כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך תשמרו על בטיחות הילדים בנסיעה?

האם עדיף לרכוש סלקל או כיסא בטיחות המותאם מגיל לידה, איך נוודא שהכיסא מעוגן היטב לרכב, ועד איזה גיל מומלץ לתינוק לשבת כנגד כיוון הנסיעה? מומחי ארגון בטרם לבטיחות ילדים, עונים
מה עדיף: ליד הנהג או במושב האחורי? (צילום: שאטרסטוק)

לצערנו, במדינת ישראל מתרחשות מדי יום תאונות דרכים רבות. אנחנו עושים כל שביכולתנו להימנע מתאונות, אבל הדרך היעילה ביותר להגן על ילדינו היא להקפיד לחגור אותם נכון במושבי הבטיחות. לכאורה, מדובר בפעולה פשוטה שהורים מבצעים בצורה כמעט אוטומטית, אך מחקרים מראים כי בשלושה מתוך ארבעה מקרים, המושב אינו מונח נכון או שהתינוק אינו חגור בצורה נכונה, או שני המקרים גם יחד.

איך תוודאו שהתינוק שלכם בטוח? לפניכם המדריך המלא:

סלקל או מושב בטיחות מגיל אפס?

מבחינת בטיחות אין הבדל – כל עוד מושב הבטיחות מתאים לעגינה נגד כיוון הנסיעה והתינוק נמצא במשקל התואם את המשקל והגיל אותו הגדיר היצרן (משקל מינימלי ומקסימלי).

יש לוודא גם כי ניתן להתקין את המושב בזווית שכיבה בשלבים הראשונים בהם התינוק אינו מסוגל לשבת. על זווית השכיבה להיות בין 45 ל-30 מעלות, תלוי בהתפתחות אחיזת הראש של הילד.

מה צריך לבדוק לפני קניית מושב הבטיחות?

  • יש לוודא שהמושב מתאים לגילו, למשקלו ולגובהו של הילד.
  • יש לבדוק כי מושב הבטיחות הוא בעל תו תקן אמריקאי  או תו תקן אירופאי ומאושר על ידי משרד התחבורה הישראלי.
  • בדקו שתאריך ייצור מושב הבטיחות, המופיע על גב המושב או בתחתיתו, קרוב לתאריך הרכישה.
  • לפני הרכישה, קחו את המושב לרכב ובדקו אם הוא מתאים להתקנה ברכב הפרטי שלכם: בדקו שבסיס מושב הבטיחות יושב ברובו על מושב הרכב ולא גולש קדימה או לצדדים. חלק ממושבי הבטיחות ניתנים להתקנה רק עם חגורת אגן-כתף. במקרה זה, יש לבדוק איזו חגורה נמצאת במושב הרכב בו אתם מתכוונים להתקין את מושב הבטיחות.
  •  במידה ואתם רוכשים סלקל, בדקו שחגורות הבטיחות ברכב שלכם ארוכות דיין להתקנת מושב בטיחות הדורש חגורת אגן-כתף.

להושיב כנגד כיוון הנסיעה או עם כיוון הנסיעה?

לפי תקנות משרד התחבורה, חובה להושיב תינוק נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה. כמו כן, חל איסור להושיב תינוק או פעוט מול כרית אוויר פעילה. עם זאת, ארגון בטרם ממליץ להושיב ילדים לפחות עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה, כמובן במושב בטיחות המותאם לגילם ולמשקלם ומתאים לעגינה כנגד כיוון הנסיעה.

ממחקרים שונים עולה כי ילדים בני שנה עד שנתיים היושבים נגד כיוון הנסיעה, בטוחים פי חמש ויותר מילדים באותו גיל, היושבים עם כיוון הנסיעה.

איפה כדאי להניח את מושב הבטיחות?

המושב האחורי תמיד בטוח יותר, ולכן מומלץ להושיב ילדים עד גיל 13 במושב האחורי.

כיצד נדע שהילד חגור בצורה נכונה?

בכל נסיעה וודאו שרצועות מושב הבטיחות מהודקות לגוף הילד, כך שלא יהיה ניתן "לצבוט" את הרצועות באיזור הכתפיים.

האם חייבים אביזרי עזר לחיבור המושב לרכב?

מושבי בטיחות חייבים להיות מעוגנים לרכב בעת הנסיעה. עגינה לרכב, משמעותה חיבור המושב לרכב כך שבזמן תאונה או עצירה פתאומית, מושב הבטיחות יישאר במקומו.

ישנן שתי דרכי עגינה: הראשונה היא ישירות לשלדת הרכב באמצעות אביזרים מתאימים והשנייה באמצעות חגורת הבטיחות. כאשר מושב הבטיחות מותקן כראוי, בהתאם להוראות היצרן, אין הבדלי בטיחות בין השיטות.

עם זאת, כאשר מעגנים מושב בטיחות באמצעות הלולאות הייעודיות בשלדת הרכב, הסיכוי להתקנה נכונה של המושב עולה באופן משמעותי, יחסית להתקנה באמצעות חגורת הבטיחות.

בכל נסיעה ודאו שמושב הבטיחות מעוגן למושב הרכב, כך שלא ניתן יהיה להזיזו יותר מ-2.5 ס"מ לכל צד.

מתי אפשר לעגן מושב בטיחות ישירות לרכב?

לולאות עגינה נמצאות ברכבים החל משנת 2002. הן נמצאות במושב האחורי באזור החיבור בין המשענת לספסל הישיבה. ניתן לבדוק ידנית או בחוברת הרכב. בנוסף, יש צורך בווים ייעודיים במושב הבטיחות או בבסיס הסלקל.

ישנן שתי שיטות עגינה מקובלות: השיטה האירופאית המוכרת בשם ISOFIX והשיטה האמריקאית הנקראת LATCH. שתי השיטות טובות באותה מידה.

כיצד נכון לעגן את מושב הבטיחות באמצעות חגורת הבטיחות?

העבירו את חגורת הבטיחות במעברים ייעודיים במושב. מומלץ לעשות שימוש באמצעי לאבטחת הידוק החגורה, המצורף למושב הבטיחות. יש להקפיד על מתיחה והידוק קפדניים בהתאם להוראות היצרן.