כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

המדריך לטיול משפחתי מוצלח

זה נכון שאין טיול מושלם, אבל אם תשמרו על כמה כללים בסיסיים, תוכלו להבטיח טיול משפחתי שישאיר טעם של עוד

מהו טיול מושלם עם הילדים? טיול שאין בו חיכוכים? נטול חילוקי דעות, כעסים או אכזבות?
חופשה משפחתית מושלמת מורכבת מרגעים של אושר ותחושת חיבור רגשי של בני המשפחה, יחד עם התמודדות והכלה של רגעים פחות זורמים, כאלה שיש בהם קונפליקטים וחוסר תיאום ציפיות בין בני המשפחה, והיא כזו המכילה בתוכה גם את הצרכים של הילדים בהתאם לגילם, יכולותיהם והעדפותיהם, וגם את הצרכים והאילוצים של ההורים. כמו בשגרת המשפחה בימים הרגילים, גם בתקופה זו חשוב שתתבוננו בילדים שלכם דרך הצרכים והרצונות שהם מביעים, אך הכרחי לשמור גם על עצמכם בדרך.

אז איך עושים את זה?

תחילה – הורידו ציפיות. הכינו את עצמכם גם לרגעים כאלה ונסו לקבל את עצם קיומם בהבנה, מבלי לתת להם לצבוע את כל הפעילות או היום בו הם קרו, בצבעים של 'כישלון'. פה גם קיים לימוד חשוב לילדים: יש רגעים בהם יש רגשות לא טובים, והרגעים האלו חולפים כמו שהם באים. כשהם עוברים, אפשר להתחבר שוב ולנסות להמשיך ליהנות מיתר הזמן במקום לשקוע באירוע הלא נעים שקרה קודם. מה שנקרא בסלנג – לשחרר.

מצאו זמן ביום בו אתם לוקחים פסק זמן ומאפשרים לעצמכם למלא מצברים. זה יכול להיות כמה דקות לשתיית כוס קפה בנחת, התבוננות בטלפון, קריאת ספר וכדומה. הגדירו לילדים שזה 'הזמן שלכם' ולמדו אותם לכבדו.
בכדי למנוע אכזבות מיותרות, הגדירו עם הילדים מה צפוי ומה התוכניות. כמו בשגרה בבית, תנו להם להיות מעורבים בהחלטות (לפחות בחלקן) בנוגע לטיול. תנו להם תחומי אחריות שונים בהתאם ליכולותיהם ושתפו אותם גם בדילמות המתפתחות תוך כדי. לדוגמא: "חברים שלנו רוצים שנקצר את המסלול כי יש להם ילד קטן אבל אנחנו מאוד רצינו להספיק הכל. מה לדעתך כדאי לעשות?". ככל שתערבו את הילדים, הם יתמודדו טוב יותר עם השינויים הבלתי צפויים העלולים להתרחש בדרך, וישתפו יותר פעולה בחיפוש פתרונות.

קמפינג משפחתי. צילום: shutterstock

כל אחד שונה במשפחה

חשוב לשמוע את הקול הייחודי של כל אחד. עשו 'ישיבת בקשות', שבו לישיבה נינוחה בשעת הערב בה כל אחד יוכל לספר מה חשוב לו בחופשה בכלל או בטיול בפרט, ומה הוא היה רוצה. וכמובן גם מה כל אחד מבקש שלא יהיה. הבהירו כי תשתדלו לתת ביטוי לצרכים של כל אחד מהם ותעשו כמיטב יכולתכם בהתאם ליכולות והתנאים. השיתוף, ההקשבה ההדדית, הכבוד זה לזה וברור שגם הלמידה למה זקוק כל אחד, חשובים מאוד בתוך המשפחה.

הצטיידו בהתאם

אם זו פעם ראשונה שאתם יוצאים לטיול עם תינוק חדש, חשוב להיערך בהתאם כדי למנוע שיבוש רציני. כשהתינוק סובל, אפילו מהגירוי הקטן ביותר בעור, זה עלול לגרום לתסכול ולחוויה לא נעימה מהטיול. על כן, היערכו מבעוד מועד: חשוב להצטייד בתכשירים המיועדים לכך כמו למשל רול און או שמנים להגנת העור. בסדרת בייבי באזז של טפטפים יש מוצרים טבעיים לתינוקות וילדים שמתאימים לשטח.

ובסוף הטיול

חשוב להדגיש את הצורך של ההורים ללמד את הילד להוקיר תודה על הטוב שהוא זוכה לו. כדי שהילד יצליח להרגיש שמחה רבה יותר בחייו, כדי שיחוש תחושה של זכות בכל מה שיש לו ולא ייקח דברים כמובנים מאליהם. הדרך שלנו ללמד את הילד את זה היא להרגיל לגישה כזו כדרך חיים.

בתום הטיול, בעודכם נוסעים באוטו, או בארוחה בסיומו של החג, היזכרו ביחד בחוויות שחוויתם, העלו זיכרונות, צחקו מהדברים המשעשעים שקרו וחלקו זה עם זה מה הרגע שהכי אהבתם או שזכור לכם ממש לטובה. שאלו את הילד מה היה ברגע הזה שהיה כל כך נעים לו, וכך תזכו לשמוע מה באמת משמעותי בעיניו.

כתבה: נעמה וקסמן – עובדת סוציאלית ומדריכת הורים