כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

הכי קרוב לאמא: אפס הפרדה לאחר הלידה

מרבית בתי החולים בארץ מציעים היום את האפשרות לאפס הפרדה אחרי הלידה. מה זה אומר בפועל ומה היתרונות של הגישה עבור התינוק ועבור היולדת? דעה אישית
איך אפשר לעזוב את הבייבי לבד? (צילום: פוטוליה)

תשעה חודשים נשאת את התינוק ברחמך, בציפייה מהולה בהתרגשות למפגש ביניכם ברגע הלידה. ומה קורה אחר כך? האם את מוכנה להיפרד ממנו? וחשוב לא פחות – האם הוא מוכן להיפרד ממך?

לבד בתינוקייה

ברוב בתי החולים בישראל נהוג כי לאחר הלידה התינוק נלקח מאמו לטובת ניקוי, שקילה ובדיקות. בהנחה שהכול תקין עם האם והילוד, התינוק נשאר בחדר הלידה עם ההורים.

לאחר שהות של כשעתיים בחדר הלידה, מקובל שהתינוק נלקח לתינוקייה לצורך סדרת בדיקות שיכולה להימשך מספר שעות. התינוק, שרק לפני שעות ספורות הגיע לעולם, נאלץ לשכב לבדו בעריסה. חישבו על זה כך, את ילדכם הפעוט לא הייתם משאירים להמתין ולהיבדק אצל הרופא לבד. אז למה תינוק בן יומו, הזקוק לחום ולמגע צמוד, צריך לחכות ולעבור בדיקות רופא לבדו?

האחיות בתינוקייה עושות ככל יכולתן, עם זאת, בתינוקייה ישנה אחות אחת על כל 12 תינוקות. עם כל הרצון הטוב, היא אינה יכולה להיות זמינה לכולם באותה מידה.

מה זה אפס הפרדה?

בשנתיים האחרונות יותר ויותר בתי יולדות מציעים ליולדות את האפשרות לבחור באפס הפרדה. המשמעות היא שהאם (או ההורים) לא נפרדים מהתינוק מהרגע שהוא נולד. ההבדל המהותי בין אפס הפרדה לביות מלא, הוא שכל טיפול ובדיקה נעשים בנוכחות ההורים, ועדיף גם בזמן שהתינוק במגע על האם או על ההורה השני . כאשר התינוק נמצא אתכם, יש לכם יכולת להיענות לצרכיו, לעזור לו בהסתגלות לעולם ולתת לו תשומת לב מלאה.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ להשאיר את התינוק במגע עור לעור עם האם לפחות 6 שעות לאחר הלידה. לפי הארגון, הדבר נחוץ כדי לשמור על בריאות התינוק ובריאות היולדת, במטרה לווסת את מדדי התינוק ולעזור להם להגיע להנקה ראשונה. בעקבות המלצות אלה, צמחה בארץ גישת אפס הפרדה.

מחקרים מראים שכאשר יילודים בריאים בני יומם נמצאים בנפרד מאמם, רמת המתח שלהם עולה וישנה ירידה משמעותית בזמן השינה הרגועה, החיונית להתפתחות המוח.

אחת הטענות המרכזיות נגד אפס הפרדה, היא שכאשר התינוק בתינוקייה, האם יכולה לנצל את הזמן לנוח ולישון היטב. תופתעו לגלות כי מחקרים שבדקו זאת, הראו כי אמהות מדווחות שהן דווקא ישנות טוב יותר כאשר תינוקן נמצא סמוך אליהן.

העיקר הבריאות

במהלך ההריון וגם בהמשך, הדבר החשוב לנו ביותר זה בריאות התינוק ובריאות האם. מחקרים שבדקו את השפעת הקירבה של התינוק לאמו, בעיקר בימים הראשונים לחייו, גילו כי גם במדדים הרפואיים השינוי הוא משמעותי.

מגע עור לעור משפר את מדדי התינוק ותורם ללחץ דם יציב, מאזן את חום גופו, התינוק מאבד פחות ממשקל גופו ועוד. מחקרים מראים שתינוקות השוהים ליד אמם בהשוואה לתינוקות המופרדים מהוריהם, ישנים טוב יותר, בוכים פחות ורגועים יותר. תינוקות אלו אף מצליחים לינוק ביתר הצלחה. מגע עור לעור והנקה מחזקים את מערכת החיסון של התינוק ומפחיתים את רמת הורמוני המתח אצלו.

גם האם מרוויחה מנוכחותו הצמודה של התינוק, והוכח כי ההורמונים המופרשים בעקבות מגע התינוק מסייעים להיקשרות בין האם לתינוק, עוזרים ליציאת השלייה לאחר הלידה מפחיתים סיכון לדימום מוגבר. בנוסף, אפס הפרדה ומגע עור לעור אף תורמים להפחתת הסיכון לדיכאון לאחר לידה אצל האם, להחלמה פיזית של הגוף והתאוששות מהלידה, ומעלים את סיכויי ההצלחה להנקה טובה של התינוק.

כך תתכוננו לאפס הפרדה

לצד כל היתרונות, יש לקחת בחשבון שנוהל אפס הפרדה דורש היערכות של בן זוג או מלווה אחר שישהו עם היולדת כדי לשמור על התינוק בצורה מיטבית.

גם בתי החולים צריכים להיערך לכך. היום מרבית בתי החולים מציעים מחלקת יולדות נפרדת או חדרים ייעודיים לאפס הפרדה. מומלץ לברר טרם הלידה, מה הנוהל בבית החולים בו אתם בוחרים ללדת.

קיים מידע מפורט בקבוצת הפייסבוק "הזכות שלכם להיות ביחד מרגע הלידה" שנועד לקדם את הידע בישראל בתחום "אפס הפרדה".

לא משנה מה תבחרו, חשוב שתדעו כי זו הזכות שלכם להחליט כיצד יראו הימים הראשונים בחייו של תינוקכם. מתוקף החוק לנוכחות מלווה מבוגר בכל עת, אתם יכולים לדרוש שלא תופרדו.

 

הכותבת היא בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי ובעלת תעודה בהנחיית הורים לגיל הרך בשיטת סמולטוק