כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

"זה לא טעים לו": כך תרגילו את התינוק לטעמים חדשים

התינוק עושה פרצוף בכל פעם שאתם מציעים לו ירק או פרי חדש? יש לנו טיפים בשבילכם שיגרמו לו לאכול בהנאה
טעימות, תזונת תינוק, לא טעים לו
"אין את זה ביותר טעים?" (צילום: פוטוליה)

בחודשים הראשונים לחייהם, התינוקות נהנים מטעם אחיד של מזון המותאם באופן מושלם לטעמם. בהמשך הם נחשפים לטעמים חדשים של מזון, ואחר כך גם למרקמים נוספים. מכירים את הביטוי "טעם נרכש"? זה בדיוק מה שקורה לתינוקות בשלב החשיפה לטעמים. הם לומדים להכיר את המזון החדש דרך כל החושים: הריח, הטעם, המישוש, הראייה ואפילו חוש השמיעה.

לא בהכרח כל מזון חדש יערב מיד לחכו של הבייבי, ויש לקחת בחשבון שמדובר בתהליך ממושך. כדי ללמד את הילד ליהנות מתזונה מאוזנת ובריאה, רצוי להתחיל בשלב מוקדם להציע לו מזון מגוון ואיכותי.

איך עושים זאת?

הציעו כל סוג מזון מספר פעמים – יכול להיות שבפעם הראשונה התינוק יסרב לאכול מזון חדש, אבל רוב הסיכויים שאם תציעו שוב ושוב, יסכים לטעום ואף ייהנה מהטעם. לפי מחקרים יש לחשוף את הילד 15 פעמים למזון כדי שילמד ליהנות ממנו.

גוונו בצורת ההגשה – הילד לא הסכים לטעום אבוקדו? נסו לערבב אבוקדו עם ביצה או עם עגבנייה או שפשוט תמרחו על פרוסת לחם רכה. ישנם ילדים שפחות אוהבים אוכל טחון, אבל ישמחו לטעום אוכל חתוך לחתיכות קטנות. כך גם תוכלו להציע ירקות לתינוק.

זכרו לתת דוגמה אישית – מכירים את התחושה שהילד שלכם רוצה דווקא את מה שאתם אוכלים? מצוין! השתמשו בכך כדי לחשוף אותו לטעמים בריאים. אם הילד יראה אתכם אוכלים סלט ירקות קצוץ וקינואה, הוא ישמח לטעום ואף יאכל בהתלהבות.

לא להכריח, לא לאיים – אכילה היא חוויה טבעית ומהנה. אם תצליחו להעביר את המסר הזה לילדכם, יש סיכוי גבוה יותר שלא יפתח סרבנות לאוכל. השתדלו להיות נינוחים בזמן הארוחה.  הציעו לילד טעמים חדשים, אבל אל תאלצו אותו לטעום דברים שהוא לא רוצה.

לאכול ליד השולחן – אכילת ארוחה מסודרת בישיבה סביב שולחן מסגלת הרגלי אכילה נכונים לתינוק. כך הוא יכול לאכול בתשומת לב מלאה ולהרגיש את האוכל בכל חמשת החושים, להבדיל מאכילה בהיסח הדעת מול הטלוויזיה או תוך כדי משחק.

צמצמו את השימוש במזון מעובד – תעשיית המזון מוסיפה למוצרים המעובדים כמויות גבוהות של סוכרים, מלחים, שומנים וחומרי צבע וטעם שתפקידם להתחבב על החך. הבעיה שמדובר במוצרים פחות בריאים. כשהתינוק מתרגל לטעמים העזים של מזון מעובד, יש סיכוי שיעדיף אותם על פני מזון טרי ובריא יותר.

לא להיכנע ולא להתייאש – גם אם הילד מתעקש לאכול רק מעדן שוקולד במקום ארוחת הערב, זה לא אומר שעליכם להיכנע לכל גחמה. הגישה לא צריכה להיות "העיקר שיאכל", אלא "העיקר שיאכל בריא". אם הוא יראה שאתם עומדים על שלכם, לא מתייאשים ולא נבהלים, ההתנגדות שלו תצטמצם. במקום להוציא את המעדן הממותק מהמקרר, הציעו לו יוגורט טבעי עם פירות חתוכים כתחליף.

ומה אם הוא בכל זאת מסרב?

אם הילד מסרב בעקשנות לאכול, כדאי לשים לב  האם יש לכך סיבה. כאבי צמיחת שיניים או התפתחות מחלה יכולים להיות גורם לחוסר תיאבון. במקרים אלו, לרוב אחרי כמה ימים יחזור התיאבון כרגיל, ואולי אף למעלה מזה.

סיבה נוספת לסרבנות יכולה להיות עייפות. במידה והארוחה מוגשת לתינוק כשהוא עייף מדי או רעב מדי, כבר אין לו סבלנות להתנסויות. במידה וזו הבעיה, מומלץ לשנות את סדר היום, כך שיגיע לארוחה כשהוא עדיין ערני, סקרן ורעב במידה בינונית.

אם מדובר בסרבנות עיקשת ומתמשכת לטעום מזונות שונים, רצוי להתייעץ עם רופא או דיאטנית שיציעו פתרונות מתאימים.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק