כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך נותנים תרופה לתינוק?

כיצד מחליטים על מינון נכון של תרופה לתינוק, האם מותר למהול את התרופה בחלב ומה לעשות אם הקיא את התרופה? הרוקחת איריס מעין כהן עם כל התשובות לשאלות
המזרק מאפשר לתת כמות מדויקת (צילום: שאטרסטוק)

אין דבר יותר מתסכל עבור הורה, מאשר לראות את התינוק שלך חולה. אנחנו מוכנים לעשות הכול כדי שירגיש יותר טוב, אבל לפעמים מרוב לחץ ובלבול אנו עלולים לעשות טעויות. כאשר מדובר במתן תרופה לילדים, חשוב מאד להיזהר ממינון יתר – שעלול לגרום לנזק של ממש, או ממינון נמוך מדי, שעשוי לא להשפיע כלל על הילד. אז איך יודעים מה המינון הנכון?

אם התרופה ניתנה עם מרשם של רופא, יש להקפיד באופן מדויק על ההוראות ולא להפחית מהמינון הכתוב או להוסיף עליו. בתרופות ללא מרשם, ישנן הוראות שימוש על גב האריזה.

"ברוב התרופות עדיף לתת תמיד מינון לפי משקל ולא לפי גיל הילד", מבהירה איריס מעין כהן, רוקחת סופר-פארם. "זה נכון במיוחד כאשר מדובר בתינוקות עד גיל שנתיים. עד גיל שנתיים, יש הבדלים משמעותיים במשקל בין תינוקות בגיל זהה. ניתן לראות מצבים שבהם למשל תינוק שנולד במשקל ארבעה קילו, שוקל פי שתיים מתינוק שנולד במשקל שני קילו, ולכן בגיל שנה יכול להיות ביניהם פער של 30% במשקל הגוף. בכל מקרה, במידה והמינון לא ברור יש להתייעץ עם רוקח".

מה הדרך המומלצת למתן התרופה לילד?

"תמיד עדיף להיעזר במזרק כי בו המדידה היא המדויקת ביותר, וגם קל להזליף את התרופה מהמזרק ישירות לתוך הפה של התינוק. במידה והחום עלה לילד בזמן שהוא ישן, מומלץ נוח יותר לתת לו נרות. גם במקרים של הקאות, עדיף להשתמש בנרות. במידה והילד משלשל, התרופה כמובן צריכה להינתן דרך הפה".

הורים רבים מעדיפים למנוע מילדיהם להתמודד עם טעמה המר של התרופה, ומוהלים את התרופה עם מים או חלב בבקבוק של הילד. לדברי  מעין כהן, מדובר בפתרון שנוי במחלוקת.

"אין כלל אצבע בשאלה האם מותר למהול את התרופה", היא אומרת. "לכל תרופה יש את הריאקציה שלה. מיהול של תרופה במים לא גורם לה נזק בדרך כלל. כאשר מדובר בחלב, זה תלוי באיזו תרופה מדובר, ועדיף להתייעץ קודם עם רוקח. הבעיה בשילוב התרופה עם תמ"ל, או כל נוזל אחר, היא שאם הילד לא סיים את כל הבקבוק, אין אפשרות לדעת איזה מינון של התרופה הוא קיבל".

מה עושים אם הילד הקיא או פלט מיד לאחר קבלת התרופה?

"בדרך כלל צריך לתת מנה נוספת מיד, אבל חשוב לדעת כמה זמן עבר מאז מתן התרופה. העצה הטובה ביותר היא לברר עם בית המרקחת הקרוב".

במידה והתינוק סוגר את הפה ומסרב לבלוע את התרופה, ממליצה מעין כהן להתאזר בסבלנות ולתת לו בעזרת המזרק מעט מהתרופה בכל פעם, למשך מספר דקות עד שיסיים את המנה. "אצל תינוקות זה קל יותר", מוסיפה כהן. "לגבי פעוטות, צריך להגיע איתם להסכמות כדי שיסכימו לבלוע את כל התרופה. פעוט שלא מוכן בשום אופן לבלוע תרופה – ניתן לתת לו נר, במידה והתרופה קיימת בנר".

ומתי כבר אפשר להציע לילדים כדור? מעין כהן אומרת שמניסיונה, בגיל 10 הילדים כבר מסוגלים לבלוע כדורים במקום תרופות.