כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

טיפוח נכון לעור פנים במהלך ההריון

כתמי פיגמנטציה ופצעונים הם רק חלק מבעיות העור הנגרמות בתקופת ההריון. על מה מומלץ להקפיד וממה חשוב להימנע? כך תטפלי נכון בעור הפנים
על מה חשוב להקפיד וממה חשוב להימנע? עור הפנים בהריון

לצד השינויים הפיזיולוגיים, תקופת ההריון מקפלת בתוכה שינויים הורמונאליים הנותנים את אותותיהם גם בעור הפנים. בריאות העור ומראהו מושפעים בין היתר מהשינויים ברמות ההורמונים ולכן אם נהיה מודעות לכך, נוכל גם לטפל בו נכון במהלך ההריון.

"בתקופת ההיריון חלים שינויים רבים בגוף האישה, ובכלל זה הופעת הורמון ההיריון (Beta-hCG) – הורמון ייחודי להיריון המיוצר על ידי העובר והשלייה, כמו גם עלייה ברמות ההורמונים הנשיים (אסטרוגן ופרוגסטרון) בדם. שינויים הורמונליים אלו", אומרת בלה גאי, קוסמטיקאית מוסמכת ראשית HL, "מובילים במקרים רבים לבעיות עור, שללא טיפול, חלקן נותרות גם לאחר ההריון, כמו כתמים והתכהויות בעור, עור שמן ופצעים, וכן הרחבה של כלי הדם".

גאי מסבירה על התופעות והטיפול בהן:

מסכת הריון

אחת התופעות האופייניות להריון היא הופעת כתמים חומים בעור הפנים. הפרעת עור זו מכונה בשפה הרפואית – מלאזמה (ביוונית Melas = שחור) או כלואזמה, ובשפה העממית – "מסכת הריון", שכן היא בעלת תצורה אופיינית של מסכה דמוית כנפי פרפר, הנפרשות באופן סימטרי מכיוון השפה העליונה והאף, כלפי הלחיים, הרקות והמצח.

"הגורם העיקרי לתופעה היא העלייה ברמות האסטרוגן, שבתורה מעודדת יצירה מוגברת של פיגמנט המלנין בעור. מסיבה זו, היא שכיחה יותר אצל נשים בעלות עור כהה, שעורן מייצר באופן טבעי יותר מלנין (אם כי היא מופיעה לעתים גם אצל נשים בהירות) ואצל נשים המרבות להיחשף לשמש. ברוב המקרים מסכת הפרפר נעלמת תוך מספר שבועות לאחר הלידה, אך אצל חלק מהנשים היא אינה נעלמת לחלוטין, ומותירה חותם בעור גם בתום תקופת ההריון וההנקה".

מה תעשי? הטיפול הטוב ביותר הוא המניעה. רצוי להשתדל שלא להרבות בחשיפת העור לשמש, ובמקרה שיוצאים לשמש, להגן עליו באמצעות שימוש מוקפד במסנני קרינה. על פי הנחיות ה-FDA – הרשות האמריקנית למזון ותרופות, יש  לוודא שהתכשיר שבוחרים הוא רחב טווח ומספק הגנה הן בפני קרינת ה-UVA, והן בפני קרינת ה-UVB, ושהוא בעל מקדם הגנה ( (SPFשל 15 לפחות, ולמי שמשתייך לקבוצות סיכון, או במקרים שבהם בפעילות מתמשכת מחוץ לבית – בעל מקדם הגנה של 30 לפחות. כך לדוגמה, סדרת תכשירי סנברלה של מעבדות HL מעניקה לעור הגנה כפולה מפני קרני UVA ו-UVB, ומבוססת על מסנני קרינה גבוהים במיוחד –  18 SPF ו- 36 SPF, בשילוב עם מגן שמש, הפועל לחסימת הקרינה.

אם כעבור מספר שבועות לאחר ההיריון לא חלה הטבה במצב הפיגמנטציה, סדרת טיפולי פילינג עדין יכולה לשפר את המצב ולהבהיר את הכתמים באופן ניכר. במהלך ההיריון עצמו, שימוש ברכיבים מסוימים המשמשים בפילינגים להבהרת העור, בהם הידרוקינון ופנול אסור. ואולם, קיימים פילינגים עדינים מאוד, שניתן להשתמש בהם אפילו בהיריון, כמו לדוגמה Alpha Peel של מעבדות HL – פילינג אפקטיבי מאוד אך עדין שמבוצע על ידי קוסמטיקאיות, ומבוסס על קומפלקס ייחודי של חומצות אלפא הידרוקסי המופקות מפירות, ומיועדת להבהרת העור, ליצירת גוון עור אחיד ולשיפור מרקם העור.

שינויים בכלי הדם

בחלק מהנשים ההרות, העלייה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון מגבירה את הנטייה להרחבת כלי הדם, ביניהם כלי הדם המובילים את הדם לעור. להתרחבות זו של כלי הדם תפקיד חשוב, שכן היא מזרימה אל העור רכיבי הזנה ולחות הגורמים לו להיראות קורן ובריא. מאידך, היא עלולה לעתים לגרום להופעת נקודות אדומות על העור ולהסתמנות נימי הדם באופן בולט על פני העור.

מה תעשי? תופעות אלו מספקות עוד סיבה טובה להימנע מחשיפת העור לשמש ולהקפיד על שימוש במסנני קרינה איכותיים. כמו כן, מומלץ להימנע מפילינגים מכניים המבוססים על גרגרים ומשפשוף העור.

פצעי אקנה

תופעה שכיחה נוספת בהיריון היא התפרצות פצעי אקנה, המופיעה בעיקר בשליש השלישי. התופעה נובעת מהאצה בפעילות בלוטות החלב, כתוצאה מהעלייה ברמות ההורמונים, ובעיקר ברמות הפרוגסטרון. הפצעים עלולים להופיע לא רק על עור הפנים, אלא גם בעור הגב, החזה, הישבן ואף הזרועות. גם תופעה זו חולפת לרוב עם תום ההיריון, אך במקרים מסוימים, עלולה להותיר אחריה כתמים חומים ואדומים, ולעתים אף צלקות.

מה תעשי? מומלץ לפנות לרופא עור ו/או לקוסמטיקאית מומחית, כדי לאבחן את מצב העור ולהתאים טיפול בתכשירים המותרים לשימוש במהלך ההיריון. בשל חשש מטרטוגניות (גרימת מומים לעובר) כתוצאה מספיגה למחזור הדם, תרופות המרשם המקובלות לטיפול באקנה, המבוססות על רטין A (נגזרת של ויטמין A), אסורות לשימוש בהיריון(!). גם תרופות אנטיביוטיות בבליעה המשמשות במקרים רבים לטיפול באקנה אינן ניתנות לרוב לנשים הרות. במקום טיפולים אלו, ניתן ורצוי להשתמש בתכשירים קוסמטיים מקומיים, המכילים רכיבים נוגדי דלקת ונוגדי חמצון.

כך לדוגמה, נמצא שמריחת תכשירים המבוססים על ויטמין C על העור מעודדת את הריפוי של נגעי אקנה, ובנוסף, מסייעת למניע היפר-פיגמנטציה לאחר מניעת האקנה ולטיפול בצלקות פוסט-אקנה. גם שמנים צמחיים כמו מנטה, ציפורן ואקליפטוס הם בעלי תכונות נוגדות דלקת וזיהומים. רכיב חשוב נוסף שנמצא בשנים האחרונות במרכז המחקר בטיפול באקנה הוא פרוביוטיקה. שתי סדרות ייעודיות המבוססות על רכיבים אלו הן "דאבל אקשן" – סדרה המותאמת לטיפול באקנה קל, שמבוססת על שמני ציפורן, אקליפטוס ומנטה, כמו גם על רכיבים מרגיעים, בהם קלמין ותמציות קמומיל וקמפור, וסדרת "פרוביוטיק", המבוססת על תמצית פרוביוטיקה, חומצות אמינו, פפטידים,  Q10  וביוטין.