כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

הנקה קלה: מה יכול לעזור לייצור החלב

מרגישה שהחלב פשוט לא זורם לך? לפני שאת מרימה ידיים, יש כמה שינויים שאת יכולה לעשות להגברת ייצור החלב. הדיאטנית אסנת בוברוב עם טיפים להנקה קלה
הגוף מסוגל לייצר מספיק חלב (צילום: שאטרסטוק)

 

"אולי אין לך מספיק חלב?" – זה המשפט הכי מעצבן שמניקה טרייה שומעת. גם אם את הכי בטוחה באימהות שלך, המשפט הזה עלול לערער אותך. במקום להתרגז או להילחץ, עדיף פשוט להקפיד על כמה כללים שיסייעו לך בייצור החלב. אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם, נותנת 7 עצות טובות:

1.      להניק לפי דרישה

"הגורם המשפיע ביותר על כמות החלב של האם המניקה, היא ההנקה עצמה", אומרת בוברוב. "הדרישה יוצרת היצע. ככל שהתינוק יונק, כך הגוף מייצר כמות תואמת. בימים שבהם הדרישה של התינוק גבוהה יותר, הגוף מגביר את ייצור החלב".

2.      שתייה מרובה

מחסור בנוזלים בגוף האם עלול ליצור מחסור בחלב. בוברוב ממליצה לדאוג כי בכל פינות הבית בהן נמצאת המניקה, יהיה בקבוק מים מלא זמין כל העת – בחדר השינה, בסלון, בחדר התינוק, ובתיק העגלה. מה לגבי סוג השתייה? "מאוד לא מומלץ בזמן ההנקה לשתות משקאות המכילים קפאין, מכיוון שהחומר עלול להסתנן לחלב", מסבירה בוברוב. "גם המתקה של שתייה אינה מומלצת במיוחד. הכי טוב לשתות מים".

3.      מנוחה

"הצלחה בהנקה לא יכולה להתבסס על האם בלבד", מדגישה בוברוב. "יש תפקיד חשוב לתמיכה שהיא מקבלת בבית, ומנוחה טובה חשובה למען ייצור החלב. אם התינוק סיים לינוק והוא שבע ורדום – זה הזמן של האם לנוח. לא תמיד השינה מגיעה בקלות דווקא באותם רגעים, אבל גם לשכב או לשבת ולקרוא ספר טוב זו מנוחה".

4.      הורמון האהבה אוקסיטוצין

ייצור החלב בגוף נעשה בזכות הורמון האהבה אוקסיטוצין המופרש מהאם. קירבה פיזית לתינוק ותהליך היקשרות תקין גורמים להפרשת ההורמון וכתוצאה מכך לזרימת חלב טובה יותר.

5.      תזונה נכונה

בתקופת הההנקה, ממש כמו בתקופת ההריון, חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה. לדברי בוברוב, יש הרבה מיתוסים על סוגי מזון והשפעתם על ההנקה, שרובם לא הוכחו מדעית. "לא הוכח למשל ששומר מצליח להפחית גזים ממש כמו שלא הגיוני שגודל המולקולה של הקטניות עוברת בחלב אם", אומרת בוברוב. "עם זאת, אין לזלזל בתחושה סובייקטיבית של הקלה. גם אם אין בהכרח הסבר מדעי, עצם העובדה שאישה חשה כי משהו מסוים עוזר לה – זה מצוין".

6.      אומגה 3

בתקופת ההריון וההנקה חשוב במיוחד לשים לב שבתזונה ישנם מקורות לאומגה 3, בדמות דגים מהים הפתוח כמו סלמון וטונה. אם אינך אוכלת דגים, כדאי לשקול לקחת תוסף מזון של אומגה 3, אך לשים לב לכמות.

7.      ברזל

בהריון ישנה מודעות גבוה לסיכון לאנמיה, אך לא כולן יודעות שגם בתקופת ההנקה עלולה להופיע אנמיה אצל האם בשכיחות גבוהה יחסית. הסימנים לאנמיה הם עייפות יתר, קושי להירדם, חיוורון, עצבנות ודכדוך. אלו תסמינים דומים לדיכאון לאחר לידה, לכן אם את סובלת מהם, עדיף לעשות קודם בדיקות דם. לעיתים שינוי תזונתי או תוספי מזון המשלבים B12, ברזל וחומצה פולית, יכולים לפתור את הבעיה.