כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

סימפיזיוליזיס: התופעה הכואבת של ההריון

נשים רבות סובלות מכאבי גב במהלך ההריון, אבל אצל אחוז קטן מהנשים מדובר בכאבים קשים המגבילים אותן בהליכה או בישיבה. לתופעה הזו קוראים סימפיזיוליזיס. למה זה קורה ומתי הכאב יחלוף? ד"ר מיכאל שנהב עם התשובות לשאלות הכי כואבות
הכאב לרוב חולף לאחר הלידה

כולם מדברים על תופעות הלוואי של ההריון: הבחילות, הצרבות, ההורמונים המשתוללים וסימני המתיחה, אבל כמה מכם שמעו על סימפיזיוליזיס? אני  מניחה שבעיקר אלו מאתנו שסבלו מהתופעה. אני אחת מהן.

" סימפיזיוליזיס היא תחושה של כאבים באזור עצם הפוביס", מסביר ד"ר מיכאל שנהב, מנהל מחלקות היולדות ורופא בכיר בחדרי הלידה, בבית החולים ליס ליולדות. "הסחוס סימפיסיס פוביס מחבר בין שתי העצמות התחתונות באגן ויש לו חשיבות גבוהה בתמיכה בגוף. במהלך ההריון מופרשים הורמונים שונים ומרכז הכובד בגוף משתנה. כתוצאה מכך נוצרת הרחקה בין עצמות האגן".

בהתחלה חשבתי שאלה כאבי גב רגילים האופייניים להריון – במקרה שלי הריון תאומים. עם הזמן הבחנתי שהכאב הוא לא בדיוק בגב, אלא באזור עצם הזנב. לשבת על כיסא הייתה עבורי משימה כואבת עד בלתי אפשרית לאורך זמן.

לדברי ד"ר שנהב, רבות מהנשים בהריון מרגישות כאב ואי נוחות בגב התחתון, אצל 2-3% מהנשים הכאב ילך ויתגבר עד כדי מגבלה בתנועה.

לסימפיזיוליזיס  יש דרגות חומרה שונות. חלק מהנשים ירגישו קושי עלייה במדרגות, אחרות ירגישו כאב בתנועות חדות, בתנוחת ישיבה מסוימת או בהליכה. במקרים חמורים נשים מדווחות על קושי יומיומי וכאבים שמונעים מהן להתנהל באופן שגרתי.

אני למשל, גיליתי שישיבה על כדור פיזיו מקלה על הלחץ. את הכיסא המשרדי שלי החלפתי בכדור פיזיו, עליו ישבתי במהלך שעות העבודה. על נסיעות ארוכות ויתרתי מראש.

כיצד ניתן לאבחן סימפיזיוליזיס?

"האבחנה נעשית דרך תיאור הכאב ומיקומו ודרך בדיקה קלינית. בבדיקה הרופא נוגע באזור וממשש את המפרקים, ניתן להיעזר בבדיקה באולטרסאונד".

מי נמצאת בסיכון לסבול מהתופעה?

"נשים בהריון עם עובר גדול, הריון מרובה עוברים, בעיות קודמות באגן, נשים שעלו עלייה ניכרת במשקל בהריון או כאלו שעברו לידה מכשירנית בעבר נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול מסימפיזיוליזיס".

מה הטיפול המומלץ?

יש טיפולים שונים והם תלויים בעוצמת הכאב. בדרך כלל מנוחה עוזרת. אפשר גם להקל על הכאב בעזרת פיזיותרפיה או הומיאופתיה. ניתן להיעזר בתרופות לשיכוך כאבים כמו וולטרן ואדוויל, כמובן לאחר התייעצות עם רופא נשים. במקרים קשים יש צורך להזריק סטרואידים למקום. לרוב הכאב חולף כמה שבועות לאחר הלידה".

ד"ר שנהב מספר על מקרים חריגים בהם הסימפיזיוליזיס מופיע דווקא אחרי הלידה: "במקרה של לידה מהירה למשל, הסימפיזיוליזיס עלול להופיע אחרי הלידה, ולהקשות על היולדת הטרייה. יש גם מקרים בהם הכאב מחמיר אחרי הלידה", הוא מוסיף. "בדרך כלל הכאב יחלוף 4-12 שבועות אחרי הלידה".

לדבריו, בדרך כלל לסימפיזיוליזיס אין השפעה לטווח ארוך. עם זאת, יש סיכוי גבוה יותר שהתופעה תשוב גם בהריון הבא. במקרה זה, הפתרון הוא לנסות להגיע ללידה מוקדם יותר.

ברגעים הקשים של הכאב, הדבר היחיד שיכול להקל היא הידיעה שבסופו של דבר מדובר בתופעה חולפת.