כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

צחצוח שיניים לתינוקות

מתחילים את צחצוח השיניים מהשן הראשונה, ובהמשך צריך ללמד את הפעוט הרגלי צחצוח נכונים. כך תשמרו על היגיינת השיניים של ילדכם
כך תצחצחו שיניים לבייבי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מתי להתחיל?

את צחצוח השיניים מומלץ להתחיל מבקיעת השן הראשונה. גם תינוקות שעדיין יונקים ובמיוחד תינוק שמתעורר באמצע הלילה להנקה או לבקבוק, עלולים לפתח עששת. שאריות החלב נשארות על השיניים ומפתחות חיידקים.

איך לצחצח?

עד גיל שנתיים אפשר לצחצח בעזרת פד גזה רטוב או מברשת שיניים רטובה ללא משחה, ואם משתמשים במשחה – לבחור אחת כזו ללא פלואוריד, כיוון שהפעוט עדיין לא יודע לירוק את שאריות המשחה. חשוב לצחצח פעמיים ביום, ולנסות לגמול את התינוק כמה שיותר מוקדם מבקבוק או מהנקת לילה.

סביר להניח שילדכם ירצה לצחצח בעצמו את השיניים, אך חשוב כי תפקחו על הצחצוח ותעזרו לו עד שתראו כי הוא יכול לצחצח לבד. הסבירו לו כיצד לצחצח את הצד האחורי של השיניים, ולא לשכוח את הלשון. אם הוא אינו מתעקש על כך, צחצחו לו בעצמכם. אם תרצו טיפים נוספים – תוכלו לעשות זאת אצל רופא השיניים. מומלץ להגיע לבדיקה ראשונה בסביבות גיל שנה.

באילו משחות ומברשות להשתמש?

מגיל שנתיים אפשר להשתמש בכל משחה שמתאימה לילדים. ישנן משחות בטעמים כמו ענבים ומסטיק. על מברשות השיניים כתוב לאיזה גיל הן מתאימות. כדאי להחליף מברשת בכל שלושה עד שישה חודשים.

"אפשר להשתמש במשחה כאשר הילד יודע לירוק את המשחה החוצה", אומרת ד"ר אבלין ושלר, רופאת שיניים לילדים ומבוגרים ומוסמכת לטיפול בהיפנוזה רפואית. "כל משחות השיניים מכילות פלואוריד, ולכן לא נרצה שהילד יבלע את המשחה. המצב בארץ הוא שעושים הפלרות למי השתייה, אך ההנחיה החדשה היא לא לעשות הפלרות, ולכן הולכים להעלות את כמות הפלואור במשחות השיניים. גם אם הילד לא יורק, אם משתמשים בכמות מאוד קטנה של משחה, ממש ראש של סיכה, אז זה לא נכס לזרם הדם ולא בעל משמעות. בעיקרון בגיל הזה ועד גיל שש אמורים להשתמש בכמות משחה כמו קצה של סיכה עד חצי אפונה. אם הילד עם נטייה חזקה לעששת – הרופא ינחה את ההורים להשתמש בכמות גדולה יותר של משחה", אומרת ד"ר ושלר.

איך לשכנע ילד לצחצח שיניים

ד"ר ושלר ממליצה על שתי דרכים ללמד ילד לצחצח: "חיקוי. לצחצח בזמן שהילד מצחצח, ולהתחיל להראות לו גם עוד הרבה לפני שהוא מתחיל לצחצח בעצמו. אין דבר חזק יותר מחיקוי. הדרך השנייה היא התניות – חיזוקים חיוביים, וכמובן יש להעביר לילד את המסר שצחצוח שיניים הוא דבר חשוב ובעצם מדובר בפעילות חובה, ממש כמו לחגור את הכיסא ברכב או לתת יד כשעוברים את הכביש".

כך תמנעו עששת

עששת בגיל הרך היא דבר מאוד שכיח ויכולה לפגוע בחיוך קורן של ילדכם, והסיבה היא היגיינה לא נכונה. בראש ובראשונה חשוב להמעיט עד כמה שניתן באכילת מתוקים, ובמיוחד מתוקים כמו סוכריות על מקל וסוכריות טופי, בהן הסוכר ממש נדבק אל השיניים ויוצר פלאק. שתייה ממותקת גם היא נכנסת לקטגוריה הזו, ובוודאי שאין לתת לפעוט שתייה מתוקה לאחר צחצוח השיניים בערב. בדקו מדי פעם את שיני ילדכם ושימו לב לדברים כמו כתמים לבנים, שמעידים על התפתחות עששת. חשוב לזכור שגם אם לא מדובר בשיניים הקבועות, נזק לשיניים החלביות עשוי לגרום לבעיות בנבטי השיניים הקבועות.