כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

התופעה שלא הכרתם: דיכאון בהריון

כמעט ולא מדברים על זה, אבל 20% מהנשים יחוו דיכאון במהלך ההריון. איך אפשר לזהות את הבעיה, למה זה קורה ומה הטיפול האפקטיבי?

תקופת ההריון טומנת בחובה לא מעט קשיים פיזיים: הגוף משתנה, תופעות הלוואי מטרידות, אורח החיים המוכר משתבש והאישה שעד כה הייתה עצמאית, חשה לעיתים מוגבלת בתוך גופה. לצד השינויים הפיזיים, מתחוללים שינויים רגשיים – חלקם אפילו קיצוניים. דיכאון בהריון היא תופעה הרבה יותר שכיחה מכפי שחשבתם, והטיפול בה הוא קריטי.

לפי הערכה גסה, קרוב ל-20% מהנשים יחוו תסמינים דיכאוניים בהריון וכ-10% מהנשים סובלות מדיכאון קליני במהלך ההריון. עם זאת, מדובר בתופעה שכמעט ואינה מוכרת, להבדיל מהדיכאון לאחר לידה שעלה בשנים האחרונות למודעות.

נשים רבות חוות תסמיני דיכאון מבלי לשתף ולהתמודד עם הקושי. הסתרה של המצב הרגשי עלולה להחריף את התופעה. עזרה מקצועית, אשר ניתנת בזמן הנכון, יכולה להקל על הסימפטומים ואף להעלימם לחלוטין. מה שנראה קשה ובלתי אפשרי בשעת מצוקה, יכול להפוך לאחר מכן להורות שמחה, בעלת מוכנות נפשית להתמודד עם האתגרים שבדרך.

הסימנים לאבחון הדיכאון

אחת הסיבות למודעות הנמוכה לדיכאון בהריון היא הקושי בזיהוי ובאבחון. בעוד שלדיכאון לאחר לידה ישנם סימנים ברורים המאפשרים אבחון מהיר וקבלת טיפול מתאים, הרי שבדיכאון בהריון רבים מהתסמינים עלולים להיות משויכים למצב הפיזי של האישה ההרה.

למשל, שינויים בהרגלי אכילה או קשיי שינה, דומים לתופעות הטבעיות המתרחשות אצל נשים רבות במהלך ההריון. סימפטומים נוספים לדיכאון בהריון יכולים להיות תחושת ייאוש, ערך עצמי ירוד, דכדוך, חוסר הנאה, חוסר מוטיבציה לביצוע מטלות, מחשבות פסימיות  ועוד.

לא פעם תסמינים של חרדה ומחשבות טורדניות מלווים את תחושת הדכדוך וחוסר התקווה. מחשבות שליליות יכולות לקבל נפח גדול מהרגיל עד כדי אובדן פרופורציות, מה שעלול להוביל לתחושת ספק או חרטה בנוגע להריון

״האישה חווה רגרסיה בהריון, ופתאום יש הרבה דברים שהיא לא יכולה לעשות", מסביר אריה טבעון פסיכולוג קליני ומנהל מכון טבעון. "מאישה נמרצת, פעילה ועצמאית היא לפתע מתחילה להתעסק במה מותר ומה אסור לה. זה עלול להוביל לחרדה שהולכת יד ביד עם הדיכאון. מצטברת תחושת אי וודאות, יחד עם חשש לאבד את העובר, עד כי האישה למעשה מאבדת את הכוחות שלה, וקשה לה לקבל את הרגרסיה הזו. בנוסף לעלייה במשקל ושינוי דרמטי במראה ובזהות שלה, היא טרודה ממה שהיא הולכת להפסיד כתוצאה מההריון, מה היא לא תוכל לעשות. כך מתחיל תהליך של אבל, לצד הציפייה להורות. לא פעם המחשבה שהכי מטרידה נשים היא שהן היו רוצות שההריון יתרחש בזמן אחר, כביכול נוח יותר – מבחינת עבודה, לימודים וכו׳".

בעיה נוספת באבחון, נעוצה בעובדה שנשים רבות מתביישות להודות בתסמינים הסותרים את מה שמצופה מהן לחוות במהלך ההריון. כתוצאה מכך, הן עלולות להסתיר את תחושותיהן בפני בני המשפחה ואף בפני הרופא.

איך ניתן לטפל?

במקרה של תסמיני דיכאון יש להתייעץ עם גורם מקצועי שיעזור לעבד את הקשיים שעולים ועל ידי כך למנוע מהסימפטומים להחריף. טיפול פסיכולוגי יכול לזהות את שורש המצוקה ולתת כלים להתמודדות יומיומית. ההחלטה לקבל עזרה מקצועית היא קריטית. כך תוכל האישה להגיע לשלב ההורות עם חוזק וחוסן נפשי, ועם מסוגלות לתת מענה מלא לצורכי התינוק. 

"במהלך הטיפול, יש להתחשב גם בהיסטוריה המשפחתית של האישה ולברר אם היו פגיעות או טראומות סביב נושאים של לידה", מדגיש טבעון. "הייתה אצלי בטיפול אישה צעירה שהצליחה להיכנס להריון לאחר ניסיונות רבים. התפתח אצלה מצב חרדתי דיכאוני קשה. מסתבר שבעבר המשפחתי אם-סבתה נפטרה במהלך הלידה. כלומר, הטראומה השתרשה ועברה קדימה בדורות. לשמחתנו, היא יצאה מהמצב יחסית מהר, וכיום היא אמא מצוינת".

קושי נוסף העלול לגרור דיכאון בהריון, יכול לנבוע מזוגיות שאינה מכילה את ההריון. "אחד המפתחות החשובים ביותר לשיפור המצב הוא הקשר עם בן הזוג או עם מערכת מסייעת אחרת במקרה של אם חד הורית", מוסיף טבעון, "אם בן הזוג ממשיך את חייו כרגיל, ולוקח לו זמן להבין שההריון גם שלו, הוא יכול להרגיש כעס או חוסר סבלנות כלפי השינויים של בת זוגו, וכך להחריף את תחושת הדיכאון. הבנה והשלמה של בן הזוג עם המצב והתגייסותו, קשורה ישירות להקלה בתחושות ובמחשבות הדיכאוניות של האישה״.

במקרים מסוימים, בהם טיפול פסיכולוגי בלבד לא יסייע, יומלץ לאישה לפנות לפסיכיאטר שיקבע האם יש צורך במתן תרופות אנטי דיכאוניות על מנת להתמודד עם החרדה ורגשות הדיכאון בהריון. חשוב לציין כי אישה שסבלה בעבר מדיכאון נחשבת לבעלת סיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון בהריון. כמו כן, במקרה של אישה שטופלה טרום ההריון בתרופות נוגדות דיכאון, יש להתייעץ בנוגע להמשך טיפול במהלך ההריון. הפסקת נטילת התרופות ללא התייעצות מקצועית עלולה להיות מזיקה.