כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מהי סוכרת הריון?

איך מזהים סוכרת הריון? מי בקבוצת סיכון? כיצד ניתן לטפל? כל מה שחשוב לדעת על התופעה הפחות-מתוקה של ההריון
פעילות גופנית בהריון
פעילות גופנית מסייעת לאיזון הסוכרת. צילום: depositefotos

רעלת הריון, עובר גדל במיוחד ועליה בסיכוי ללידה מוקדמת הן רק חלק מהתופעות שיכולות להיגרם כתוצאה מסוכרת הריון לא מטופלת. ראשית נציין כי סוכרת הריון קשורה בעליה של רמות הסוכר בדם. לרוב סוכרת הריונית מתגלה בטרימסטר השני של ההריון, כתוצאה מתגובת הגוף להורמוני ההריון, מסבירה רונית דוייב מנהלת מדעית אבוט, יצרנית סימילאק.

מהי סוכרת בהריון?

הגוף שלנו יודע להתמודד בצורה מאוזנת עם פחמימות באמצעות הורמון האינסולין המופרש מהלבלב. תפקידו לאפשר את כניסתו של הסוכר גלוקוז אל תוך התאים, וכך להוריד את רמתו בדם. לעיתים, במהלך ההריון  יש ירידה בפעילות  האינסולין – ולכן מתרחשת עלייה בערכי הסוכר בדם, תופעה זו המתרחשת לראשונה במהלך ההריון נקראת סוכרת הריון.

כדאי לדעת כי רוב הנשים, הודות לערנות, מודעות וליווי מקצועי של רופא ו/או דיאטנית, מתמודדות בהצלחה עם הבעיה.

כיצד מאבחנים סוכרת הריון?

ברוב המקרים, סוכרת הריון היא תופעה סמויה שאינה מלווה בתסמינים המאפיינים סוכרת מסוג 2 כמו: תחושת צימאון, שתייה מרובה ומתן שתן בכמויות גדולות. לכן,  על מנת לאתרה יש לבצע בדיקה ייעודית כמו העמסת סוכר. בישראל, בשלב הראשון מבצעים בדיקת העמסת סוכר בין השבועות 24-28 – בבדיקה זו, האשה נוטלת 50 גר' סוכר בשתייה ולאחריה נבדקות רמות הסוכר בדם  על ידי בדיקת דם כשעה לאחר נטילתו. אם תוצאות בדיקת הדם אינה תקינה והתקבלו ערכים גבוהים של סוכר בדם, יש לבדוק האם מדובר בסוכרת הריון. לשם כך יש לבצע בדיקה חוזרת לאיבחון הכוללת:

1.    בדיקת דם בצום

2.    נטילת תמיסת גלוקוז בכמות של 100 גר' גלוקוז

3.    בדיקות דם לאחר העמסת 100 גר' גלוקוז: כעבור שעה, שעתיים ושלוש שעות.

תוצאות בדיקות אלו מאבחנות באם מדובר בסוכרת הריונית.

נשים הנמצאות בקבוצות סיכון

•  בעלות משקל עודף טרם הכניסה להריון (BMI>30)

•  הריון בגיל מבוגר יחסית (40+)

•  היסטוריה משפחתית של סוכרת

•  נשים שחוו סוכרת בהריון הקודם

• היסטוריה של לידות תינוקות במשקל גבוה במיוחד

כיצד ניתן לטפל בסוכרת הריון?

מרגע האיבחון יש לטפל בסוכרת הריון על ידי בניית תפריט מותאם אישית על ידי דיאטנית קלינית. התפריט יכלול דיאטה דלת סוכר. מומלץ לבצע מעקב של ניטור אחר רמות הסוכר בצום ולאחר ארוחות לפי המלצת רופא. בדרך כלל, תפריט אישי בשילוב עם פעילות גופנית מותאמת מסייעים לאיזון הסוכרת. במידה והסוכרת אינה מאוזנת יש צורך בשילוב טיפול תרופתי הכולל זריקות אינסולין.