כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך תתכוננו ליום הראשון בגן? 8 טיפים

לא להסתתר מאחורי הדלת ולהקשיב לבכי של הילד, להפסיק להתקשר כל חמש דקות לגן, ולשדר לילד שאנו סומכים עליו. מנחת ההורים רוני לנגרמן-זיו מלווה אתכם בדרך אל הגן

היום הראשון בגן הוא תמיד יום עמוס ברגשות, גם עבור הילד וגם עבור ההורים. איך אפשר בכל זאת לעבור אותו עם מינימום קשיים? לפניכם שמונה עצות טובות לקליטה מהירה.

1. אין כמו הכנה טובה

הכינו את הילד לשינוי הצפוי: ספרו לו בהתלהבות על הגן החדש, ספרו שיפגוש חברים חדשים, ילמד דברים מעניינים, יכיר משחקים נוספים. אל תעמיסו עליו פחדים או דאגות שאולי לא חשב עליהם בעצמו. אם תהיו מלאי חששות ולחצים, הוא עלול להגיב בהתאם, אבל אם תהיו בטוחים שזה הדבר הכי טוב שאתם עושים בשבילו – זה גם מה שתשדרו לו. הרוגע שלכם ישפיע עליו ויעזור גם לילד להיות רגוע ובטוח.

2. תקופת הסתגלות

סמכו על הניסיון של הצוות החינוכי שידעו מהי תקופת ההסתגלות המתאימה בכל גיל. השארו עם הילד בימים ובשעות ההסתגלות שמציע הגן, ואם אין הכרח אמיתי – אל תתעקשו על יותר. הנוכחות שלכם עלולה להקשות על הילדים האחרים שהוריהם לא נשארו, וכן להקשות על תפקוד הגן ועל הכנסת הילדים לשגרה.

אם נראה שהילד מסתדר, אין צורך אפילו להישאר את הזמן המוקצב. יש ילדים שמשתלבים בקלות ונוכחות ההורים עלולה להפריע להם במשחק החופשי ובהסתגלות.

3. איך להתמודד עם בכי?

הילד בוכה ומתקשה להיפרד? בקשו ממטפלת חביבה ורגועה לקחת אותו על הידיים, לומר לכם שלום מהחלון, והתרחקו. אל תתחבאו מאחורי הגדר כדי לשמוע אם הוא נרגע – אתם עלולים להתפתות לחזור פנימה, וכך להאריך את זמן המשבר. אם תשאלו בצהריים כמה זמן הילד בכה, קרוב לוודאי תשמעו שלאחר שתיים-שלוש דקות הוא נרגע והשתלב במשחק.

4. סמכו על הילד שלכם

גם אם נדמה לכם שהילד לא יצליח להתמודד עם השינוי, הוא יכול להפתיע אתכם לטובה. יחס מגונן מדי, עלול להפחית את כוחות ההתמודדות שלו.

5. סמכו על הצוות

ותרו על הטלפונים כל שעה לגן. כל דקה שהגננת משוחחת בטלפון איתכם – משמעותה פחות זוג עיניים על הילדים שלכם.

אל תגיעו לביקורי פתע בגן לראות אם הילד מסתדר. זכרו שאם היה קורה משהו, כבר היו מתקשרים אליכם. ביקורי פתע מבלבלים את הילד, גורמים לקשיי פרידה נוספים, וגם פוגעים בילדים שההורים שלהם לא באים.

6. חפץ מעבר

חפץ מעבר (דובי, שמיכי, צצי) בימים הראשונים יכול לעזור לילד להרגיש "בבית". אם לגננת יש התנגדות עקרונית לכך, אפשר לבקש ממנה מראש להתיר זאת לכל הילדים בימים הראשונים.

7. כבדו את נהלי הגן

אם הגננת מבקשת לא להביא בקבוק, משחק, ממתקים או כל דבר אחר – כבדו זאת. אם ילדיכם יראו שנהלי הגן הם בגדר המלצה לא מחייבת, גם הם ינהגו כך ויתקשו לכבד חוקי המסגרות.

8. מה הוא אכל?

לא מומלץ להיכנס לשיחות מעמיקות בענייני אוכל – מה הוא אכל, מה לא אכל ומתי. אם הילד ישמע שאתם עושים מזה עניין, הוא יבין מהר מאוד שזה כלי למיקוח וינצל אותו. כאשר אתם מגיעים לאסוף אותו מהגן, התעניינו באיזה משחקים שיחק, מי מהילדים חבר שלו, והאם למד שיר חדש – כל אלו חשובים יותר מהשאלה האם סיים את הכריך.

 

רוני לנגרמן-זיו היא מנחת הורים ומאמנת אישית להורים מוסמכת מכון אדלר