כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

הפלה טבעית: למה זה קורה?

עצוב, אבל אחת מכל ארבע נשים עוברת הפלה בשלבי ההריון הראשונים. מתי כדאי לגשת לבדיקה, איך מתמודדים עם האובדן ומה זה אומר על ההריון הבא שלך?
אילוסטרציה: שאטרסטוק

הפלה טבעית מוגדרת כאובדן הריון שמתרחש עד השבוע ה-20 להריון. ההפלה תזוהה לרוב כדימום וגינלי, לעיתים בשילוב התכווצויות וכאבים בבטן התחתונה, המדמים כאבי מחזור. לפי הסטטיסטיקות, כל אישה רביעית, עלולה לחוות הפלה טבעית. הרפואה מתייחסת להפלה הטבעית כטעות שהתרחשה בזמן ההפריה ואינה קשורה בדרך כלל, לבעיה אצל אחד מבני הזוג.

לרוב ההפלה תסתיים בעצמה, ללא עזרה חיצונית. לעיתים, כאשר ממילא מתחיל הליך של הפלה טבעית, יחליט הרופא לתת לאישה תרופות אשר מזרזות את התכווצות הרחם, על מנת לעזור לתהליך להסתיים מהר יותר. במקרים מסוימים, יזהה הרופא בבדיקת האולטרה סאונד שרידי הריון ברחם, ואז תיאלץ האישה לבצע גרידה.

מה הסיבות השכיחות להפלה?

ישנן סיבות רבות להפלה טבעית, ולא את כולן ניתן לבדוק בהכרח. הריון יכול להסתיים באופן טבעי גם בשלבים מוקדמים מאוד של ההריון, כמו למשל במקרה של הריון כימי. הכוונה למקרה בו נמצא בדמה של האישה הורמון ההריון בטא, אך ברחמה לא נמצא שק הריון.

במהלך השליש הראשון להריון, אחת הסיבות השכיחות להפלה נובעת מטעות כרומוזומלית בעובר. כל אדם נושא בגופו מטען של 46 כרומוזומים, כאשר העובר נושא מספר לא תקין של כרומוזומים, נוצר חוסר איזון במטען הגנטי הגורם להפלת העובר. הרפואה מגדירה מצב זה כתהליך סינון טבעי של הגוף, הנמנע מהולדתם של עוברים שלא יכלו לשרוד.

כאשר מדובר בהפלה אשר מתרחשת לאחר סיום השליש הראשון של ההריון, עולים הסיכויים כי מדובר בבעיה המצריכה בדיקה נוספת. קרישיות יתר אצל האישה, למשל, עלולה לגרום להפלות. במידה וזו הבעיה, יש לקבל טיפול נגד התופעה בהריון הבא כדי למנוע הפלה נוספת.

ברגע שמופיע אצל האישה דופק עוברי, החל מהשבוע השביעי להריון, הסיכוי להפלה יורד ל-5%.  לאחר תחילת השליש השני להריון, הסיכון להפלה טבעית הוא אחוז אחד בלבד. אם כן, מתי כדאי לגשת לבדיקות קצת יותר מקיפות? רק לאחר שלוש הפלות, ממליצים הרופאים לגשת לבירור רפואי מעמיק.

לתת מקום לכאב

מלבד האובדן הפיזי, מדובר גם באובדן רגשי, ומכיוון שהגורם להפלה לרוב אינו ידוע, נשים רבות מתחילות לחפש סיבות חיצוניות כמו פעילות גופנית, מתח נפשי או קיום יחסי מין. חלקן נכנסות ללופ של האשמה עצמית מיותרת, לצד החשש מהפלה נוספת. דווקא בשל כך, חשוב להתייחס להפלה טבעית כאל אובדן, להתמודד עימו ולהכיל אותו. תקופה של אבל רגשי, תסייע לנו לשחרר את החרדות ולהצליח להגיע להריון הבא בשקט נפשי יחסי.

זמן קצר לאחר ההפלה אמורים ערכי הורמון ההריון להתאפס והגוף אמור לחזור לתפקודו הרגיל. כדאי לחזור לבדיקה אצל הרופא כשבועיים עד חודש לאחר ההפלה.

חשוב לזכור כי הפלה טבעית בודדת אינה מהווה אינדיקציה לבעיה כלשהי והיא לרוב מהווה אירוע אקראי בודד שאחריו יגיע הריון תקין. אין מניעה רפואית שלא לחזור ולנסות להרות כבר במחזור הראשון שאחרי ההפלה הטבעית.