כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

טיפים לירידה במשקל אחרי לידה

לשתות הרבה מים, להניח ירקות ופירות מוכנים לאכילה בהישג יד ולהבין שלא תמיד קצב הירידה במשקל תלוי רק בנו. הדיאטנית אסנת בוברוב עם עצות חשובות ליולדות טריות  
חשוב שיהיו ירקות ופירות זמינים מול העיניים (צילום: שאטרסטוק)

"התקופה שאחרי הלידה מלאה באתגרים רבים – ארגוניים, פיזיים ורגשיים. דיאטה היא לא תוספת רצויה בתקופה הזו ואינה נכונה גם בהיבט התזונתי", אומרת אסנת בוברוף, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם. "דיאטה עלולה לגרום לבלבול בתהליך חילוף החומרים בגוף. במקום זאת, כדאי בתקופה זו – בעיקר אם את מניקה – למצוא מוטיבציה לאכול בריא גם כדי לשפר את איכות החלב וגם כדי לשמור על הבריאות ולאגור כוחות".

סיבה נוספת להימנע מדיאטה, היא שהירידה במשקל עלולה להיות איטית מהמצופה, ועל כן ליצור תסכול שיכניס את היולדת לסחרור רגשי מיותר. "החזרה למשקל שלפני הלידה יכולה להיות איטית או מהירה", היא מוסיפה. "אבל בכל מקרה כדאי שהירידה במשקל תהיה שפויה וללא מאמץ מופרז, גם כדי לשמור על בריאות היולדת וגם במטרה לשמור על המשקל גם אחר כך לטווח הארוך".

אז איך שומרים על תזונה מאוזנת? אלו העצות של בוברוב:

לשתות הרבה מים

במיוחד בהנקה, חשוב להקפיד על שתייה מרובה. תדאגי שבכל מקום בו את נמצאת, יהיה בקבוק מים זמין. "השתייה דוחה עייפות ורעב", מדגישה בוברוב. "מיקום אות הצמא ואות הרעב במוח קרובים זה לזה, לכן אנחנו מרבים לטעות בפירוש האיתות של הגוף, ולחשוב שאנחנו רעבים בזמן שאנחנו בכלל צמאים".

ירקות ופירות זמינים

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קורנוול, התברר שכאשר אנו פותחים את המקרר, יש סיכוי גבוה פי שלושה שנאכל את הדבר הראשון שנראה. לכן, מציעה בוברוב להניח בגובה העיניים מגש עם פירות שטופים וירקות חתוכים וזמינים לאכילה. המלצה נוספת היא לקנות עגבניות שרי, מלפפוני בייבי ופלפל מזן טינקרבל שהם ידידותיים יותר לנשנוש במהלך היום.

להרחיק את העוגות והממתקים מהשיש

מחקרים הראו שמה שיש לנו על השיש במטבח, משפיע על המשקל שלנו. בבתים בהם היו פירות וירקות על השיש, האימהות שקלו בממוצע 3.6 קילו פחות מנשים אחרות. בבתים בהם היו דגני בוקר ממותקים על השיש, האמהות שקלו בממוצע 9.2 קילו יותר. ומה יש על השיש אצלכם בבית?

אוכל מבושל

נכון שלרוב הנשים אחרי לידה אין זמן, סבלנות או פניות לבישולים. לכן בוברוב מדגישה את חשיבות התמיכה לה זוכה היולדת מבן הזוג והמשפחה. אין תחליף לאוכל מבושל, טרי וטעים וזה המקום בו בן הזוג יכול לסייע ולוודא כי יהיה בבית אוכל בריא שהאם הטרייה אוהבת.

לחלק נשנושים למנות קטנות

רצוי להכין מראש מנות מדודות של מה שאת מתכוונת לאכול. לדגמה, אם קנית חבילת קרקרים, חלקי אותה מיד לקופסאות קטנות ובכל אחת מהן חמישה קרקרים, כך תהיי בטוחה שאת אוכלת את המנה שרצית ולא חיסלת חבילה שלמה בלי להתכוון.

לשבת לאכול

גם אם את אוכלת בכל פעם מנות קטנות, אפשר להימנע מאכילה נשנשנית, אם בכל פעם תקדישי את הזמן לאכילה. שבי, הימנעי מהסחות דעת מיותרות ואכלי בדיוק את הכמות שאת רוצה. זה בסדר להניק ולאכול, אבל העיקר לא לאכול בעמידה, לא "לחטוף" אוכל ולא לאכול תוך כדי עיסוק בנייד. אם תהיי מרוכזת באכילה, תשימי לב בדיוק מה את אוכלת וכמה – ולכן הסיכוי שתאכלי אוכל מיותר, קטן יותר.