזור הפנים, הנקראים "מלזמה" או "מסכת הריון". ממה נובעת התופעה, וחשוב יותר, כיצד אפשר להתמודד איתה?
איך מתמודדים עם כתמי הריון? צילום: פוטוליה

ההתרגשות, השמחה והציפייה לרך הנולד הן תחושות פופולאריות בקרב נשים בהריון. אך לצדן יש נשים רבות הסובלות מחרדות, קשיים ואי נוחות פיזיולוגית ונפשית בהמהלך ההריון ולאחר הלידה. השינוי ההורמונאלי שעובר הגוף משפיע רבות על המראה, על מצב הרוח והמצב רפואי. אחת התופעות הקשורות מאוד לשינוי ההורמונאלי היא כתמי עור באזור הפנים בפרט ובאזורים נוספים בכלל. כן, אותם כתמים שהלידה מולידה.

מהי מלזמה?

היפר-פיגמנטציה, אותם כתמים המופיעים על הפנים בזמן ההריון, שנוצרים עקב הגברת פעולת התאים המייצרים פיגמנט וכך הופעת הכתמים: בעיקר על המצח, האף, החלק העליון של הלחי. "הגברת פעולת תאים זו אינה ברורה לגמרי", מציינת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור. "הסברה שמשייכים לבעיה היא עליה בהורמון האסטרוגן והפרשת הורמון הגורם לעליה בפעילות התאים הללו. בעקבות זאת חלה התכהות של כמה אזורים בגוף האישה ההריונית: הפטמות מתכהות ביותר מטון או שניים מהגוון המקורי, התכהות של נמשים ונקודות חן. הכתמים בפנים – המלזמה היא תופעה הנובעת מנטיה גנטית, בשילוב השפעה הורמונאלית (לעיתים גלולות נגד הריון עלולות להחמיר את הבעיה)".

האם התופעה עוברת לאחר הלידה?
"לאחר הלידה התופעה משתפרת ויורדת באופן חלקי. אולם נשים רבות ממשיכות לסבול מהבדלי צבע בפנים , גם לאחר הלידה. הכתמים יופיעו בעיקר על פני הלחיים והמצח. התופעה יותר נפוצה אצל נשים בעלות עור כהה".

איך אפשר להתמודד עם מלזמה בזמן ההריון?

בראש ובראשונה חשוב לדעת כי חשיפה לשמש מחמירה את המצב. "במהלך ההריון לא ניתן לעשות הרבה על מנת למנוע את הופעת הכתמים או להעלים אותם", מסבירה ד"ר ורנר. "כדאי להצטייד בכובע רחב שוליים ולמרוח קרם הגנה עם מסנן קרינה גבוה לפני כל יציאה לשמש".

איך אפשר לטפל לאחר הלידה?

"לאחר הלידה וההנקה הטיפול הראשוני יהיה במשחות עם מרכיבים שונים", אומרת ד"ר ורנר. "תכשיר רפואי יהיה לרוב יעיל יותר מתכשיר קוסמטי כי הוא יכול להכיל רמה גבוהה יותר של הידרוקינון אשר מפחית יצור פיגמנט המלנין. תכשירים המכילים הידרוקינון לא מתאימים לנשים בהריון ולכן לא ניתן לשימוש בזמן ההיריון . לאחר הבהרת העור כדאי להמשיך בטיפול מונע מכיוון שלפיגמנטציה יש נטייה לחזור".

פילינג, לייזר, גלי רדיו

כדאי ומומלץ לשלב בין טיפולים מסוגים שונים בטיפול במלזמה, העוזרים לפרק את פיגמנט המלני: פילינג בצורה מאוד זהירה אצל רופא עור, לצד טיפול בטכנולוגיות חדישות ושונות כגון IPL, לייזר או גלי רדיו בטכנולוגיה מיוחדת. הפילינג השטחי מסיר את שכבת העור העליונה, בה בחלק מהמקרים יש הצטברות פיגמנט (לעתים הפיגמנט מצוי גם בשכבה עמוקה יותר). מומלץ לבצע את הפילינג השטחי בזהירות כדי להימנע מדלקת בעור העלולה לעורר יצור מלנין. "חשוב לשלב את הפילינג או את הטיפולים החדשניים יחד עם תכשירים למניעת יצירת פיגמנטציה שכן הטיפול עצמו עלול לעורר דלקת ולגרות את המלנוציטים ליצור פיגמנט", מדגישה ד"ר ורנר.

ייעוץ מקצועי: ד"ר אינס ורנר מומחית לרפואת עור בעלת מרכז ורנר קליניק לאסתטיקה ולייזר