כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

עור התינוק: מנפצים את המיתוסים

עדיף להלביש בבגדי כותנה, אמבטיה יומיומית פוגעת בעור ומקדמי הגנה לפנים מזיקים. חד וחלק: כך תשמרו על עור התינוק בריא
תינוק יפה
חלק כמו טוסיק של תינוק. צילום: depositphotos

הרצון המיידי שלנו, כהורים, הוא להעניק חום, לעטוף, לגונן, לחבק ולהקיף באהבה את הבייבי החדש. מתברר, שזהו גם תפקידו של האיבר הגדול ביותר בגוף: העור. באמצעות עור התינוק, ולמעשה השכבה החיצונית שלו, חווה התינוק את העולם. עורו העדין והדק של התינוק נחשף לאחר הלידה להשפעות של טמפרטורה, מזג אוויר, כימיקלים המצויים בסבון, חומרי כביסה ומשחות, נוטה להיות יבש ומגורה בקלות ולכן דורש טיפול מסור וקפדני.

פנינו לד"ר בוריס צוקרוב, רופא עור, יועץ ל"בלנאום" ו"מוסטלה", מותגי דרמו קוסמטיקה לתינוקות ולילדים, בניסיון להפריך כמה מהמיתוסים הנפוצים בטיפול בעור התינוק.

עדיף להלביש תינוקות עם עור רגיש בבגדי כותנה

נכון. בגדים רחבים מבדים טבעיים (כגון כותנה) עוזרים לעור התינוק לנשום היטב. בכל מקרה, רצוי להימנע מלהלביש את התינוק בבגדי צמר, בבדים סינתטיים או בבדים מגרדים הגורמים גם להזעה. מומלץ לכבס את הבגדים לפני כל לבישה ולהשתמש בחומרי כביסה שאינם מכילים בושם (יש לחפש מוצרים שרשום עליהם "ללא ריח", "היפואלרגני" או "לבעלי עור רגיש").

שינה עם חיתול "מלא" יכולה לפגוע בעור התינוק

לא נכון (אבל לא לגמרי..). הורים רבים מתלבטים אם להעיר את התינוק באמצע הלילה, כדי להחליף לו חיתול. זאת מחשש ששינה עם חיתול "מלא" עלולה לפגוע בעורו. חיתול מלא בשתן אינו גורם לזיהומים. חיתול מלא בצואה, זה כבר סיפור אחר. צואה מהווה סכנה גם לעור התינוק, אך בעיקר למערכת שלפוחית השתן שלו (בייחוד אצל בנות…).

יש לשטוף או לייבש את אזור החיתול של התינוק במהלך כל החלפה

לא נכון. שתן לא אמור לגרום לפריחה או לזיהום. יש לשטוף את האזור רק אם הייתה בחיתול צואה. שטיפה תכופה מדי, עלולה לגרום נזק לעור התינוק, להפכו לרגיש יותר ולגרום לתפרחת חיתולים. ניסיונות ייבוש עקשניים של העור, בעייתיים עוד יותר – עור יבש מגורה הרבה יותר בקלות.

אם התינוק סובל מתפרחת חיתולים, השימוש בחיתולי בד ירפא אותה

לא נכון. חיתול בד הוא בעצמו גורם פוטנציאלי לתפרחת חיתולים. שילוב חיתול בד, כאשר התינוק כבר רגיל לחיתול חד פעמי, רק יחמיר את התפרחת.

אמבטיה יומיומית עלולה לפגוע בעורו של התינוק

לא נכון. אמבטיה על בסיס יומיומי, הנערכת לזמן קצר, במים חמימים (לא לוהטים, אך לא קרים מדי) אינה פוגעת בעורו של התינוק, להיפך, אמבטיה בשילוב שמן אמבט המזין את העור ומחזיר לו את הלחות שאבדה לו, תורמת להרגעת עורו העדין של התינוק. שמן אמבט, כדוגמת בלנאום בייבי, המכיל 100% שמן ממקור צמחי ומיועד לשימוש יומיומי, שומר על עור התינוק, מחדש את תפקוד העור כמחסום ומעניק הגנה יומיומית מפני גורמים חיצוניים המייבשים ומגרים אותו. יש לזכור כי קצף אמבט או סבונים ריחניים, עלולים לגרות את עורו העדין של התינוק.

תינוק יכול להידבק באקזמה מתינוקות או אנשים אחרים

לא נכון. אקזמה היא לא דבר שמועבר בין בני אדם על ידי הידבקות. תינוק לא ידבק באקזמה במהלך שהייה במעון היום, במקום ציבורי, או אפילו אצל חברים או בני משפחה. אקזמה מתפתחת מסיבות לא ברורות, שכנראה קשורות גם לגנטיקה. לתינוקות אשר מפתחים אקזמות ישנם לרוב קרובי משפחה הסובלים מאותן בעיות עור, מאסטמה או אלרגיות שונות.

מקדמי הגנה עלולים לפגוע בעור התינוק ולכן אין להשתמש בהם לפני גיל שישה חודשים

לא נכון. הסיכויים שהתינוק יפתח תגובה אלרגית למקדם הגנה ייעודי לתינוקות הם נמוכים למדי. לעומת זאת, הסיכויים לסרטן העור עקב חשיפה לשמש גבוהים. עדיף שלא להסתכן, ולצמצם את שעות החשיפה של התינוק לשמש. כמו כן, יש להימנע מלחשוף אותו לשמש בשעות המסוכנות (בין 10 בבוקר ל- 4 אחה"צ) וחובה למרוח על עורו קרם הגנה המכיל מסנני קרינה, שאינם נספגים בעור התינוק (מסנני קרינה מינרלים), כאלה בעלי רכיבים המזינים את העור, מסייעים בהפחתת נזקי השמש ובשיקום התאים, כדוגמת קרם ההגנה של "מוסטלה", המקנים הגנה גבוהה מאוד ומתאימים לשימוש בקרב תינוקות.

זיהומי עור התינוק נוטים להחמיר בחורף

נכון. עורנו נוטה להיות סדוק ומגורה כשהטמפרטורות יורדות, בעיקר בשל היובש הגדול בעונת החורף / עונות מעבר. עורו של תינוק רגיש בהרבה מזה של מבוגר ולכן מצריך שימוש בקרם לחות עשיר בייחוד בעונת הסתיו והחורף,  כדי להגן עליו. קרם כדוגמת, קרם הגוף  של "מוסטלה", הנספג במהירות, בעל מרקם קרמי נעים למריחה ומיועד לשימוש יומיומי לאחר האמבטיה או לפי הצורך, מסייע בליחוח העור. חשוב שהקרם יתאים לעורם העדין של תינוקות מיום היוולדם.

קשקשת היא תופעה חמורה שחייבים לטפל בה

לא נכון. הקשקשת שכיחה בקרב תינוקות בעיקר בשלושת חודשי חייהם הראשונים. מדובר במצב שכיח ובלתי מזיק שבדרך כלל אינו מגרד או גורם אי נוחות לתינוק. הורים רבים ממהרים לטפל בבעיה בשל שיקולים אסתטיים. גירוד הקליפה ללא ריכוך מקדים עלול לגרום לפציעת העור ולזיהום פטרייתי או חיידקי. שימוש בתכשירים שאינם מותאמים לתינוקות עלול לגרום להחרפת הבעיה וליצירת נזק רב יותר מכפי שהיה מלכתחילה. לכן רצוי להשתמש בתכשירים ייעודיים לטיפול בקרקפת יבשה, כגון שמפו קצף של "מוסטלה".

חשוב אם כן, להשתמש במוצרים ייחודיים וייעודיים, המתאימים לעורם העדין של תינוקות וילדים ואשר מטפלים בעור ומעניקים לו הגנה לטווח קצר וארוך.