כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

הבדיקות הכי חשובות בהריון: המדריך המלא

ידוע שמדינת ישראל היא מעצמה בתחום הבדיקות במהלך ההריון. איזה בדיקות ממש חשוב לעשות, על מה אפשר לוותר ומה כל בדיקה מגלה? ד"ר ערן זילברברג מסביר
באמת צריך את כל הבדיקות? (איור: שאטרסטוק)

 

את בהריון? מזל טוב! מה עושים עכשיו? בטח שמעת כבר ששפע בדיקות מצפות לך ואולי אפילו הלחיצו אותך שאת חייבת לקבוע תור מהר ככל האפשר. אנחנו פה כדי להרגיע אותך.

"לא כולן צריכות לעבור את כל הבדיקות הקיימות", מבהיר ד"ר ערן זילברברג, רופא נשים מומחה בבית החולים תל השומר. "רוב הבדיקות נעשות במחצית הראשונה של ההריון במטרה לשלול מומים כרומוזומליים או אנטומיים בשלב מוקדם ככל האפשר של ההריון".

אז מהן הבדיקות שאסור לכן לפספס ואיך מחליטים על מה לוותר?

ייעוץ גנטי

כן או לא לעשות? כן

מתי? רצוי לבצע את הבדיקות עוד לפני הכניסה להריון

מה בודקים? הבדיקות נעשות בהתאם למוצא העדתי של שני ההורים, לאחר ייעוץ גנטי ותשאול הכולל היסטוריה רפואית משפחתית. מדובר בבדיקות דם, הבודקות נשאות גנטית למחלות שונות החל ממחלות מסכנות חיים כדוגמת טיי זקס ועד מחלות כרונית כמו סיסטיק פיברוזיס.

כמה? מרבית הבדיקות מסובסדות על ידי קופות החולים. כאשר יש סיכון גבוה לנשאות גנטית מסוימת, הבדיקה נעשית ללא תשלום בסבסוד מלא של משרד הבריאות.

בדיקת בטא

כן או לא לעשות? לא חובה

מתי? לרוב אישה מגלה שהיא בהריון כאשר המחזור מאחר לה. אם עשית בדיקה ביתית ויצאה חיובית, אין צורך לעשות בדיקת דם להריון (בטא). חשוב לדעת שבזמן האיחור במחזור, את כבר בשבוע ה-4 להריון, מכיוון שספירת השבועות מתחילה מהיום הראשון של הווסת האחרונה.

מה בודקים? בבדיקת הדם מזהים את נוכחות הורמון ההריון HCG. כל תוצאה מעל 10 מעידה על הריון. הבטא אמורה להכפיל את עצמה כל יומיים. לפי תוצאת הבדיקה, ניתן להעריך בגסות את שלב ההריון.

כמה? בדיקת הדם נעשית בקופות החולים חינם, לאחר הפנייה מרופא.

דופק עוברי

כן או לא לעשות? כן

מתי? בשבוע 6-7

מה בודקים? בשלב זה, רופא הנשים אמור לראות הריון ברחם בבדיקת אולטרסאונד וגינלית. בנוסף, הפגישה הראשונה של מעקב ההריון תוקדש לסקירת מצב רפואי כללי והסבר על המשך המעקב הצפוי. הרופא גם יפנה אותך לבדיקות דם כלליות.

כמה? חינם דרך קופת החולים או עלות ביקור רגיל אצל רופא פרטי

בדיקות דם כלליות

כן או לא לעשות? כן

מתי? במהלך השליש הראשון

מה בודקים? ספירת דם, בדיקת סוכר בצום, בדיקת סוג דם ובדיקות נוספות לפי שיקול דעת הרופא (תפקודי בלוטת תריס, סרולוגיות שונות).

בדיקות סוג דם חשובה במיוחד, מפני שאישה עם גורם Rh שלילי תצטרך לקבל בשבוע 28 זריקת "חיסון" (נקראת אנטי די) למניעת חשיפת מערכת החיסון האימהית לנוגדנים העלולים להימצא על כדוריות הדם העובריות. לאחר הלידה ייבדק סוג הדם של התינוק, ובמידה והוא בעל Rh חיובי, תקבל האם זריקה נוספת.

חשוב לציין כי גם במקרה של דימום וגינלי, חבלת בטן או בדיקה חודרנית כמו דיקור מי שפיר יש צורך במתן זריקת אנטי די

כמה? ללא עלות דרך קופת החולים

סיסי שלייה

כן או לא לעשות? הבדיקה נעשית רק במקרה של סיכון גבוה למומים בעובר

מתי? בשבוע 10-13

מה בודקים? בעזרת מזרק המוחדר לרוב דרך הנרתיק נאסף חומר גנטי מהשלייה. הבדיקה כרוכה בסיכון של 1% לאיבוד ההריון. היתרון שלה הוא שבמידה ומתגלה בעיה גנטית, ניתן לסיים את ההריון בשלבים מוקדמים יחסית.

כמה? ללא עלות בקופות החולים, במידה והאישה בת 35 ומעלה או במקרה שיועץ גנטי המליץ על ביצוע הבדיקה.

בדיקת NIPT

כן או לא לעשות? לא חובה

מתי? החל משבוע 10, תלוי בחברה המסחרית המבצעת את הבדיקה

מה בודקים? בדיקת דם, המאתרת דנ"א עוברי בדמה של האם. זוהי בדיקת סקר לא פולשנית ברמת מהימנות גבוהה יחסית

כמה? הבדיקה אינה נכללת בסל התרופות ובקופות החולים. ניתן לבצע אותה באופן פרטי בלבד דרך חברות מסחריות שונות. העלות משתנה, לרוב נעה סביב כמה אלפי שקלים.

בדיקות האולטרסאונד מרגשות במיוחד (איור: שאטרסטוק)
בדיקות האולטרסאונד מרגשות במיוחד (איור: שאטרסטוק)

שקיפות עורפית ובדיקת סקר ביוכימי טרימסטר ראשון

כן או לא לעשות? כן לעשות שקיפות עורפית. במקרה של הריון מרובה עוברים אין ערך לבדיקת הסקר הביוכימי

מתי? בשבוע 11-13+6

מה בודקים? באמצעות בדיקת אולטרסאונד מודדים את עובי קפל העור בעורף העובר. ניתן לבדוק פרמטרים סונוגרפיים נוספים היכולים להעיד על הסיכון לתסמונת דאון כמו נוכחות עצם אף.

חשוב לציין שבהריונות מרובי עוברים בדיקת השקיפות העורפית היא הבדיקה המומלצת לחיזוי תסמונת דאון.

על מנת לשפר את הסיכוי לחיזוי תסמונת דאון או בעיות כרומוזומליות אחרות, ההמלצה במקרים של עובר יחיד, היא לבצע בנוסף לבדיקת האולטרסאונד גם בדיקות דם לשני סמנים – PAPP-A ו- bHCG. הבדיקות הביוכימיות עלולות להצביע על סיכון לבעיות הריוניות אחרות (כמו עיכוב גדילה תוך רחמי, IUGR), בנוסף ליכולת לחזות תסמונת דאון.

תוצאות שלוש הבדיקות משוקללות יחד עם גיל האשה, ומתקבלת תוצאה המצביעה על רמת הסיכון הסטטיסטית לתסמונת דאון.

כמה? הבדיקה כלולה בסל הבריאות, מסובסדת על ידי קופות החולים וכרוכה בהשתתפות עצמית סמלית.

סקירת מערכות מוקדמת

כן או לא לעשות? כן

מתי? בשבוע 14-16

מה בודקים? באמצעות בדיקת אולטרסאונד, הרופא עובר על כל איברי העובר ובוחן את הימצאותם ותקינותם. לרוב בבדיקה זו גם ניתן לזהות את מין העובר. בחלק מהמקומות ניתן לראות תמונות תלת מימד המשקפות נאמנה את מראה העובר. הסקירה הראשונה נחשבת לבדיקה מאוד מרגשת, וחשובה עבור תהליך ההיקשרות של האם לעובר.

כמה? יש פער גדול בין מחירי הבדיקות באופן פרטי או דרך הקופה. עלות הבדיקה יכולה להגיע לאלפי שקלים, וההחזר תלוי בסוג הביטוח שברשותך. למרות זאת, הורים רבים מעדיפים לעשות את סקירת המערכות המוקדמת באופן פרטי כדי לקבל תמונה רחבה וברורה יותר של העובר.

בדיקת סקר טרימסטר שני  – חלבון עוברי

כן או לא לעשות? כן, אלא אם כן את בהריון מרובה עוברים שאז מדובר בתוצאה לא מדויקת.

מתי? בשבוע 16-19+6

מה בודקים? בבדיקת דם בוחנים שלושה סמנים: חלבון עוברי (AFP), HCG, אסתריול (3E). תוצאות הבדיקה משוקללות יחד עם גיל האישה או עם תוצאות סקר הטרימסטר הראשון (במידה ועשית) ומתקבלת תוצאה המצביעה על רמת הסיכון הסטטיסטית לעובר עם תסמונת דאון או תסמונות גנטיות אחרות. חשוב לציין שקיימים עוד מצבים אשר יכולים להיות מאובחנים כתוצאה מבדיקה זו כמו מומים פתוחים של מערכת העצבים אשר יתבטאו בערכי AFP גבוהים.

כמה? הבדיקה כלולה בסל הבריאות, מסובסדת על ידי קופות החולים וכרוכה בהשתתפות עצמית סמלית.

דיקור מי שפיר

כן או לא? הבדיקה מומלצת במקרה והאישה מעל גיל 35 או הופנתה לבדיקה בייעוץ גנטי בשל סיכון גבוה למומים כרומוזומליים.

מתי? בדרך כלל בשבועות 16-20. ישנם מקרים רפואיים אשר יובילו להמלצה לדיקור בשלב הריון מאוחר יותר.

מה בודקים? בעזרת מחט דקה דוקרים את שק ההריון דרך דופן הבטן ושואבים 30-40CC ממי השפיר. בתוך מי השפיר נמצאים תאים עובריים, המאפשרים לבחון את הדנ"א העוברי ולקבל תוצאות בוודאות גבוהה מאוד. הסיכון ללידה מוקדמת בעקבות הבדיקה נמוך ועומד על 1 ל-800-1,000 לידות.

המונח דיקור מי שפיר בעצם מצביע על דרך לקבלת תאים עובריים. בתאים הללו ניתן לבצע בדיקות גנטיות מסוגים שונים – מקריוטיפ, שהיא הבדיקה הגסה יותר ועד לצ'יפ גנטי או "ריצוף" אשר הינן בדיקות רגישות הרבה יותר – הכל ביחס להתוויה הרפואית.

בנוסף לגנטיקה, ניתן להתייחס בבדיקת מי שפיר גם לבעיות עובריות אחרות כמו הדבקה עוברית במחלות ויראליות כ- CMV.

כמה? אם את עומדת בקריטריונים לבדיקה, את זכאית לה ללא עלות בבתי החולים הממשלתיים או בקופות החולים. באופן פרטי עלות הבדיקה מגיעה לאלפי שקלים.

להכיר את העובר עוד מהרחם (איור: שאטרסטוק)
להכיר את העובר עוד מהרחם (איור: שאטרסטוק)

סקירת מערכות מאוחרת

כן או לא לעשות? מומלץ לעשות

מתי? בשבוע 20-24

מה בודקים? כמו בסקירת המערכות המוקדמת, בודקים את האנטומיה של כל איברי העובר. ישנם איברים המתפתחים מאוחר יותר ולכן לא ניתן לסקור אותם בבדיקה המוקדמת יותר. גם את האיברים שנצפו בסקירה המוקדמת, ניתן לראות טוב יותר.

כמה? יש פער גדול בין מחירי הבדיקות באופן פרטי או דרך הקופה. עלות הבדיקה יכולה להגיע לאלפי שקלים, וההחזר תלוי בסוג הביטוח שברשותך. למרות זאת, הורים רבים מעדיפים לעשות את סקירת המערכות באופן פרטי ולקבל תמונה רחבה וברורה יותר של העובר.

העמסת סוכר

כן או לא לעשות? כן

מתי? בשבוע 24-28. נשים בסיכון גבוה לסוכרת הריונית יכולות להישלח לבדיקה מוקדם יותר.

מה בודקים? הבדיקה השגרתית לנשים ללא סוכרת הריונית בעבר ושאינן סיכון מוגבר, נקראת GCT או "העמסה קטנה" ונעשית באמצעות שתיית 50 גרם סוכר ובדיקת גלוקוז בדם לאחר שעה. תוצאה שמתחת ל-140 נחשבת תקינה.

אם התוצאה בין 140-200 או במקרים אחרים בהם מתעורר חשד לסוכרת הריונית עושים "העמסה גדולה": יש להגיע בצום, אז נלקחת בדיקת דם ראשונה לגלוקוז. לאחר הבדיקה הראשונה, על האישה לשתות 100 גרם סוכר ולעבור בדיקות דם נוספות לאמת הסוכר לאחר שעה, שעתיים ושלוש שעות.

אם תוצאת GCT מעל 200 ניתן לאבחן סוכרת הריונית ללא צורך בהעמסה גדולה. האישה תישלח להתחיל מעקב הריון בסיכון.

כמה? הבדיקה נכללת בסל הבריאות ואינה כרוכה בתשלום

מעקב גדילה

כן או לא לעשות? חשוב לבדוק

מתי? משבוע 30-34 ועד סוף ההריון

מה בודקים? באמצעות בדיקת אולטרסאונד מודדים את גודל העובר ועורכים הערכת משקל על פי ארבעה מדדים – היקף ראש, קוטר ראש (BPD), היקף בטן ואורך עצם הירך. באותה בדיקה נעשה מעקב אחר מיקום השלייה, וכמות מי השפיר במטרה לוודא שאין עודף או חסר העלולים להעיד על בעיה בהריון. בשבועות הבאים יש לחזור על הבדיקה כדי לוודא שהעובר גדל כמו שצריך.

כמה? ללא עלות כחלק ממעקב ההריון

תרבית ל-GBS

כן או לא לעשות? לא חובה. מומלץ לנשים בגורמי סיכון: לידה קודמת של יילוד אחר חלה ב-GBS, ירידת מים לפני שבוע 37, ירידת מים מעל 18 שעות, צירים לפני שבוע 37 הגורמים לשינויים בצוואר הרחם, נשים עם חום מעל 38 מעלות בלידה.

מתי? שבוע 35-37

מה בודקים? באמצעות תרבית פשוטה מהנרתיק, מהרקטום או בבדיקת שתן, ניתן לזהות נשאות של החיידק GBS. החיידק אינו מסוכן לאישה, אלא רק לעובר. 20% מהנשים נשאיות של החיידק, מתוכן פחות מ-1% עלולות להדביק את העובר במהלך הלידה בלבד (החיידק אינו עובר בהריון). במקרה שהתרבית יוצאת חיובית, האישה יכולה לקבל טיפול אנטיביוטי שמפחית משמעותית את הסיכון להדבקת העובר.

כמה? ללא עלות